Akupunktur

ECB

Glad i forumet
var i dag på føden for ekstra kontroll. Jordmor satte akupunktur på meg mens jeg alikevell var der nede. Fikk bare to nåler. En mellom øynene og en i hodebunnen. Hun sa dette var for avslapping, men jeg har hatt veldig nedpress siden jeg kom hjem. Prøvde å legge meg for å sove med en gang jeg kom hjem, men det måtte jeg bare gi opp. Hadde veldig ubehag så klarte ikke å finne behagelig stilling.
Er det noen som har fått modningsakupunktur før som kan forklare hvordan det funket for dem?

Var det modningsakupunktur du fikk altså?

Ingen som helst forskning/studier viser effekt av akupunktur på modning. Se blant annet denne: https://www.reuters.com/article/us-...or-inducing-labor-study-idUSTRE66P3ZI20100726
Men en ting som er sikkert er at nesten uansett hva man prøver når man nærmer seg termin eller etter vil man jo snart oppleve modningstegn. Da er det lett å tenke at det har en sammenheng.

Litt som at om du med to fødsler på rad spiste et eple en halv time før du fikk rier. Så kan man tenke at det må være en sammenheng: å spise epler fører til at fødselen starter. Men så er sammenhengen helt tilfeldig.

Men det er jo ikke noe skadelig å få akupunktur, og prosessen kan føre til at man slapper av, som bare er bra. Så om du får det gratis av jordmor eller på sykehuset så hvorfor ikke. Men jeg ville ikke betalt for å få akupunktur privat siden det ikke har effekt.

Akupunktur som smertelindring synes jeg virker mer lovende

Sist fikk jeg nåler på hender, ankler og på mage da jeg var på modningsakunktur.

Under fødselen fikk jeg en i hodebunnen for "avslapping" :)

Ingen som helst forskning/studier viser effekt av akupunktur på modning. Se blant annet denne: https://www.reuters.com/article/us-...or-inducing-labor-study-idUSTRE66P3ZI20100726
Men en ting som er sikkert er at nesten uansett hva man prøver når man nærmer seg termin eller etter vil man jo snart oppleve modningstegn. Da er det lett å tenke at det har en sammenheng.

Litt som at om du med to fødsler på rad spiste et eple en halv time før du fikk rier. Så kan man tenke at det må være en sammenheng: å spise epler fører til at fødselen starter. Men så er sammenhengen helt tilfeldig.

Men det er jo ikke noe skadelig å få akupunktur, og prosessen kan føre til at man slapper av, som bare er bra. Så om du får det gratis av jordmor eller på sykehuset så hvorfor ikke. Men jeg ville ikke betalt for å få akupunktur privat siden det ikke har effekt.

Akupunktur som smertelindring synes jeg virker mer lovende

Hmm...jeg har sett flere som referer til forskning som viser at modningsakupunktur fører til både færre fødselskomplikasjoner og raskere fødsler?

Jeg begynte med modningsakupunktur forrige uke, ble veldig rolig og avslappet i kroppen. Kan ikke si jeg merket noe spesielt. Men var utrolig deilig og slappe av de 30 minuttene;) var hos legen for sjekk i går og han sa jeg var veldig myk og hadde 1 cm åpning (moden for å være i uke 37) om det var pga akupunkturen en umulig å si[emoji85] avbestilte resten av timene siden jeg skal igangsettes, er jo ganske dyrt hvis man skal betale for det[emoji12]

Hmm...jeg har sett flere som referer til forskning som viser at modningsakupunktur fører til både færre fødselskomplikasjoner og raskere fødsler?

Forskningen i linken er 8 år og ser på hvordan akupunktur kan hjelpe til å sette i gang fødselen, i siste avsnitt står det noe om det du skriver[emoji4] Jeg har også sett noe forsking på at modningsakupunktur kan bidra til enklere og raskere fødsler[emoji4]

Du blander ikke med bringebærbladkapsler? For de er vist i studier å føre til kortere fødsler og færre komplikasjoner (lavere grad av hastekeisersnitt, vakum osv.). Tydelige statistisk relevante funn. Så jeg tar det daglig. Hadde 40 timer lang fødsel (med sterke smerter) fra vannet gikk sist.

Koster bare en hundrelapp for en boks piller, så det er også mye billigere enn akupunktur :)

Forskningen i linken er 8 år og ser på hvordan akupunktur kan hjelpe til å sette i gang fødselen, i siste avsnitt står det noe om det du skriver[emoji4] Jeg har også sett noe forsking på at modningsakupunktur kan bidra til enklere og raskere fødsler[emoji4]

Tjomlid gikk vedlig grundig gjennom alt av studier rundt akupunktur og fødsel for fem år siden: https://tjomlid.com/2013/03/13/fa-akupunktur-ut-av-fodestuene/

Jeg tenker at det hadde vært noen studier som hadde vist at det funket bedre enn placebo om deg gjør det. Og man skal ikke kimse av placebo. Jeg tror at i den grad modningsakupunktur hjelper er det nettopp derfor, og fordi man slapper av. Jeg gikk til akupunktør i forrige svangerskap selv om jeg også da var klar over forskningen fordi det var litt som meditasjon, det hjalp meg å slappe av.

Men jeg tror man kan gjøre det uten akupunktur også, som Tjomlid også nevner

Kildene det refereres til her er ikke på nett da, men det er jo ingen grunn til å tro at kildene er oppdiktet.
"Forskning viser at man får en en bedre fødsel
Akupunktur bygger på en medisinsk tradisjon som er flere tusen år gammel. I klassiske tekster om kinesisk medisin finner vi omtalt forebyggende behandling av gravide og hvordan akupunktører hjelper til ved fødsel. (1)

I vår tid har det blitt gjennomført flere forskningsstudier som viser at forebyggende behandling med akupunktur har en gunstig effekt på fødselen.

Forskning gjennomført ved et tysk universitetsykehus (2) viser at fødselsforberedende akupunktur fører til at fødselen går nesten to timer fortere. Studien fastslår også at livmormunnen viser større grad av modenhet, at riene blir mer effektive og at det dermed er mindre bruk av riestimulerende medisin når man har fått denne behandlingen.

Jordmødre fra New Zealand rapporterer også om færre tilfeller av keisersnitt, mindre bruk av epidural bedøvelse og færre fødsler som må settes i gang. (3)

Akupunktur er en ikke-medikamentell behandlingsform, og den er derfor velegnet for gravide. Forskning viser også at akupunktur er trygt for barnet i magen. (3)

Forskning gjennomført ved Tønsberg sykehus og ved Rikshospitalet (5) viser at akupunktur virker smertelindrende under fødsel. (4)

Kildehenvisninger:
1) Elisabeth Rochant de la Vallèe (2007) Pregnancy and gestation in chinese classical texts
2) Geburtsh Frauenheilk 2000; 60: 513-518 Georg Thieme Verlag Stuttgart – New York
3) Debra Betts (2006) Acupuncture For Prebirth Tretatment: an observational study of its use in midwifery practice. Medical Acupuncture 17 (3):16-19
4) Raskere fødsel med akupunktur i Dagens medisin: http://www.dagensmedisin.no/nyheter/raskere-fodsel-med-akupunktur/

Back
Topp