Aktiv sykemelding, hva er det?

MissMoneypenny

Flørter med forumet
Noen her som har erfaring med såkalt aktiv sykemelding? Finnes det fortsatt? Er det krav om at man må ha vært 100% sykemeldt i en viss periode for å få det?

Jeg har nå vært 100% sykemeldt en periode, og sykemeldingen går ut denne uka. Jeg er veldig usikker på om jeg burde begynne å jobbe igjen nå, men kunne tenke meg en løsning der jeg får vikar og kan jobbe "på topp", altså å jobbe så mye jeg føler for. Men så sa noen i dag at de mente på det var slutt på det alternativet...? Noen her som har nylig erfaring med det?

JEg er da på aktiv sykmelding nå! Var først 100% sykmeldt så ble jeg aktiv sykmeldt. Hvis jeg skulle ha hatt gradert sykmelding først måtte jeg hatt faste dager jeg skulle ha gått på jobb, men jeg vet jo ikke når jeg er i form til å gå på jobb. Aktiv sykmelding gjør at jeg går oppå grunnbemanningen og kan nesten komme og gå etter det jeg er i form til[:)]!

Akiv sykmelding er altså at du går oppå grunnbenningen, og gjør de arbeidsoppgavene du klarer og utføre. Og du er på jobb når du er i form til det[:)]

Tusen takk for avklarende svar. Da oppfatter jeg det slik at pga at jeg allerede har vært sykemeldt, kan AS gi meg muligheten til å jobbe igjen uten å forplikte meg til verken faste dager eller en viss prosent! Det er jo akkurat det jeg trenger akkurat nå [:)]

Du har oppfattet det helt rett. Det blir skrevet en avtale om aktiv sykmelding mellom deg og sjefen din som "godkjennes" av NAV. Min første avtale var veldig overambisiøs, jeg ville jobbe hver dag 3-4 t daglig...dette gikk jo ikke pga kvalmen[8D]. Men avd.lederen min sa at det ikke gjorde noe. Selv om jeg ikke kom på jobb på ei uke så gjorde det ingenting selv om det stod noe annet i avtalen[:)]!
Så aktiv sykmelding er et veldig godt alternativ når du er usikker på når og hvor mye du klarer å jobbe[:)]

Aktiv sykemelding er en god løsning så lenge du har en arbeidsgiver som samarbeider! Det skal bare gis 4-8 uker da, så kan ikke gå i aktiv altfor lenge. Du må og skrive en plan med arbeidsgiver om hvor mye du skal møte opp og hvilke arbeidsoppgaver du skal ha.

Jeg jobba i barnevernsinstitusjon i fjor da jeg gikk i aktiv sykemelding i 7 uker. Vi var vanligvis to ansatte på jobb, men sjefen min benytta seg av muligheten da jeg i hans øyne "var tilbake i jobb". Jeg ble satt på jobb sammen med en vikar som var helt ny. Han hadde hatt en vakt, så jeg fikk fullt ansvar for alt som foregikk på jobb. Vikaren hadde heller ikke sertvikat, og det er mye kjøring i barnevernet som jeg dermed måtte ta meg av.
I avtalen min om aktiv sykemelding sto det at jeg skulle ha tilstrebet 50% oppmøte, men ingen faste oppgaver, men ta initiativ til det jeg selv ville gjøre. Med andre ord helt umulig å gjennomføre=)

Med andre ord; vær sikker på at sjefen din legger til rette for deg om du skal på aktiv sykemelding=)

Back
Topp