Aktivisere babyen ?

Renfo

Flørter med forumet
Her går det i masse aktivisering.. blir faktisk sliten av det. Får dårlig samvittighet de dagene jeg ikke orker å ligge og rasle i alle lekene. Har ofte lurt på hvordan og hvor ofte andre aktiviserer babyene sine iløpet av en dag ?

kjenner eg litt igjen her. men det er jo viktig at de lærer seg å leke litt alene og ellers så kan det blir veldig slitsomt senere dersom de bare kan leke om noen andre leker med de. så eg pleier å dele litt på det. leker litt med ho og så ligger ho litt alene=)

ja, jeg bruker å legge han foran tven på dagtid.. Det syns han er greit. Han har ikke helt forstått det her med leker enda. alt skal bare inn i munnen mens han ser tv. Så har investert i en bitering istedet hehe. 

Men fikk den dårlig mor følelsen etter jeg hadde hatt han på barnepass hos Sats. Når jeg hentet han og spurte hvordan det hadde gått så fikk jeg til svar" ja, han er ganske urolig og litt survette hvis han sitter alene". Enten betyr det at jeg aktiviserer han for lite eller for mye. Men etter observasjon sist uke, så jeg at de på Sats kun aktiviserte andre barn som kunne stå og gå, og lot sønnen min sitte i en vippestol alene uten noen leker eller oppmuntring..han bare satt der og stirret. Så jeg marsjerte inn og sa at nå skrev jeg han ut. 

Alt i alt ønsker jeg en unge som er flink til å aktivisere seg selv. Tror også at jeg av og til må huske på at jeg også bare er et menneske. og må ikke få dårlig samvittighet og "dårlig-mor"-følelsen de dagene jeg ikke orker å sitte å leke med han hele tiden.. :)

ikke rart at han sutrer og var urolig når de ikke gir han oppmerksomhet i det hele tatt. stakkars gutt, da skjønner eg godt at du skrev han ut av barnepass der. eg føler selv at ho er altfor liten til at fremmede skal passe ho ennå, så her er det trening når mannen er hjemme og ho har lagt seg.

ja det er viktrig å huske på at vi bare er mennesker og hadde vært grådig slitsomt om vi skulle ha aktivisert de hele tiden mens de er våken.ho er veldig flink til å leke med seg selv da og elsker å ligge under baby gymmen men samtidig så gir ho beksjed når ho vil ha oppmerksomhet og da får ho det=) det som er viktig er å gjøre det som du føler er rett, det er din baby og du som kjenner han best=)

Ofte trenger ikke barn annet enn litt variasjon, feks bytte av stilling eller leker, før de på nytt er klare til å utforske det de har i hendene og rundt seg.
Jeg pleier å variere det jeg henger rundt ham, dvs jeg har noen selvlagde uroer som jeg varierer hvos jeg henger opp, og noen ark med spennende mønster som jeg flytter plass på, og så setter jeg ikke fram så mange leker til ham i gangen.
Og så triller vi turer i nærmiljøet med kallesjen ned, slik at han får se på trærne mot himmelen.

Har han ligget 20 minutter og kost seg er det faktisk lang tid til en liten fjomp, og da kan vi feks ha litt babyyoga, lese bok eller herje/tulle og synge litt.

Variasjon er vel et nøkkelord her. Det tar tid å bli kjent med babyen sin, men det er greit å tenke på at de trenger en variert hverdag de også, som som oss :-)

Og vi bør huske at dårlig samvittigheter det ingen som tjener noe på. Det er utmattende og ganske unyttig.
Hvis man føler man kan gjøre ting annerledes, så kan man prøve på det og glemme at det kanskje ikke gikk som ønsker feks dagen før.
Vi er jo trøtte, slitne og lei innimellom vi også, og det å ta vare på oss selv samtidig er sjelden lett. 
Det eneste vi kan gjøre er vårt beste, og det varierer fra dag til dag det også :-)

Back
Topp