Ofte trenger ikke barn annet enn litt variasjon, feks bytte av stilling eller leker, før de på nytt er klare til å utforske det de har i hendene og rundt seg.
Jeg pleier å variere det jeg henger rundt ham, dvs jeg har noen selvlagde uroer som jeg varierer hvos jeg henger opp, og noen ark med spennende mønster som jeg flytter plass på, og så setter jeg ikke fram så mange leker til ham i gangen.
Og så triller vi turer i nærmiljøet med kallesjen ned, slik at han får se på trærne mot himmelen.
Har han ligget 20 minutter og kost seg er det faktisk lang tid til en liten fjomp, og da kan vi feks ha litt babyyoga, lese bok eller herje/tulle og synge litt.
Variasjon er vel et nøkkelord her. Det tar tid å bli kjent med babyen sin, men det er greit å tenke på at de trenger en variert hverdag de også, som som oss :-)
Og vi bør huske at dårlig samvittigheter det ingen som tjener noe på. Det er utmattende og ganske unyttig.
Hvis man føler man kan gjøre ting annerledes, så kan man prøve på det og glemme at det kanskje ikke gikk som ønsker feks dagen før.
Vi er jo trøtte, slitne og lei innimellom vi også, og det å ta vare på oss selv samtidig er sjelden lett.
Det eneste vi kan gjøre er vårt beste, og det varierer fra dag til dag det også :-)