Vi har en malamute

kan jo dele litt av det jeg vet
Malamuten er jo en stor og sterk hund, som krever sitt av mosjon. Skal du ha en malamute må du regne med gode treningsturer hver dag - uansett vær ;-) men når det er sagt så er de ogsp verdens beste kosebamser. Har de fått treningen sin er de superrolige, bedagelige og enkle å ha i hus (om du har de inne av og til)! de fleste malamuter trives også best ute, så den bør ha tilgang på hundegård og mye uteplass. Det er jo en polarhund

ville ikke hatt malamute om jeg bodde i leilighet f.eks!
Personlig syns jeg malamuten har et ekstremt fint lynne (så lenge han får både den fysiske og mentale stimulien han trenger). Den er veldig sosial, fungerer som regel veldig godt som familiehund. Hunden vår elsker folk, og er flink med barn

men de kan være veldig sta og egen, og vet akkurat hva de vil. Så du bør ha litt erfaring med hund før du skaffer en sånn, og du må være innstilt på å trene den med en fast og bestemt stil. Har hørt noen si at du kan få en malamute til å gjøre hva som helst så lenge den får en godbit som belønning, men har du ikke noe godt kan du bare glemme det ;-)
Bør også advare mot at malamuten er ingen løshund. Du bør ha den i bånd hele tiden, da den har et ekstremt innstinkt når det kommmer til f.eks. sau og andre dyr. En del hannhunder kan også være litt bøse mot andre hannhunder. Her merker jeg at det kun skinner gjennom når den andre hannhunden er sur mot vår først, ellers går det helt fint. Du bør ha interesse for aktiviteter som passer en frakt-/trekkhund - f.eks. trekking, kløving og turer i terrenget. Vi bruker vår på vanlige turer, løpeturer, til å trekke ski, kickspark, sykkel, pulk osv. Han har akkurat begynt å bære kløv på tur (han er så ung at han ikke ha kunne begynt før nå). I tillegg har vi trent spor med han

på sommeren får han svømme mye når det er varmt
Malamuten er ingen enmannshund heller, men siden du sier at det er du og samboer som tenker på det regner jeg med at dere skal være to om det? Jeg merker i alle fall at vår trenger såpass mye trening at jeg er glad vi er to som deler på det. I tillegg har han et stort flokkinnstinkt, så han er mest tilfreds om det er mye folk rundt han.. Det er kjedelig om bare han og jeg er hjemme f.eks,
Vil absolutt anbefale rasen om dere kan gi den det den trenger. Men anbefaler å besøke en oppdretter og hilse på noen sånne hunder og få se de "in action"

Om rasen passer livsstilen deres er den helt fantastisk! Jeg angrer ikke et sekund på valget vårt, og har aldri vært borti makan til unik hund. Samboeren min har hatt mange forskjellige hunder, og er oppvokst med masse hunder hjemme. Og han sier at malamuten er en helt egen rase - ingen andre kan sammenlignes
Bare spør om du lurer på noe
Sent from my GT-P7500 using BV Forum mobile app