Barn kan være lite interesserte i leker i denne alderen og fremover fordi de ønsker å lære ting som virker viktige, altså det vi driver meg. Så det beste min på 15mnd liker er husarbeid tilpasset hans nivå. Kan si litt hva vi gjør,alt fordrer at barnet får se hvordan du gjør ting og kan herme. Vet ikke om alt er bekkenløsningsvenlig da.
Klesvask:
Jeg legger de møkkete klærne i en haug på badet, og han stapper inn i vaskemaskina. Ting skal gjerne ut og inn flere ganger, så jeg sitter på do og tar en kaffekopp mens jeg venter.
Han får dytte igjen såpeskuffen og trykke på riktig knapp med litt hjelp.
Klærne er ferdig: jeg setter balje foran maskina og han hjelper til å ta dem ut.
Henge opp: balja står på stuegulvet og han drar ut plagg, rister på dem og gir til meg som står ved tørkestativet. Eller hn har mer lyst til å dra ut alle klesklypene og putte på plass i boksen.
Brette sammrn: jeg tar vekk klesklypene og han røsker ned klær og forsøker å brette sammen før han gir dem til meg. Denne er litt mer styr d han gjerne vil ta klær ut av balja og krølle det til, så den står på et bord.
Lage mat:
Han står på stol og putter skrell i søppel posen og ferdig kutta i en bolle.
Vaske opp:
Står på stol og "vasker" diverse ting i halvfull kum med oppvaslbørsten. Dette er det han liker aller best.
Ellers: bygge tårn med klosser, har en skuff med klær i stua som han får organisere i, lese bøker, sortere leker i forskjellige små esker, male med vannfaling(eller spise kosten
) trille/kaste ball, tegne med blyanter, følge etter støvsugeren, holde på med kost og feiebrett. Rydde ut matvarer fra poser etter handling er også stor favoritt. Hvis vi er ute fyller jeg en liten metalbalje vi har ute med litt vann også leker han stort sett med det.