Akutt bekkenlåsning var Isjalgi.

Sillynelly

Betatt av forumet
Hjelp!

Jeg har gått fra kanonform til formstup de siste ukene :dead:. Uke 32+1 nå.

Bl.a en del smerter i venstre skinke/hofte/bekken. Lokalisert på baksiden, omtrent over/på rumpeballen. Har ikke kjent noe mye til det før, men i dag ble det plutselig veldig ille, foten ville ikke bære meg der jeg sto i kø på butikken. Og en stikkende smerte.

Kommer bekkenløsning virkelig så akutt? Føles mer som låsning, men da er jo årsaken det samme? Eller kan det være isjias? Er det det grunn til å mistenke det siste er det vel lurt å oppsøke lege? Bekkenløsning er det kanskje lite man kan gjøre med?

Hjelp!

Jeg har gått fra kanonform til formstup de siste ukene :dead:. Uke 32+1 nå.

Bl.a en del smerter i venstre skinke/hofte/bekken. Lokalisert på baksiden, omtrent over/på rumpeballen. Har ikke kjent noe mye til det før, men i dag ble det plutselig veldig ille, foten ville ikke bære meg der jeg sto i kø på butikken. Og en stikkende smerte.

Kommer bekkenløsning virkelig så akutt? Føles mer som låsning, men da er jo årsaken det samme? Eller kan det være isjias? Er det det grunn til å mistenke det siste er det vel lurt å oppsøke lege? Bekkenløsning er det kanskje lite man kan gjøre med?

Lurt å oppsøke behandling ja. Fastlegen kan ikke gjøre så mye med det. Sjekk om du har en bekken og barn i nærheten og velg en behandler der. Kiropraktor eller osteopat :)
Alternativt en fysioterapeut/manuellterapeut med avtale, lenger ventetid kanskje men litt billigere. Gratis er det uansett ikke for gravide, siden regjeringen valgte å fjerne gratis fysio for gravide og kreftpasienter for noen år siden :shifty:

Bekkenlåsning, kanskje. Årsaken er ikke helt samme som ved bekkenløsning, og låsningen kan du få hjelp mot hos blant annet fysioterapeut. Jeg synes du skal dra til lege og sjekke det ut.

Bekkenlåsning, kanskje. Årsaken er ikke helt samme som ved bekkenløsning, og låsningen kan du få hjelp mot hos blant annet fysioterapeut. Jeg synes du skal dra til lege og sjekke det ut.
Det ble plutselig drastisk verre, så det er nok en låsning, ja. Da blir det legetime i ettermiddag. Takk for det som viste seg å være ett veldig godt råd ;).

Det ble plutselig drastisk verre, så det er nok en låsning, ja. Da blir det legetime i ettermiddag. Takk for det som viste seg å være ett veldig godt råd ;).
Låsning er det heldigvis hjelp mot. :-) Brukte fysioterapeut selv. En gang så var det mye bedre, og helt bra på to ganger. Virker som når de får leddet i bevegelse så løsner det veldig greit. Veldig vondt med låsning, god bedring. :-)

Låsning er det heldigvis hjelp mot. :) Brukte fysioterapeut selv. En gang så var det mye bedre, og helt bra på to ganger. Virker som når de får leddet i bevegelse så løsner det veldig greit. Veldig vondt med låsning, god bedring. :)
Takk for oppmuntrende ord, da håper jeg dette lar seg ordne ganske raskt :happy:.

Takk for oppmuntrende ord, da håper jeg dette lar seg ordne ganske raskt :happy:.

Håper det blir bedre. Da jeg gikk til fastlegen for dette, sa han: finn et sted med fysioterapeut selv og bestill time selv. Så det var det han "hjalp" meg med. Men det kan jo godt være fastlegen din har noen andre tips i tillegg :)
Uansett finnes det behandling for det her som nok vil hjelpe deg litt :)

Håper det blir bedre. Da jeg gikk til fastlegen for dette, sa han: finn et sted med fysioterapeut selv og bestill time selv. Så det var det han "hjalp" meg med. Men det kan jo godt være fastlegen din har noen andre tips i tillegg :)
Uansett finnes det behandling for det her som nok vil hjelpe deg litt :)
Haha, det var det legen her og sa, så hadde spart mye tid på å kontakte fysioterapeut direkte! Men, men, hadde vel ikke blitt reparert før helgen uansett :wtf:.

En liten oppdatering herifra, da diagnosen kan vøre nyttig for flere å vite om.

Etter en tur hos kiropraktor er det klart at det ikke er bekkenlåsning, men Piroformis Syndrom. På folkemunne Falsk Isjias/Isjalgi. Ufarlig, men VONDT!

Kommer ofte som en bieffekt av økt bevegelse/ustabilitet i bekken eller korsrygg. For min del tyder mye på at jeg kunne unngått dette om jeg ikke hadde slurvet med det forebyggende styrketreningsprogrammet mitt :banghead:. Deler det derfor her slik at andre kanskje kan dra nytte av det.

Men prognosen er visst god, regner med å bli helt bra innen rimelig tid. Billig er det derimot ikke, men men o_O.

Dette hadde eg ikkje høyrt om før, men minner om det eg fekk rett etter fødsel. Sterke smerter i korsrygg og den eine skinka, og stråling nedover i foten. Legen meinte det var ein kronisk betennelse. Fekk beskjed om å unngå å gjere ting som var vondt og ta ibux... eg fekk vondt av å gå så det var ganske vanskelig å unngå...

Kva type behandling får du?

For min del hjalp det mykje med massasje og tøying.

Dette hadde eg ikkje høyrt om før, men minner om det eg fekk rett etter fødsel. Sterke smerter i korsrygg og den eine skinka, og stråling nedover i foten. Legen meinte det var ein kronisk betennelse. Fekk beskjed om å unngå å gjere ting som var vondt og ta ibux... eg fekk vondt av å gå så det var ganske vanskelig å unngå...

Kva type behandling får du?

For min del hjalp det mykje med massasje og tøying.
Stråling nedover beinet er vanlig med denne tilstanden, så vidt jeg forstår, det har vel sammenheng med at Piroformis-muskelen blir så stram. Når den blir tilstrekkelig stram, trykker den mot isjiasen, slik jeg forstår det. Det er det som har skjedd her, og den smerten og 'krampen' som da skjer i Isjiasnerven er det som gir opplevelsen av å være låst.
Behandlingen du nevner ligner på det jeg gjør, men siden det har blitt så ille gjøres det en del mer:

Foreløpig har jeg blitt behandlet to ganger med trykk/massasje på muskelen og en del nåler i muskelen. I tillegg leter kiropraktor etter ømme punkt i bekkenet/korsryggen, og har ut fra det knekt litt for å korrigere skjevhetene som trolig bidrar til at jeg har blitt så feilbelastet. I tillegg skal jeg gjøre noen øvelser, bl.a bekkenløft når jeg ligger på rygg, noe tøying av setemuskelen, og helst knebøy med "fransk" fotstilling. Det siste ville jeg vært forsiktig med om man ikke har gjort det før, og fått rådgivning i forhold til teknikk. Jeg er vant til øvelsen og klarer å holde på teknikken, og kjenner ingen smerte når jeg gjør den. Tror man finner en del om øvelsene om man googler. Det viktigste er utvilsomt å gjøre slike øvelser forebyggende, jeg gremmes over at jeg har slurvet! Da tror jeg ikke dette hadde skjedd...:wtf:

Så skal jeg unngå å sitte, og forsøke å få tilbake bevegelsen. Kan gjerne gå tur, men kiropraktor anbefaler heller å gå kort, men forsøke å gå litt raskere - øve tilbake normal gange, for typisk er jo at man kompenserer for å unngå smerten. Og så er det jo en risiko for å bli stående.

Etter to behandlinger merker jeg betydelig bedring. Har større bevegelighet og begynner å få tilbake mer normalt bevegelsesmønster. Men merker tydelig at øvelsene og bevegelse er avgjørende for å motvirke at muskelen stivner helt igjen. Den er fortsatt ekstremt labil, men har så langt bare hatt en krampe i dag, som gikk raskere over og var mildere enn tidligere. Skal til en behandling til, foreløpig.

Back
Topp