Aktiv dødshjelp

Fearless..

Forumet er livet
Bare lurte på hva slags synspunkter dere har? For eller imot?
Selv er jeg virkelig for aktiv dødshjelp.
Har selv mista mamma i kreft, og var fælt å se hvordan hun kjempet mot smertene og hvordan kroppen sakte men sikkert råtna bort..
Må si at jeg mange ganger håpte at hun bare skulle få slippe..

ORIGINAL: *cookiemonster*

For[:)]

Er for!

Jeg leste nettopp om ei som fikk kreft, å ville ha hjelp til å dø (det var ikke noe håp) men fikk avslag av staten, å hun sa at man aldri hadde latt ett kjærledyr lide slik (det kan jo til å me være straffbart)

ORIGINAL: Suppadura

For.
Men etter en meget god utarbeidet rutine og retningslinjer.
Jeg tror på hvert enkelt menneskets rett til å styre over sitt eget liv.
Liker ikke tanken på at myndighetene skal bestemme om jeg får lov å dø eller ikke..
Samtidig er det en fare for misbruk.
Uansett, man skal ikke la noen enkelte situasjoner ødelegge for ett ellers godt tiltak. Idag benyttes passiv dødshjelp. Det synes jeg er me verre. Det er også grusomt at ett menneske som ikke lenger kan kontrollere sitt eget liv, må ydmykes ved å tvinges til ett liv den ikke vil leve..

Bra skrevet.
Ja, er veldig viktig med strenge retningslinjer for å unngå misbruk.

For meg s virker det som at veldig mange er for aktiv dødshjelp, så skjønner ikke hvorfor det ikke tas opp til vurdering om en lovendring.
Gjør kanskje det den dagen en av norges høye herrer ligger der selv..

Jeg er FOR! Og i alle fall i sånne tilfeller som med mammaen din... Det går så alt for kjappt for oss på utsiden.. man hører alltid: Det gikk så fort osv.. men da tenker man kun på seg selv.. at man har mistet noen.. men tenk deg de som ligger i sånne smerter... som har bare en vei å gå.. og må ligge der å pines til døde... fordi man ikke kan hjelpe de.. enda man vet at det kun går en vei...[:(] 

ORIGINAL: Fridasinmamma

Jeg er FOR! Og i alle fall i sånne tilfeller som med mammaen din... Det går så alt for kjappt for oss på utsiden.. man hører alltid: Det gikk så fort osv.. men da tenker man kun på seg selv.. at man har mistet noen.. men tenk deg de som ligger i sånne smerter... som har bare en vei å gå.. og må ligge der å pines til døde... fordi man ikke kan hjelpe de.. enda man vet at det kun går en vei...[:(] 

Ja, er umennesklig og uverdig å ligge sånn. Ihvertfall når en er helt klar i hodet, og vet hva som skjer.
Mamma kjempet alt hun kunne, for hun ville leve til jeg ble konfirmert. Legene gav henne to mnd, men hun klarte seg enda sju mnd etter det. Ingen som trodde det var mulig.
Men hun hadde utrolige smerter hver dag, kroppen fukk av vann, kunne nesten ikke puste og øynene tørka ut så de måtte sys igjen (sorry ekle detaljer)
Ironisk nok døde hun kvelden før jeg skulle bli konfirmert.. Og selv om det var trist og vondt, var det en enorm lettelse at hun endelig kunne slippe smertene.

Kjenner jeg få skikkelig vondt når jeg leser om folk som desperat prøver å få lov til å dø, men så sitter det noen der og sier nei..[&:][:(]

Litt begge deler egentlig, kommer liksom litt annpå hvordan de
har vondt ! visst alle skulle fått lov å dø når de ville, eller sånn..
så hadde det kostet dyrt, man ser jo alle de som er narkomaner å får overdose å sier de vil dø..
men det at de rykker ut på sånne tilfeller koster jo så utrolig.... der ville jeg ikke latt det vært lov..

men når det kommer til at de som lider så mye at de ikke orker eller kan leve opptil noe
mener jeg at de burde fått lov..

egentlig veldig usikker på hva jeg mener, pga jeg vet så lite ..
hører så lite om ting.. osv [&:]

ORIGINAL: Melancholia

Jeg er for aktiv dødshjelp. Er jo helt forferdelig at man må ha det vondt når man egentlig ikke vil det. Men da mener jeg når det ikke er noe håp igjen altså!!

ORIGINAL: ~Heijdii~

så hadde det kostet dyrt, man ser jo alle de som er narkomaner å får overdose å sier de vil dø..
men det at de rykker ut på sånne tilfeller koster jo så utrolig.... der ville jeg ikke latt det vært lov..

men når det kommer til at de som lider så mye at de ikke orker eller kan leve opptil noe

[/quote

Skjønner hva du mener.
Med aktiv dødshjelp mener jeg å korte ned tiden og smerten for dødssyke som kun har en begrenset tid igjen å leve. Som det ikke fins håp for, og ingenting mer å gjøre.

ORIGINAL: ~fearless~

ORIGINAL: ~Heijdii~

Skjønner hva du mener.
Med aktiv dødshjelp mener jeg å korte ned tiden og smerten for dødssyke som kun har en begrenset tid igjen å leve. Som det ikke fins håp for, og ingenting mer å gjøre.

Sånn kan jeg godt si jeg er enig at det burde gått.. eller vært lov..
leste jo om hun som hadde den svulsten i fjeset, som sikkert tok selvmord i stede..
er trist når de må gå den veien, å bli husket som at de gjorde det på den måten, i stede
at de kan sove stille inn..!

Imot...
men står jeg i full fyr eller lignende situasjon er d bare å skyte meg...
litt vanskelig å forstå meg nå jeg vet...
men generelt imot

Jeg er for aktiv dødshjelp.. Tror det foregår mer aktiv dødshjelp her i Norge enn vi vet ja..

jeg er for i noen tilfeller...
synes det er umennskelig å lide sånn, og da bør en få slippe.. (der hvor det er null håp)
men vil ikke at det skal misbrukes, noe som faktisk skjer en gang i blant...

mamma hadde en hissig kreft og den spiste henne opp innvendig... men pga at kreften var hissig, så lå hun ikke lenge å led. gikk "kun" 7 uker fra diagnosen ble stilt til hun døde.... men det var et par kvelder som jeg tenkte at fikk hun bare slippe.....

Jeg er helt klart for

Back
Topp