Aktiv dødshjelp

Så lenge man selv skal måtte bekrefte at man ønsker det. At man ikke kan prøver å knerte mennesker som er syke, og kanskje en belastning for dens pårørende. For hvis mennesker kan tukle med det, er det ekstremt farlig..
 
Totalt mot å skulle sette oss over død og liv! Smertelindring er noe helt annet, også å dra ut kontakten der livet til totalt hjerneskadde holdes kunstig i gang feks. Men å drepe mennesker som vil ha en tidligere slutt, nei. Stakkars, stakkars dem som da må skrive under (lege), og sette (sykepleiere ofte kanskje) disse dosene... Er jo helt nødt til å bli emosjonelt avstumpede...
 
Totalt mot å skulle sette oss over død og liv! Smertelindring er noe helt annet, også å dra ut kontakten der livet til totalt hjerneskadde holdes kunstig i gang feks. Men å drepe mennesker som vil ha en tidligere slutt, nei. Stakkars, stakkars dem som da må skrive under (lege), og sette (sykepleiere ofte kanskje) disse dosene... Er jo helt nødt til å bli emosjonelt avstumpede...

Jeg kunne fint skrevet under eller vært helsepersonell der, uten å bli emosjoneøt avstumpet, har selv sett 2 familiemedlemmer visne bort med et stort ønske om å dø med verdighet før sykdommen tar de og jeg kunne lett hjulpet de og andre i samme sitiasjon.
 
Totalt mot å skulle sette oss over død og liv! Smertelindring er noe helt annet, også å dra ut kontakten der livet til totalt hjerneskadde holdes kunstig i gang feks. Men å drepe mennesker som vil ha en tidligere slutt, nei. Stakkars, stakkars dem som da må skrive under (lege), og sette (sykepleiere ofte kanskje) disse dosene... Er jo helt nødt til å bli emosjonelt avstumpede...

Tenker det hadde gått fint.
 
Totalt mot å skulle sette oss over død og liv! Smertelindring er noe helt annet, også å dra ut kontakten der livet til totalt hjerneskadde holdes kunstig i gang feks. Men å drepe mennesker som vil ha en tidligere slutt, nei. Stakkars, stakkars dem som da må skrive under (lege), og sette (sykepleiere ofte kanskje) disse dosene... Er jo helt nødt til å bli emosjonelt avstumpede...

Jeg lover at du blir mer "avstumpet" av å måtte gjenopplive/holde liv i noen du vet er i ulidelige psykiske/fysiske smerter som bruker hvert sekund på å ønske å dø. De som velger dette gjør disse menneskene en stor tjeneste, og utfører ikke drap, men assistert selvmord, og det som en nådegave. (I mangel på et bedre ord.) Jeg kunne fint gitt det til den som måtte trenge det, men hadde slitt med å tvunget noen til å leve.
 
Jeg kunne fint skrevet under eller vært helsepersonell der, uten å bli emosjoneøt avstumpet, har selv sett 2 familiemedlemmer visne bort med et stort ønske om å dø med verdighet før sykdommen tar de og jeg kunne lett hjulpet de og andre i samme sitiasjon.

Jeg er så hjertens enig!
Å se noen lide slik er forferdelig, og en kan jo bare forestille seg hvordan det er å være på den andre siden og ha det desto verre, uten mulighet for å få den hjelpen man så sårt ønsker seg/trenger.
 
Jeg lover at du blir mer "avstumpet" av å måtte gjenopplive/holde liv i noen du vet er i ulidelige psykiske/fysiske smerter som bruker hvert sekund på å ønske å dø. De som velger dette gjør disse menneskene en stor tjeneste, og utfører ikke drap, men assistert selvmord, og det som en nådegave. (I mangel på et bedre ord.) Jeg kunne fint gitt det til den som måtte trenge det, men hadde slitt med å tvunget noen til å leve.
Nå har jeg jobbet lenge med alvorlig syke mennesker, og også en del gjenopplivning. Det er utrolig hvem som faktisk på tross av alt vil leve også..... Jeg sier ikke at det ikke er noen som ønsker å dø, og har sittet mye med mange slike. MEN å hjelpe dem å dø er noe ganske annet enn å lindre og deretter la dem få dø naturlig likevel. Er stygt redd mange ville følt seg halvveis presset til det pga hensyn til familien -og ikke eget dødsønske! Og det er så lett å si at neida, det skjer ikke osv -men mange som er glad i de rundt seg ville nok dessverre valgt det pga dem og ikke eget ønske -for å ikke være en byrde. Og at så mange "lett" kunne satt den dosen osv sier mye om hvor langt samfunnet har kommet -og ikke til det positive. At jeg mener det er feil med aktiv dødshjelp betyr ikke at jeg ikke kan sette meg inn i andres situasjon,- det vet jeg for mye om til å ikke gjøre.
 
Nå har jeg jobbet lenge med alvorlig syke mennesker, og også en del gjenopplivning. Det er utrolig hvem som faktisk på tross av alt vil leve også..... Jeg sier ikke at det ikke er noen som ønsker å dø, og har sittet mye med mange slike. MEN å hjelpe dem å dø er noe ganske annet enn å lindre og deretter la dem få dø naturlig likevel. Er stygt redd mange ville følt seg halvveis presset til det pga hensyn til familien -og ikke eget dødsønske! Og det er så lett å si at neida, det skjer ikke osv -men mange som er glad i de rundt seg ville nok dessverre valgt det pga dem og ikke eget ønske -for å ikke være en byrde. Og at så mange "lett" kunne satt den dosen osv sier mye om hvor langt samfunnet har kommet -og ikke til det positive. At jeg mener det er feil med aktiv dødshjelp betyr ikke at jeg ikke kan sette meg inn i andres situasjon,- det vet jeg for mye om til å ikke gjøre.

Du vet tydeligvis ikke nok, og det kommer av et privilegium som de fleste av oss har; vi har det godt, og er friske.
Les litt om hvordan det fungerer i praksis med aktiv dødshjelp, så forstår du at prosessen ikke er så lettvin, og at mange er veldig glad for at den finnes.

At du synes samfunnet er på vei i gal retning fordi noen synes det er lett å forbarme seg over noen, betyr bare at du ser på livet i seg selv som høyerestående enn verdien av et verdig liv, og at du ikke forstår hvordan noen ser på autonomi og barmhjertighet på samme måte som oss det gjelder. Jeg synes absolutt vi er på vei i riktig retning når vi er på vei dit at man kan fjerne unødvendig/skadelig overformynderi. :)
 
Du vet tydeligvis ikke nok, og det kommer av et privilegium som de fleste av oss har; vi har det godt, og er friske.
Les litt om hvordan det fungerer i praksis med aktiv dødshjelp, så forstår du at prosessen ikke er så lettvin, og at mange er veldig glad for at den finnes.

At du synes samfunnet er på vei i gal retning fordi noen synes det er lett å forbarme seg over noen, betyr bare at du ser på livet i seg selv som høyerestående enn verdien av et verdig liv, og at du ikke forstår hvordan noen ser på autonomi og barmhjertighet på samme måte som oss det gjelder. Jeg synes absolutt vi er på vei i riktig retning når vi er på vei dit at man kan fjerne unødvendig/skadelig overformynderi. :)
Når du synser om mitt liv og meninger uten å ane noe om hva jeg tidligere har opplevd og allerede har lest osv, da er det liten vits i å fortsette å skrive noe her :) Det er sikkert mange som ville vært oppriktig glade og hadde ønsket å dø av fri vilje dersom dette ble lovlig her, men jeg er også sikker på at det litt etter litt også ville blitt flere som måtte dø av uriktige grunner. Uansett er det trist at vi vil sette oss over livet på den måten. Nok sagt herfra :) (Blir aldri saklige diskusjoner når man ikke flyter med de mest liberale stort sett, så tenker at jeg lar det være nå.)
 
Når du synser om mitt liv og meninger uten å ane noe om hva jeg tidligere har opplevd og allerede har lest osv, da er det liten vits i å fortsette å skrive noe her :) Det er sikkert mange som ville vært oppriktig glade og hadde ønsket å dø av fri vilje dersom dette ble lovlig her, men jeg er også sikker på at det litt etter litt også ville blitt flere som måtte dø av uriktige grunner. Uansett er det trist at vi vil sette oss over livet på den måten. Nok sagt herfra :) (Blir aldri saklige diskusjoner når man ikke flyter med de mest liberale stort sett, så tenker at jeg lar det være nå.)

Du setter deg over livet og over andres autonomi, men mener du har rett fordi du står på den andre siden, så nei, dette blir garantert ikke saklig. :)
 
Nå har jeg jobbet lenge med alvorlig syke mennesker, og også en del gjenopplivning. Det er utrolig hvem som faktisk på tross av alt vil leve også..... Jeg sier ikke at det ikke er noen som ønsker å dø, og har sittet mye med mange slike. MEN å hjelpe dem å dø er noe ganske annet enn å lindre og deretter la dem få dø naturlig likevel. Er stygt redd mange ville følt seg halvveis presset til det pga hensyn til familien -og ikke eget dødsønske! Og det er så lett å si at neida, det skjer ikke osv -men mange som er glad i de rundt seg ville nok dessverre valgt det pga dem og ikke eget ønske -for å ikke være en byrde. Og at så mange "lett" kunne satt den dosen osv sier mye om hvor langt samfunnet har kommet -og ikke til det positive. At jeg mener det er feil med aktiv dødshjelp betyr ikke at jeg ikke kan sette meg inn i andres situasjon,- det vet jeg for mye om til å ikke gjøre.

Regner med du sikter til meg, med at samfunnet ikke har utviklet seg positivt fordi noen kunne «lett gjort det». Vel, jeg mener det har utviklet seg positivt, på mange måter, hvorfor skal et sykt menneske med smerter som er uutholdelige måtte leve til siste slutt når de ikke ønsker det? Hvorfor skal et menneske som kanskje mistet alt og selv ble totalt avhengig av andre måtte leve et for h*n versiløst liv? Jeg syns det er grusomt at vi i et land som norge som har kommet såpass langt skal kunne velge å avlive Fido fordi han har smerter som ikke er forenelig med liv mens Ola som sitter ubevegelig i rullestol med smerter ikke skal kunne ende livet etter eget ønske. Det er jo ikke riktig. Jeg kjenner jeg blir provosert av «følelsesmessig avslumpet» kommentaren din, jeg hadde faktisk følt en stor glede av å jobbe i en slik stilling, tenk det a, å kunne hjelpe de som trenger det mest, hjelpe de å få en verdig avslutning på livet de ikke ønsker å leve. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke hadde blitt avslumpet av det, heller mer ydmyk i forhold til livet og de rundt meg.
 
Jeg har sagt til mannen at om jeg vil ende opp som farfaren min, liggende på en seng på sjukeheimen iført bleie og uten stand til å bevege meg og ikke engang åpne øynene, da reiser jeg heller til Sveits og får en dose før det går så langt.

Når du vet du skal dø med grusomme smerter på slutten så syns jeg det er ens rett å få kunne avslutte det. Om det blir lov kommer det til å være såpass strengt at det skal være vanskelig å få lov om du bare er deprimert, altså...
 
For, men ikke pga psykiske lidelser, de kan alltid bli bedre og medisnieres slik at folk kan leve et verdig liv.
 
Jeg er imot.

Som man fort ser fins det ikke noe svart og hvit, det blir etterhvert gråsoner som kan etterhvert være veldig uheldige.

Jeg har selv hvert den tenåringen til oppi 20 årene som ikke ville leve, hatet livet mitt og led av ptsd samt alvorlig depresjon. Men ting skjer og nå er livet mitt absolutt hvert å leve! Skummelt å tenke på at jeg som 18 åring kunne valgt aktiv dødshjelp!

Men det kan absolutt jobbes mer med å gi folk en verdig og smertefri slutt på livet!
 
Jeg er for! Jobber med eldre mennesker som gjerne har slitt med sykdom i mange år. Noen ligger der, kan ikke prate, kan ikke røre seg. De er et skall av seg selv, personen de engang var er borte.
Om de da tidligere hadde skrevet under på papirer at de ikke ønsket å leve slik og da ønsket hjelp til å avslutte, så hadde jeg kunnet hjulpet dem med det :Heartred
 
For. Folk med uhelbredelig sykdom og sterke smerter bør få slippe om det er det de ønsker.
 
Back
Topp