Akutt allergisk reaksjon - bør jeg gå til legen?

Sillynelly

Betatt av forumet
Jeg ble dårlig med oppkast og diare ca 4 timer etter å ha spist noen få blåskjell i kveld. De andre som spiste ble ikke dårlige. Dette vsr første gang jeg spiste blåskjell på 5-6 år, fordi jeg ble så dårlig da også. Da spiste jeg også bare noen få, mens de to som spiste de øvrige 2 kiloene ikke ble det. Helt til i kveld har jeg trodd at det skyldtes at ett av de skjellene var dårlige, fordi det var ett som smakte rart. Nå leser jeg på nettet at man kan UTVIKLE skalldyrallergi, og jeg vil nesten tro at det er det som har skjedd meg.

Ble veldig dårlig, men det sto ikke på mer enn en times tid. Nå føler jeg meg grei igjen. Virket som kroppen bare måtte få ut det den ikke tålte.

Men bør jeg kontakte legen etter en slik kraftig reaksjon? Blir jo litt urolig for babyen i magen...

Det der er ikke akutt allergisk reaksjon. Da hadde du fått pusteproblemer.

De jeg kjenner som reagerer på mat, får en reaksjon ganske umiddelbart etter de har spist. Så det er nok ett dårlig blåskjell, man kan bli skikkelig dårlig av det! En matforgiftning varer som regel bare i ett døgn eller så, og det er ikke farlig. Men ville tatt kontakt med lege om det varer lenger!

Jeg ble dårlig med oppkast og diare ca 4 timer etter å ha spist noen få blåskjell i kveld. De andre som spiste ble ikke dårlige. Dette vsr første gang jeg spiste blåskjell på 5-6 år, fordi jeg ble så dårlig da også. Da spiste jeg også bare noen få, mens de to som spiste de øvrige 2 kiloene ikke ble det. Helt til i kveld har jeg trodd at det skyldtes at ett av de skjellene var dårlige, fordi det var ett som smakte rart. Nå leser jeg på nettet at man kan UTVIKLE skalldyrallergi, og jeg vil nesten tro at det er det som har skjedd meg.

Ble veldig dårlig, men det sto ikke på mer enn en times tid. Nå føler jeg meg grei igjen. Virket som kroppen bare måtte få ut det den ikke tålte.

Men bør jeg kontakte legen etter en slik kraftig reaksjon? Blir jo litt urolig for babyen i magen...

Ut i fra det du skriver så tror jeg dette er et tilfelle av matforgiftning og at du har vært uheldig å få et dårlig blåskjell.

Jeg har selv utviklet allergi mot skalldyr i voksen alder og min reaksjon kommer innen en time etter inntatt allergen. Og da har jeg kraftige magesmerter i minst 3-4 timer, så fremt jeg ikke tar antihistamin. Da kan jeg ofte slippe unna med halve tiden.

I forhold til babyen er det neppe noen fare. Mange får jo omgangssyke mens man går gravid og det går helt fint :)

Jeg ville ringt lege og hørt siden du er gravid, men ja, det høres veldig ut som skalldyrallergi. Moren min har utviklet det i løpet av årene og reagerer slik du beskriver her. Masse oppkast og dårlig ikke lenge etter å ha spist skalldyr. Akkurat det samme med mormor.

Og særlig siden de andre ikke har reagert på skjellene, tenker jeg det ikke kan være matforgiftning men allergi. Også med tanke på at du har reagert tidliger.

Det der er ikke akutt allergisk reaksjon. Da hadde du fått pusteproblemer.
Ut i fra det du skriver så tror jeg dette er et tilfelle av matforgiftning og at du har vært uheldig å få et dårlig blåskjell.

Jeg har selv utviklet allergi mot skalldyr i voksen alder og min reaksjon kommer innen en time etter inntatt allergen. Og da har jeg kraftige magesmerter i minst 3-4 timer, så fremt jeg ikke tar antihistamin. Da kan jeg ofte slippe unna med halve tiden.

I forhold til babyen er det neppe noen fare. Mange får jo omgangssyke mens man går gravid og det går helt fint :)

Ikke helt uvanlig å reagere slik ts beskriver ved skalldyrallergi og kjenner flere som reagerer likt, med oppkast og magesmerter innen 12t etterpå, samt hevelse/vann i kroppen. Men anafylaktisk sjokk er det såklart ikke, kan være allergi likevel :)

Ikke helt uvanlig å reagere slik ts beskriver ved skalldyrallergi og kjenner flere som reagerer likt, med oppkast og magesmerter innen 12t etterpå, samt hevelse/vann i kroppen. Men anafylaktisk sjokk er det såklart ikke, kan være allergi likevel :)
Forskjell på matvareallergi og akutt allergisk reaksjon.

Tenker egentlig at du bør til lege ikke pga fosteret som nok har det fint, men for å avklare om detereb allergi du har. Så kraftige reaksjoner synes jeg bør sjekkes, og ikke minst fordi en del har voldsomt kraftig allergi mot skalldyr ol.

Forskjell på matvareallergi og akutt allergisk reaksjon.

Det er allergisk sjokk du tenker på :) akutt allergisk reaksjon betyr at det oppstår kort tid etter inntak.

"Fiskeallergi og skalldyrallergi kan føre til alvorlige reaksjoner som for eksempel astma. Mageplager, utslett og rennende øyne og nese er andre mer vanlige symptomer.

I sjeldne tilfeller kan det oppstå en kraftig allergisk reaksjon (anafylaktisk sjokk) med blodtrykksfall og pusteproblemer."

https://www.lhl.no/lhl-astma-og-allergi/allergi/matallergi/allergi-mot-fisk-og-skalldyr/

Det er allergisk sjokk du tenker på :) akutt allergisk reaksjon betyr at det oppstår kort tid etter inntak.

"Fiskeallergi og skalldyrallergi kan føre til alvorlige reaksjoner som for eksempel astma. Mageplager, utslett og rennende øyne og nese er andre mer vanlige symptomer.

I sjeldne tilfeller kan det oppstå en kraftig allergisk reaksjon (anafylaktisk sjokk) med blodtrykksfall og pusteproblemer."

https://www.lhl.no/lhl-astma-og-allergi/allergi/matallergi/allergi-mot-fisk-og-skalldyr/
Googler du «akutt allergisk reaksjon» kommer anafylaktisk sjokk opp.

Googler du «akutt allergisk reaksjon» kommer anafylaktisk sjokk opp.
Javisst gjør det det, men det definisjonen da er at det er en akutt ALVORLIG allergisk reaksjon. Så en akutt allergisk reaksjon, om man først skal filsespikke, kan likegjerne være oppkast eller utslett. Den er like fullt ut akutt selv om den ikke er så alvorlig at den fører til ubiddelbare pusteproblemer.

Hovedpoenget mitt var egentlig at symptomene som blir beskrevet, stemmer overens med en akutt allergisk reaksjon, og at det kan være dette like gjerne som en matforgiftning. Når et helt selskap har spist av den samme maten, og kun én får disse reaksjonene, og samtidig har vært dårlig etter inntak skalldyr tidligere, er det nærliggende å tenke at det kan være allergi. Selv om man ikke går i sjokk, og selv om allergien for en annen person utarter seg med andre type symptomer :)

Takker for svar.

Jeg tenker det er FOR godt gjort å reagere slik to ganger, som den eneste av et helt lag. Særlig mtp på at jeg i begge tilfellene har spist ca 5 skjell, de andre en hel haug, og at vi er ekstremt påpasselig med å sjekke at skjellene er i orden. Et google-søk tilsier også at reaksjonen kan komme flere timer etter inntak.

Men siden alt virker normalt i dag, og det virker som småen sparker som normalt, tenker jeg det er tilstrekkelig å kontakte legen over ferien for å evt fastslå om det er allergi. Ikke noe stort tap å stå over skalldyr resten av sommeren, for å si det sånn :hungover::eek:...

Back
Topp