aktiv sykemelding

Alillan

Glad i forumet
Har fått aktiv sykemelding...lurer på hva det innebærer, blir det satt opp en fast plan? Tror jeg skal jobbe noen timer hver dag..evt hva skjer om jeg ikke klarer å dra på jobb en dag??

Du skal gå på jobb som du pleier, men du kan gå hjem når du ikke orker mer. Du skal ikke stå på vaktlista. Du er sykemeldt, men jobber det du klarer.

Dårlig forklart...[:D]

Aktiv sykemelding innebærer at du og arb.giver setter opp en arbeidsplan. Du skal kunne gå tidligere hvis du ikke orker å jobbe, og du skal kunne ringe samme dag og si du ikke kommer på jobb uten at noen kan si noe på det. Du skal være på jobb I TILLEGG til vanlig bemanning.

jeg har akkuratt begynt i aktiv sykemelding.. vi har satt opp en plan over når jeg kommer.. så går jeg når jeg ikke klarer mer,, skriver ned hvor lenge jeg har vært slik at vi har en oversikt:)

ok, det høres jo veldig greit ut, men hvordan er det med penger? Får jeg utbetalt det jeg skal ha, eller vil jeg tape på det? evt er det nav eller arbeidsgiver som betaler?

ORIGINAL: Alillan

ok, det høres jo veldig greit ut, men hvordan er det med penger? Får jeg utbetalt det jeg skal ha, eller vil jeg tape på det? evt er det nav eller arbeidsgiver som betaler?

dytter;)

Det skal avtales en arbeidsplan mellom arbeidstager og arbeidsgiver
Du bør ha realistiske tanker om hva du klarer og ikke, det skal være ett samarbeid mellom deg og arbeidsgiver hvor dere i samarbeid skal finne løsninger som gjør det mulig for deg å utføre jobben din uten ubehag.

Mente å huske at det var litt "regler" i forhold til dette med sykemelding og å ikke orke å gå på jobb en dag, men... Kan hende jeg tar feil.

ORIGINAL: Vibeke :)

Det skal avtales en arbeidsplan mellom arbeidstager og arbeidsgiver
Du bør ha realistiske tanker om hva du klarer og ikke, det skal være ett samarbeid mellom deg og arbeidsgiver hvor dere i samarbeid skal finne løsninger som gjør det mulig for deg å utføre jobben din uten ubehag.

Mente å huske at det var litt "regler" i forhold til dette med sykemelding og å ikke orke å gå på jobb en dag, men... Kan hende jeg tar feil.

>Noen som vet mer om dette, hvilke regler det kan være snakk om. dere som har gått i aktiv, hvor mye jobba dere hver dag?

Når du er i aktiv sykemelding er du likevel 100% sykemeldt. Du skal derfor ha fulle sykepenger.

Det skal avtales når du skal være på jobb og hvilke arbeidsoppgaver du skal ha. Du skal ikke gjøre din vanlige jobb, evt. enkelte av oppgavene. Dette skal avtales med arbeidsgiver.

Orker du ikke gå en dag får du ikke trekk i sykepengene og skal heller ikke bruke egenmeldinger.

Det er viktig at du og arbeidsgiver avtaler arbeidsoppgaver og tider som du tror du vil klare. Blir det for mye/lite lager dere en ny avtale.

Avtalen om aktiv sykemelding sender arbeidsgiveren din til Nav. Det er også Nav som betaler sykepengene dine etter de 16 første dagene. (Selv om du får lønnen utbetalt av arbeidsgiver)

Takk for svar folkens:)

Kommer med enda flere spm jeg da, til dere som har vært eller er aktiv sykemeldt. hvordan føler dere at det er, sliter sere med dårlig samvittighet eller press til å gå på jobb?? selv med utarbeidelse av timeplan?

Takk for svar folkens:)

Kommer med enda flere spm jeg da, til dere som har vært eller er aktiv sykemeldt. hvordan føler dere at det er, sliter sere med dårlig samvittighet eller press til å gå på jobb?? selv med utarbeidelse av timeplan?

dyttedytt;)

Back
Topp