Aktiv sykmelding

Pershille

Flørter med forumet
Er aktiv sykmeldt denne uken og var første dag på jobb idag, i 4 timer. Jeg var HELT UTSLITT da jeg gikk hjem! Uff a meg... Kvalm som bare rakkeren og helt kake ferdig. Så jeg skal ikke gå mer enn fire timer de andre dagene heller nei... Ikke enda.

ORIGINAL: Ihne

Må bare spørre..
har du fått det godkjent av Nav?

Jeg ble aktiv sykemeldt da jeg var gravid med førstemann. Og gikk ut i aktivsykemeldign når jeg fikk den fra legen. Så fikk jeg beskjed fra trygdekontoret (het jo det den gangen), at de måtte godkjenne det først, før jeg kunne gå i aktiv sykemelding.

Så sa de det at siden jeg var gravid kunne jeg ikke gå aktiv sykemeldt.

Hva er NAV?
Legen min er inne i alle regler og var hun som foreslo aktiv sykmelding. sjefen min sa også akkurat det at: "vi trenger ikke noe godkjenning fra trygdekontoret, for det er arbeidsgiver som betaler de første to ukene uansett."
Så jeg tror ikke det blir noe problem der jeg er ihvertfall...

Er jo bedre for alle parter at man jobber litt enn er 100% sykmeldt, men det skjønner jo ikke politikerne som sitter og lager alle disse reglene... latterlig.[:'(]

Problemet med aktiv sykemelding er at det kun skal benyttes dersom du settes til en annen type arbeid enn vanligvis.
Dvs. dersom du er ansatt som kontormedarbeider, så kan du være i aktiv sykemelding for å vanne blomster på arbeidsplassen, eller sitte på kontor dersom du vanligvis står ved samlebånd.

Siterer fra NAV sine sider:
Aktiv sykmelding skal forbeholdes tilfeller der den sykmeldte ikke kan utføre sine vanlige arbeidsoppgaver. Dersom den sykmeldte kan utføre en del av sine vanlige arbeidsoppgaver ved å arbeide redusert tid eller ved å bruke lengre tid for å utføre oppgavene, skal det brukes gradert sykmelding.

Mener også å ha lest at IA (Inkluderende Arbeidsliv) bedrifter kan inngå avtaler om aktiv sykemelding uten forhåndsgodkjenning fra NAV.

Back
Topp