Aktiv flygning i arbeid

Honeygirl

Forventningsfull førstegangs :)
Hei, jeg har en jobb som krever at jeg må fly rundt omkring i Norge i perioder. De to siste ukene har jeg hatt en flytur nesten daglig (1-2 timers flygninger), er nå12 uker på vei. Kan det være belastende for fosterets utvikling med alle disse flyreisene?
Kan ikke finne noe særlig på nettet om dette. Samtidig slo deg meg at jeg aldri har sett en gravid flyvertinne heller..
Takker for svar

Hei!

Der er nok flere enn deg, som har en type jobb som krever hyppige flyvninger.
Jeg ville nok tro at du etterhvert bør få tilrettelagt jobben din litt. Mye reising og stress trenger nødvendigvis ikke være farlig for barnet, men jeg ville prøvd å få det redusert når du kommer lenger ut i svangerskapet.
Ta dette opp med lege eller jordmor. De har mulighet for å skrive et tilretteleggingsskjema, som du tar med til arbeidsgiver.
Der kan de skrive litt om hva du trenger å redusere på, og hva du evt kan gjøre istedenfor.
Hvis jobben din ikke kan tilrettelegge, har du krav på svangerskapspenger - altså trenger du ikke sykemeldes, fordi du ikke er syk, men jobben kan ikke tilrettelegge. Det blir mye mer riktig!
Hvis en jobb medfører masse stress, lite søvn og stadige forflytninger, synes jeg ikke det er gunstig som gravid.

Så snakk med lege eller jordmor om det allerede, slik at det kan tas i forkant før problemer oppstår!

Masse lykke til!

Mvh jordmor Grethe :flower

Det er nok ikke bra å fly for mye når du er gravid. Flyvertinner får ikke jobbe lenger enn til 10,5 uker inn i svangerskapet :)

Back
Topp