Aktiviteter med barna i førjulstid

lulu81

Glad i forumet
Hva slags koselige aktiviteter gjør dere med barna i førjulstida? Første året vi har ei som er stor nok til å delta litt[:D] Vi skal bake pepperkakehus[:D] og male og tegne litt[:D]

pepperkakehus må vi lage, ja :)
og bake vanlige pepperkaker

Blir vel litt tegning og liming + at storesøster i huset får være med på å ta frem røde ting/bytte ut pyntelys etc. Hun liker det.

Utover det går ukedagene for fort til at det blir så mye vi får gjort

juleteater, pepperkakebaking (både hus og andre figurer), baker andre kaker, lager julepynt, lage julegaver, julekort, er på endel sammenkomster før jul, julegrøt m gjester en dag før jul.

har på masse julemusikk, setter på litt julefilmer etc[:)]

Vi har en koselig tradisjon der vi ber med flere vennepar med barn, tenner fakler og har kveldsmat ute i skogen. Der tenner vi bål, griller pølser, marsmellows, pinnebrød, aker på akebrett, lager snømann og snølykter og ser etter stjerneskudd på himmelen. Vi pleier også å lytte etter "nattelyder" å gjette på hva det er.  Det er så koselig og barna ELSKER det! Og det blir ekstra spennende ettersom det da er mørkt ute. Jeg gleder meg til det hvert år faktisk [:D]

Sånn ellers har vi pepperkakehuslaging, jeg og samboeren lager overraskelseshus om kvelden og så ber vi hjem søskenbarna til guttene våre for å pynte. Vi lager et nytt hus hvert år så de gleder seg til å se årets hus.

Størstemann pleier å dra med farmora si å se på at juletrelysene blir tent i byen og så pleier vi å dra på et juleshow. I fjord var det pluttiplutti pott, i år blir det jul med gråtass.

Lille julaften er det alltid middagsselskap, da er det grøt med mandel i...

Jeg eeelsker jula! [:D]

Så masse koselig[:D] Får masse ideer til tradisjoner vi kan lage[:D]

Bake er jo kjempekoselig med de små.
vi bakte kakemenn forrige helg og da fikk småen først plukke ut sine egne kakeformer (på kremmerhuset til 10kr pr stykk). Han valgte da en stjerne, en bil og en snømann - og så tok jeg med et hjerte. Kjevlinga var ikke noe gøy synes han - men det å stikke ut figurer og løfte dem av bordet og over på plata var veldig stas[:)]
Så pynta vi de små stjernene etterpå!

Ellers har vi malt litt julegaver, blir litt tegning, perling med maxiperler, mer baking, og så blir det vel litt andre koselige aktiviteter som bading, tur på akvariet, turer og kanskje litt aking hvis vi får snø.

Her er stjernene vi lagde i helgen som var:

dra til byen og se på juledekorasjoenen, også er det en lokal park/museum som har julegate og sånne juleboder og andre aktiviteter, så der må vi jo.

blir vel noelunne d samme som i fjor [:)] Blir å bake pepperkaker og kakemenn.. Og etterhevert pepperkakehus...
Av andre ting så blir d å gå rundt juletreet når de tenner julelysene i bygden, og så ska vi på juleforestillingen som pleier å være i fjøset til gårdsbarnehagen her, og se på dyrene etterpå.... [:D] Så blir d jo juleavslutninger i bhg, og på idrettsleik. Nissefest..Så ska nok komme i god julestemning i år tror eg......
Og selvsagt må vi å se peppekakebyen i bergen [;)]

Lage julegaver, har malt med porselensmaling på fliser og tallerkner, flisene blir til å ha kjeler på og de fikk lage hver sin tallerken da[:)]

Til uka baker vi pepperkaker som de selv kan få pynte, blir mulig mer baking også men ikke alt som passer for de små.

Til uka er det julegate åpning, julemarked på festningen og vi skal pynte til jul hjemme og de skal få tenne adventslyset på søndag[:D]

20 desember er det ake konk i bakken her med grilling osv, kjempe koselig[:)]

Vi skal bake pepperkaker, lage litt julegaver og sånn[:)]

Vi skal bake pepperkaker:) Og prøve å male litt på kopper osv hvis han har lyst til det.. Kanskje lage noen julelenker.. Tja jeg veit ikke.. Må se ann hva han har lyst til å gjøre[:)]

Dytter litt, vil høre fler [:D]

Akkurat nå er mi litt liten enda da men eg vett om flere ting eg vil gjør med ungene i førjulstida når dei blir litt større [:)]

Julemesse ( der er det juleverksted for dei små ) [:D]
Bake kakemenn og lage pepperkakehus
Pynte rommene sine med julepynt dagen før 1 søndag i advent!
Kose oss med klementiner, julekaker og kakao igjennom førjulstiden
Se 3 nøtter til askepott på julaften er nok en tradisjon mannen vil føre med seg (er ikkje jul for han uten å se den)
Gå i kirken på julaften [:)]

Det er nå sjelden snø her eg bur så hadde det vært garantert snø så hadde det blitt snøhule laging, snølykter og lage snøengler i snøen og aking[:D]

Han var nettopp på pulverheksa -teater, skal på julegrantenning og marked med Stella Polaris,
bake pepperkaker sammen med venninna si, pepperkakehus her hjemme, han er med og pynter til jul,
aketur med store og små kommer nok til bli etpar ganger før jul, bare snøen kan legge seg [:D] [:D]

Vi skal opp til min mamma 1.søndag i advent og ha bakedag med alle barna[:D] 

Da skal vi bake kakemenn, pepperkaker, serinakaker. Så det blir nok stas[:)]

Vi skal på julebasar. Musikk, flotte gaver og vinne, kake osv....det er tradisjon å dra på og veldig kjekt[:)]

Blir det en del besøk, levere julegaver og mye kos hjemme[:)] Bake litt, pynte til jul, se koslige filmer sammen. Blir nok mye å gjøre, så liker å ta ting som det komemr og ikkje planlegge for mye[8D]

Det blir baking mest siden jeg elsker å bake selv. Det blir pepperkaker,kakemenn,lussekatter og pepperkakehus pynting med barna i løpet av advendt[:)] (er en del av kalenderen deres) og så har vi en dag der vi fyrer i ovnen, lager varm kakao med krem å leser ei julebok sammen[:D]

Pepperkakehus
Bake kakemenn og pepperkaker
Se julefilm og spise pepperkaker og mandarin [:)]
Hogge juletre selv
Pynte juletre og barna får pynte rommene sine med nisser (Jeg liker bedre engler og slikt hehe)
Lage julegaver
Lage julepynt
Pakkekalender
Høre på julemusikk når vi baker og lager [:)]

Og tradisjon nummer 1 [:)][:)][:)] Vi skal på putti plutti pott i morgen og sitte helt på midten på rad 0 [:)][:)][:)] Har gjort det hvert år i 4 år nå, det er så koooooos [:)]

Eeeeeeeelsker jul [:)]

Har litt for stor aldersforskjell på mine til at jeg får gjort noe som begge får glede av tror jeg, men vi skal i hvertfall bake pepperkaker og pepperkakehus. Så får den største på 13 en tur til operan og forestilingen Nøtteknekkern i julekalendern sin, det gleder jeg meg til[;)]. Ellers blir det å spille Dizzie Tunes Glade jul, det er den optimale juleplata for meg[;)].

Her blir det
Peppekaker eller kakemenn
Pynte peppekake hus
Male isoporhjerter og stø glitter på. så tar jeg en snør igjennom og henger det i vinduet (blir nok litt av det i julegave til familie fra henne)
Porselensmaling på noen fliser vi har liggenesom skal bli gryteunderlag (julegave)
Lage seigmenn
Lille julaften tar vi turen i skogen men god mat og kakao og finner juletre som vi huger[:D]

Hun er bare to år så blir litt begrenset[:D]
Men vi skal kose oss masse sånn i hverdagen i jula også

bake pepperkaker, kakemenn, serinakaker,marsipan figurer.
lager julelenker ol
lager noen nye nisser eller andre julefigurer hvert år.
lager en liten julelansby, med hus,kirke figurer osv
lager snølykter, snømenn osv vist det er snø å lage av.

Back
Topp