Aktivitet rett etter fødsel når man har sydd.

Lykkekløver

Elsker forumet
Januarlykke 2019
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Jeg prøver å finne informasjon om mosjon og aktivitet/bevegelse rett etter fødsel men alt jeg finner er mosjonstips etter 6 uke etc.

Jeg fikk rift grad 2, og har sydd sikkert en 8-10 sting fra ca oppe med klitoris og rundt åpning pluss et par cm bak.

Igår gikk jeg hjemme med baby i bæreselen for å få gjort litt husarbeid og etter bare 1-2 timer på beina hadde ejg så vondt i underlivet at jeg måtte legge meg nedpå

Fødte 26 januar.

Jeg har framdeles en del vondt i kjede og underliv, sliter med å gå på do uten vondt og mangler framdeles litt evnen til å gå ordentlig å tisse; jeg kjenner ikke om jeg må tisse men jeg har ikke lekkasje eller lignende.

Er det normalt å ha vondt framdeles? Hva er anbefalingene rett etter fødselen mtp mosjon?
Jeg har vært på noen små trilleturer også men har hatt vondere siste to dagene.

Det er normalt at du har vondt enda, dessverre. Tror de sier ca 14 dager knyttet til sting. Det kan hjelpe å kjøle forsiktig ned med en kald klut eller ispose (husk å ikke ha den rett på huden ). De første seks ukene skal du gjøre minst mulig. Kroppen din har nettopp vært gjennom svangerskap òg en tøff fødsel, husarbeid kan gjøres av noen andre.

Her gikk det bortimot 6 uker før jeg kunne være normalt i aktivitet uten å ha kjempevondt (både der og da og etterpå), og jeg satt ikke normalt på 5 uker. Doturer var tortur, og jeg grein vel omtrent etter hver gang. Nå løsna ikke mine sting opp som de skulle, og det var visst brukt tykk tråd. Ikke heldig kombinasjon. :p Jordmor fjerna de for meg etter ca 3 uker, og da var jeg kjempeirritert nedentil og hadde arrkuler som var vonde. Gjorde vondt å snu seg i senga etc. Jeg hadde ikke alvorlig rift (fikk aldri høre noe gradering, fikk bare en pakke med et lass smertestillende og noe prat om hygiene). Hos meg gikk det fra å være vondt, til å bli litt bedre for så å bli verre igjen.

Her var jordmor med på første gruppetreff på helsestasjon, og da fikk jeg snakket med henne om det og hun sjekket stingene for meg. Hun så at jeg ikke klarte å sitte skikkelig, så hun var veldig på tilbudssiden om å gi en sjekk. :P Men du må nok beregne å ha vondt ei stund etterpå ja. Overlat husarbeid og slikt til andre, og ta det med ro med trilleturer etc. til det har grodd. Blir det bare verre så er det bedre med en ekstra sjekk, selv om det ikke har gått 6 uker. Hadde jeg gått 3 uker til hadde jeg for det første blitt gal, og for det andre hadde jeg sikkert fått enda heftigere arrkuler og arrvev.

Hadde grad 2 rift og ble klippet med forrige og husker jeg hadde vondt lenge! Denne gang hadde jeg grad 1 og en drøss med «pyntesting» og jeg hadde vondt i ca en uke.. er fremdeles ikke 100 % og jeg fødte 10 dager før deg. Så er nok lurt å ta det med ro en stund til :)

Tusen takk for svar alle sammen.

Jeg har begynt å føle meg så lat og "giddalaus" og føler nesten at jeg bruker "vondtene" som unnskyldning til å ikke gjøre noe; selv om jeg vet det er smertefullt. Ved sjekk i går ser det ut som om ene stignet er gått opp også :(

Første uken var himmelsk, samboer har behandlet meg som en dronning. Nå fikk vi hundene igjen i helgen og merker hvordan arbeidsmengden hans blir litt mye for han. Så prøvde å få gjort noe klesvask, og siden jeg også må bære baby som nekter å være annet sted enn oppå meg tok det laang tid.
Han er så flink med matlagingen, kjøkken, hundene, meg, men han vet ikke at klesvask eksisterer altså XD

Sliter også med å gå på do/besje; skal kjøpe masse laktulose. Tør ikke presse noe særlig da det gjør vondt.

Glad for at jeg ikke er lat men at det er normalt å ha vondt og måtte ta det rolig rett etter fødselen. Syntes informasjonen for vår helse har vært litt dårlig, altså meg som nybakt mor. Ingen informasjon om veiledning mtp raskest mulig heling av sting eller aktivitetsnivå etc. Kun at mosjon er viktig og bevegelse er bra men ingen styrketrening.

Høres helt normalt ut. Jeg ble også sydd, men tror det var mindre enn hos deg. Fikk beskjed på sykehuset om å gå trilleturer hver dag etter hjemkomst, dvs. fra dag 4-5 etter fødselen. Klarte å gå i eget tempo, men bekken var definitivt ikke klar for rask gange/løping.
Hadde smerter i sikkert 1 mnd., vansker med å finne en behagelig posisjon når jeg satt i sofa. Ingen sjanse på hardere underlag.
Gjorde vondt å ha sex de første 5 mnd.

Regner alt dett som helt normalt, men ikke noe problem å komme meg i frisk luft 30-60 min. om gangen. Fødte meg tilbake til "normalen" 2 mnd. etter fødselen.

Jeg fukta en vaskeklut og holdt mot underlivet når jeg måtte presse litt. Det hjalp. Da jeg var på det mest desperate så var det smøring med ac-3 comfort, fuktig vaskeklut mot underlivet - og jeg hadde inntatt store mengder lakris og lactulose på forhånd. Og druer. :hilarious:

Nattsvette, vonde sting, hemoroider og forstoppelse, melkespreng og brystlekkasje. Magisk tid disse første ukene altså. :D:hilarious: Heldigvis så går det over!

Syns også det var fryktelig lite informasjon om tiden etterpå, sårene etc.

1-2 timer på beina en drøy uke etter fødsel er ikke ”bare”, det er ganske mye. Og husarbeidet skal du ikke trenge og gjøre så tidlig etter fødsel, spesielt ikke om du har vondt :)
Høres helt normalt ut. Jeg ble også sydd, men tror det var mindre enn hos deg. Fikk beskjed på sykehuset om å gå trilleturer hver dag etter hjemkomst, dvs. fra dag 4-5 etter fødselen. Klarte å gå i eget tempo, men bekken var definitivt ikke klar for rask gange/løping.
Hadde smerter i sikkert 1 mnd., vansker med å finne en behagelig posisjon når jeg satt i sofa. Ingen sjanse på hardere underlag.
Gjorde vondt å ha sex de første 5 mnd.

Regner alt dett som helt normalt, men ikke noe problem å komme meg i frisk luft 30-60 min. om gangen. Fødte meg tilbake til "normalen" 2 mnd. etter fødselen.

Jeg var slik som deg, hadde ingen problemer med korte trilleturer. Men etter husarbeid på fredag har jeg hatt kroniske smerter i underlivet, merkelig nok ikke ved selve kjedeinngang men hvor de har sydd opp mot klitoris. Kjennes litt betennelse aktig ut men ser ingenting.
Sliter definitivt med å sitte skikkelig, samboer kjøpte sånn BBH ammepute til meg eller hva de heter og den har vært redningen!

Er godt at det er normalt. Jeg har ingen aning eller peiling og det er null informasjon noe sted på akkurat disse tingene.

Jeg fukta en vaskeklut og holdt mot underlivet når jeg måtte presse litt. Det hjalp. Da jeg var på det mest desperate så var det smøring med ac-3 comfort, fuktig vaskeklut mot underlivet - og jeg hadde inntatt store mengder lakris og lactulose på forhånd. Og druer. :hilarious:

Nattsvette, vonde sting, hemoroider og forstoppelse, melkespreng og brystlekkasje. Magisk tid disse første ukene altså. :D:hilarious: Heldigvis så går det over!

Syns også det var fryktelig lite informasjon om tiden etterpå, sårene etc.
Heheh, nattsvette ja! Våkner dyvåt til amming, drikker sikkert to flasker vann på natten. Fatter det ikke, satser på god forbrenning sånn at jeg kan passe inn i jeansene mine snart :angelic:
Ellers vært heldig egentlig, har ikke så mye annet. Mistet en god del blod og slet med svimmelhet men spiser rå lever og økte bare mengden, så da forsvant svimmelheten ganske raskt heldigvis.

Skal prøve vaskeklut trikset! Må egentlig på do nå, og ikke tisse :joyful: men tør ikke helt :rolleyes:

Anbefaler deg virkelig å ta det med ro de neste uken altså. Hør på kroppen din og ikke hodet, det er vel den enkleste løsningen en god stund til. Ha fokuset på deg og babyen frem til du føler deg bra, husarbeid får som noen sa, andre ta seg av :)

Anbefaler deg forøvrig å "vaske deg" etter dobesøk med å bruke dusjen istede for papir, da papir irriterer så veldig.

God bedring? Håper det går fort over altså!

Jeg ble sydd. Rift grad 2 begge gangene.

Gjorde vondt leeeenge, i mange uker. Så begynte det å klø (gro). De stingene sitter godt så du kan fint drive med normal aktivitet.

Ta det med ro. Du skal sitte og kose deg med baby, så får andre gjøre husarbeid uten at du skal føle deg lat :) jeg klarte ikke være oppreist så veldig lenge før det kjentes ut som om hele livmora var på tur ut. Det går over men det tok mange uker.
Angående bæsjing så hjalp det å stå. Følte at tissen ikke sprika så mye og gjorde vondt når jeg sto. Så jeg sto å bæsja i ukesvis! Haha

Jeg fikk beskjed om at moderat mosjon og husarbeid var helt greit med en gang, men at jeg slev måtte kjenne på formen og om noe var ubehagelig. Dersom det var vondt i stingene og jeg fikk urinlekkasje (pga mørbanket muskulatur) så skulle jeg ta det rolig :)

Anbefaler deg virkelig å ta det med ro de neste uken altså. Hør på kroppen din og ikke hodet, det er vel den enkleste løsningen en god stund til. Ha fokuset på deg og babyen frem til du føler deg bra, husarbeid får som noen sa, andre ta seg av :)

Anbefaler deg forøvrig å "vaske deg" etter dobesøk med å bruke dusjen istede for papir, da papir irriterer så veldig.

God bedring? Håper det går fort over altså!
Jeg er ikke flink å ta det med ro hehe :) orker ikke å se all husarbeidet som hoper seg opp, vi gikk tom for brød etc . Men nå tilpasser jeg aktiviteten utifra formen heldigvis :)

Jeg ble sydd. Rift grad 2 begge gangene.

Gjorde vondt leeeenge, i mange uker. Så begynte det å klø (gro). De stingene sitter godt så du kan fint drive med normal aktivitet.
Aah godt å vite! Så lenge Jeg vet mye av det er normalt så er det greit liksom :) blitt litt bedre nå siste to dagene, har tatt det veldig med ro og brukt trikset med iskald klut ved do tur og sånt :)

Jeg er ikke flink å ta det med ro hehe :) orker ikke å se all husarbeidet som hoper seg opp, vi gikk tom for brød etc . Men nå tilpasser jeg aktiviteten utifra formen heldigvis :)

Aah godt å vite! Så lenge Jeg vet mye av det er normalt så er det greit liksom :) blitt litt bedre nå siste to dagene, har tatt det veldig med ro og brukt trikset med iskald klut ved do tur og sånt :)
Lurt det :) ofte syr de bare for å pynte og, selv ved grad 2 (sa jordmor til meg).

Jeg revna endel, og hadde plager en god stund etter fødsel! Brukte en lindrende spray lenge, husker ikke hva den heter nå, men apoteket kan sikkert svare på det. Tissa også i dusjen lenge, da jeg revna i urinrøret..

Back
Topp