Aktivitetskrav til freelance-mor

Slex

Andre møte med forumet
Jeg tenkte at denne gangen er det far som skal få lov til å ta ut hele fellesperioden og mor skal få tid til å starte opp bedriften sin i fred og ro. MEN jeg må jobbe freelance uten noe spesielt inntekt i starten og jeg vet at det er aktivitetskrav til mor om far skal få ta ut fellesperiode.

Er det noen som vet hva kravet er for freelancere?
 
Jeg ville ringt å spurt nav så er du sikker på at du får riktig svar til din situasjon.
 
Kravet er vel at du skal være i jobb, det står ingenting om at du skal tjene så og så mye. Men du må registere 37,5 arbeidstimer hver uke for at han skal kunne ta 100% i fellesperioden. Ring og hør med NAV og få skriftlig bekreftelse, for det finnes et dusin regler som ikke står så tydelig på nettsidene deres heller.
Da jeg vurderte å starte opp bedrift, deltid ved siden av fulltidsjobb (og mens vi prøvde på baby), ringte jeg NAV og spurte litt om hvordan de registrerte arbeidstimer på slike oppstartsbedrifter, når det ikke finnes reell inntekt enda. Det var hundrevis av små detaljer avhengig av om man ble sykmeldt, permisjon, you name it. Og det gikk ikke på inntekt, det gikk på arbeidstimer, men fikk inntrykk av at det måtte man loggføre selv. Aner ikke hvordan de skulle kontrollere dette, og har en iboende skepsis til NAV, så jeg ville prøvd å få dette svart på hvitt fra de. Sånn at de ikke kan komme etterpå med endringer i utregningene sine.
 
Jeg tenkte at denne gangen er det far som skal få lov til å ta ut hele fellesperioden og mor skal få tid til å starte opp bedriften sin i fred og ro. MEN jeg må jobbe freelance uten noe spesielt inntekt i starten og jeg vet at det er aktivitetskrav til mor om far skal få ta ut fellesperiode.

Er det noen som vet hva kravet er for freelancere?
Har du funnet ut av det? :)
 
Back
Topp