Min ettåring er veldig glad i å hjelpe til med å ta ut av oppvasken, vaske stolen sin med klut, plukke rusk fra gulvet og kaste det i søppelet, og hente ting og tang til oss. Ellers blir det litt matlaging på gulvet, han har hjulpet til med bananlapper, eggerøre og å kutte opp banan med barnekniv.
Andre ting jeg gjør for at han ikke skal bli lei er å hente fram litt gamle leker/bøker fra min eller samboers barndom og bytte ut med det som allerede står fremme. Rotere litt på ting så han har noe nytt å holde på med.
Jeg er barnehagelærer, så jeg har en god del sanger med bevegelser i repertoaret, så vi har små samlingsstunder i ny og ne - det er han veldig glad i (Lille Petter Edderkopp, Med Krøllet Hale og Bukkene Bruse-sangen er favorittene). Og så bruker vi god tid på hverdagsting; spise, rydde sammen, bade, osv. Pappaen er flink til å herje litt med ham, og gjemsel er også en stor slager.
Jeg tenkte også at vi skal prøve å lage en eller annen form for lekedeig i løpet av uken, kanskje silkedeig?