aktiviteter med 4/5åring

froskenkvakk

Forumet er livet
Aprillykke 2016
jeg trenger litt tips.. føler vi har kommet inn i en ond sirkel uten skikkelig kvalitetstid sammen :( etter barnehagen er hun sliten, og vil bare slappe av på sofaen og se disney/film til hun skal legge seg. Og det er jo altfor lenge å kikke på tv!
prøver å tegne, øve på å skrive bokstavene i navnet hennes, perle, pusle istedenfor, men det er ikke interressant - hun vil bare se tv og blir sint og sur om hun ikke får ha på tven konstant..

prøver å la henne delta i matlaging, vi kan bake sammen, dra på lekeplass i helgene, naturstier og piknik ute, sparke på sparkesykkelen ute på tur, men hun er så negativ til alt og bruker evigheter på å bli med.. skal bare skal bare skal bare...

har dere tips til aktiviteter som kan være kjekke å finne på med en 4/5-åring? gjerne utendørs :)
hvordan skal jeg klare å snu denne onde sirkelen vi er kommet inn i? :/

Sent from my GT-I9070 using BV Forum mobile app

Kanskje du kan ha en avtale om ca 30 min TV med en gang dere kommer hjem( som en slags hvilepause). Så kan du gjerne lage middag i menst. Etterpå er det spising og en valgfri aktivitet(la hun velge) for å så se en liten stund til med TV før det er kveldsmat og natta:) prøv å etterhvert drøye aktiviteten slik at det blir mindre og mindre TV? Skjønner at barna er slitne etter lange dager i bhg. Er jo sliten selv etter lange dager på jobb:eek:

Auda, den er litt kinkig!
Hva om dere ikke går rett hjem etter barnehage, men har med dere en skive og litt varm drikke på termosen og tar dere en liten tur? Trenger ikke være langt heller, bar ut å røre på seg, så lage mat når dere kommer hjem.
Kan jo ha en regel enten om at det ikke er lov med tv før middag, eller det bare er barnetv i ukedagene og litt ekstra i helgene?
Men igjen, de blir gjerne veldig slitne etter en hel dag i barnehagen. Men dersom barnet er veldig slapp og trett, kan det jo være en grunn til det. Har du hørt med barnehagen ang soving på dagtid?
Ellers er jo det å tilby andre aktiviteter fint. Feks å perle, tegne, lime ting på tegninger osv. Hvis TV ikke er et alternativ og dette er, så vil de fleste barn, etter å ha surmult en stund, velge dette. Eller få være med på matlaging, eller leke på rommet sitt. Hvis hun er trett kan hun jo få hvile litt på sofaen også, men uten å se på tv.

Synes det er flott at du tar initiativet, tv er altfor vanedannende, og ikke får de utviklet sin egen fantasi heller.

Mulig jeg et kjip nå, men; er det ikke du som bestemmer? Jeg hadde bare sagt at det blir ikke noe tv før barne-tv begynner. Hvis hun er sliten kan hun slappe av på sofaen mens du lager middag, hun kommer nok fort til å kjede seg uten tv og blir mer villig til å finne på noe når tv ikke er et alternativ! Synes du kommer med mange fine forslag til aktiviteter :-)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Det at hun er negativ til alt tror jeg bare er en overgangsfase. Min gutt på snart 4 hadde også en periode der han bare ville se på tv. Jeg laga avtaler med han, om at han feks fikk se på tv mens jeg laga middag Ca. 30min og så når jeg sa i fra så måtte han skru av og komme å sette seg. Etter middag er det ikke lovt med mer tv før eventuelt barnetv noen dager. Om han slo seg vrang og ble grinete så kutta vi ut tv hele neste dag. Nå varierer det, de dagene han er veldig sliten/trøtt ser han gjerne på tv. Andre dager må han leke på rommet til middagen er klar, eller hjelpe meg med å dekke bord osv. Opplever at det ofte bare er først at han ikke vil være med på ting, men etter noen dager så vil han gjerne være med :)

Skjønner godt at hun er sliten og vil slappe av etter barnehagen. Nå som dagene er lysere, varmere og mindre våte tilbringer barna mer tid ute i barnehagen og da er de høyt og lavt og har et voldsomt tempo.

Min erfaring er at det blir slike perioder i en overgangsfase. Barn trenger ikke aktiviteter hele tiden, de trenger å slappe av etter slitsomme dager de også. Jeg hadde nok blitt sint og sur jeg også om noen skulle dratt med med på aktiviteter når jeg var skikkelig sliten. Hadde nok gitt henne litt tid til å venne seg til overgangen og så tror jeg nok at energien og lysten kommer tilbake når ting har stabilisert seg :)

Merker selv om mine barn er slitne. Jeg kan starte en aktivitet. Orker de så er de med, orker de ikke så lar jeg de får slappe av. Om jeg selv faktisk går ut og gjør noe følger de gjerne etter. Om jeg bare spør er det sjelden de gidder :P Og det er i slike overgangsfaser som dette at jeg har mindre selskap under aktivitetene :P

Her er 4-åringen ganske lik. Det har vært både ipad og tv. Han har ikke villet leke eller finne på noe. Til og med en organisert aktivitet på ettermiddagen som han elsker har han nektet å gå på fordi han ville se på tv... Da satte vi bare ned foten og sa at han gjerne kunne være hjemme, men da sluttet vi å gå på det, og han fikk ikke bruke noen form for media, da måtte han leke med lekene sine. Vi har kuttet ut ipad i ukedagene, og denne helga blir det heller ingen bruk på den. I dag forsvinner tv hele dagen, fordi han ikke la seg fint i går (Han har tullet en del her i det siste). Så får vi se hvordan det blir i morgen. Vi prøver å være bevisste på at det er vi som styrer det, men vi har også en jobb å gjøre med oss selv - at ikke vi sitter med tv/pc mens ungene er rundt...

Klart barna er slitne etter en hel dag i bhg, men de fleste klarer fint å holde ut til leggetid (med mindre de er i en overgang med å kutte ut dagsoving). Rolige aktiviteter som kan tilbys er lesing, tegning, perling osv.. Det er kanskje litt surmuling og skriking i begynnelsen, men om dere er konsekvente på tiden med tv er på er det bedre. Nå leker 4-åringen som bare det her :) Min erfaring i alle fall.

5,5-åringen vår er litt slik at om det blir mye tv en periode vil han bare se MER.
Så vi har snakket mye med han om at hvis det skal bli slik mas om tv/skjerm/ipad hele tiden, så er vi nødt til å ta en pause fordi det ikke er bra å bare sitte stille og stirre på en skjerm hele tiden. Vi prøver å oppfordre han til å gjøre noe på egenhånd innimellom, for å øve litt på det, men som regel vil han gjøre noe sammen med oss eller Lillebror. Han kan godt kikke litt i blader og bøker selv, og leke litt med Lego, men vi vil selvsagt gjøre ting sammen med han også.
Her blir det hvertfall minimalt med TV, på grunn av at det blir mer og mer mas jo mer han får se...

takk for svar :)
skjønner veldig godt at hun er sliten, det er jo jeg også etter en endt dag :) og ja, det er vi som bestemmer, men av og til når man er sliten selv så orker jeg ikke et hylekor i lang tid for at hun ikke får viljen sin.. :/ men jeg får prøve å bli flinkere til å sette avtale, og at vi skal gjøre andre ting etter middag en stund :) for jeg har innsett at dette går i feil retning for hva jeg vil! selvfølgelig skal vi kose oss med filmer og tv, men ikke at hele dagen dkal dreie seg om det!!

skal kjøpe ny sykkel når snøen forsvinner, forhåpentlgvis syns hun det blir kjempestas, så vi kan holde på mye ute, eller at hun kan sykle ved siden av når jeg går tur mes hunden f.eks :)

Sent from my GT-I9070 using BV Forum mobile app

Vi har også sånn at jo mer tv de får se jo mer opptar det dagen deres. Så vi bruker tv til kvelden. Mine blir så opphengt i den tv'n at de må gjøre andre ting først. Noe som hjalp her var å ha leker i stua, eller leke med de. Litt vanskelig å få satt i gang, men når de bare får begynt går det veldig fint. :) de vil også gjerne ha ett mål med ting de gjør ute. Så vi går avogtil til butikken, det er to km hver vei. Det vi kan kjøpe der er en is, ett blad, tyggis eller yoghurt. Skogstur er også gøy, og kjempespennende hvis man feks går i "trollskogen". Sykle, sparkesykkel, rulleskøyter er også gøy ute. Eller om de får muligheten til å leke med vann, sølepytter er kjempegøy. Da trenger de kun bøtte og spade. ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Konstruksjonsleker (bygge med klosser), legge puslespill, lese bok. lage en fortelling sammen.

Her i huset er det kun TV fra 18.00 - 18.45 i ukedagene. Gjerne litt mer i helgene (på morgenen).
Ungene maser aldri, for det nytter uansett ikke.

Er de syke, får de gjerne lov, men jeg merker fort at mye vil ha mer.

Nå er ikke vesla slik, hun kan være ute til hun legger seg. Men, hadde hun vært sliten, så hadde hun måtte lest bøker, lydbok, tegnet ol. Tven skrus ikke på her hjemme om ettermiddagen. Syns barna blir utrolig passive av tven, og tenker at de kommer i en ond sirkel.

Back
Topp