aktivitetsplikt gravid nav erfaringer

Fjær92

Blir kjent med forumet
Hei
Noen som har fått påminnelse/beskjed om aktivitetsplikt ifra NAV når man ha vært sykemeldt i 8 uker?

Ja - men har fått skriftlig info om at jeg er fritatt fra aktivitetsplikt grunnet diagnose. Jeg måtte likevel skrive oppfølgingsplan i samråd med arbeidsgiver til Nav, om evt tiltak som er gjort/planlagt. Nå er jeg sykemeldt pga svangerskapskvalme, så det er ikke så mye som arbeidsgiver kan tilrettelegge før det går over av seg selv, men jeg skrev et kort svar om hva vi har snakket om underveis :)

Hei
Noen som har fått påminnelse/beskjed om aktivitetsplikt ifra NAV når man ha vært sykemeldt i 8 uker?
Ja det får alle :-) du utarbeider en plan sammen med arbeidsgiver (du kan sitte hjemme, trenger ikke møte på jobb for å gjøre det på nav.no). Hvor dere beskriver situasjonen kort og hvilke tilrettelegginger arbeidsgiver kan gjøre for deg. For min del har jeg hyperemesis, men allikevel har vi (jeg og arbeidsgiver) skrevet i oppfølgingsplanen at «ved eventuell bedring kan hjemmekontor og kontorarbeid (er lektor) være et alternativ, slik at arbeidstaker kan arbeide fleksibelt når formen tillater det». Pass også på at det kommer tydelig frem i sykemeldingen at du er gravid HVIS du er sykemeldt pga graviditetsplager. Da får du på et vis unntak fra dialogmøter osv.

Ja det får alle :) du utarbeider en plan sammen med arbeidsgiver (du kan sitte hjemme, trenger ikke møte på jobb for å gjøre det på nav.no). Hvor dere beskriver situasjonen kort og hvilke tilrettelegginger arbeidsgiver kan gjøre for deg. For min del har jeg hyperemesis, men allikevel har vi (jeg og arbeidsgiver) skrevet i oppfølgingsplanen at «ved eventuell bedring kan hjemmekontor og kontorarbeid (er lektor) være et alternativ, slik at arbeidstaker kan arbeide fleksibelt når formen tillater det». Pass også på at det kommer tydelig frem i sykemeldingen at du er gravid HVIS du er sykemeldt pga graviditetsplager. Da får du på et vis unntak fra dialogmøter osv.

Jeg er sykemeldt på grunn av bekkenplager. Ser ikke for meg og jobbe sånn som ting er nå. De er mye ute osv. Jeg er nær sengeligende etter en liten gå tur ute. Jobber i en barnehage. Men har bare jobb fram til juni. Men har ringt legekontoret for og høre om legen kunne skrive en legeerklæring om min helsesitvasjon.

Jada, jeg er delvis på jobb igjen, 20%. Jobber to halve dager. På sykehjem pga omplassering etter min arbeidsplass ble stengt pga korona. Tilrettelegger for meg selv og har sagt jeg ikke går i stell osv. Bekkenløsning her og, og evig trøtt, men godt å treffe folk igjen også.
I din situasjon måtte du fått tilrettelagt ved å f.eks være inne/på kontor. Skal bare noen timer til på jobb i uka for at aktivitetsplikten er fulgt.

Har ikke vært sykemeldt lenger enn to uker nå, men er pga bekkebplager og mye kynnere. Jobben min krever mye reising osv så det er ikke aktuelt for meg. Veldig spent på om nav vil krangle :p håper det går greit siden jeg da kun er sykmeldt totalt 8-9 uker før permisjon begynner :)

Jeg har vært 50% sykemeldt fra ca 5 -7 mnd i graviditeten, og 100 % resten mine 3 siste graviditeter pga bekkenløsning. Jobber i barnehage, så det er en grense for hvor mye de kan tilrettelegge. Så da ble det å fylle ut de skjema som NAV krevde i perioden jeg var sykemeldt sammen med sjefen - og det var det:) Det var selvsagt presisert at plagene mine var tilknyttet graviditet.

Fikk dette kravet ganske tidlig.. har vært så uheldig det e svangerskaprt og vær sykemeldt 100% fra før jul :bag:

Måtte sammen med sjefen fylle ut diverse skjema om min arbeidsevne på gitte stå sted, og forklare hva som evt kunne vært tilrettelagt, da der var og er svært lite som kan tilrettelegges pga mine plager dette svangerskapet ble alt godkjent fra nav, uten noe tull :).. Så får vi se om de er enige helt frem til fødselspermisjon skal begynne.. verken lege eller jordmor ser for seg at jeg skal i noe jobb før etter endt permisjon :bag:

Litt godt å kjenne at kroppen får hvile når den er så skakk som nå.. Men det skal bli godt å komme seg til hektene igjen :)

Fikk beskjed om dette fra nav selv. Var på et møte på nav, så fikk sjefen en telefon og jeg en etterpå. Vi sa det samme og da var det ok fra nav, de trengte ikke mer fra oss.

Hvor fort fikk du svar? Hos meg står det at planen evalueres den 1.juni.
Trengte ikke gjøre noe. Fikk vedtak samme uken jeg forventet at de kom til å spørre om aktivitetsplan.

Kommer dette an på hva for sykemelding en har? Vært sykemeldt i 12 uker nå og har ikke hørt noe fra nav...

Back
Topp