Aktiv dødshjelp

Pin-up

Forumet er livet
*Inspirert av tråden om selvmord*

Hva er deres holdning til aktiv dødshjelp? Burde det vært lovlig i Norge?

Jeg er for! Men dette er en veldig vanskelig sak.. Hvert tilfelle må vurderes individuelt, og det får være opp til fagpersoner hvordan dette skal gjennomføres i praksis ift pasient, lovverk og pårørende!

Det er et veldig vanskelig spørsmål. For ofte så ønsker pasienter seg død fordi dem føler seg som en belastning for familien og ikke nødvendigvis vil dø selv. Og hvor trekker man evt grensen? 

Jeg kjenner at selv om jeg skjønner mange når det gjelder langt kommen kreft og de lever i grusomme smerter hver dag, så er jeg imot aktiv dødshjelp, men ønsker samtidig at de skal få slippe at den naturlige døden evt skal inntreffe raskt

M3rl0t skrev:
Jeg er for! Men dette er en veldig vanskelig sak.. Hvert tilfelle må vurderes individuelt, og det får være opp til fagpersoner hvordan dette skal gjennomføres i praksis ift pasient, lovverk og pårørende!

Helt enig!

Aktiv dødshjelp er jeg veldig usikker på om jeg støtter.
Passiv dødshjelp derimot kan være en verdig avslutning på livet når alt håp er ute, selvfølgelig i kombinasjon med alt som trengs av smertestillende, beroligende og annet som kan hjelpe den siste tiden.

Absolutt for aktiv dødshjelp, MEN det skal være skrevet ned i forkant på linje med ett testamente. Altså pasienten skal være i sine fulle fem når det skrives,og det skal gjøres med lege og vitner tilstede. Og ulike tilstander skal spesifiseres.

Veldig vanskelig spørsmål ja! Jeg er vel i utgangspunktet for, men enig i at det må avklares på forhånd og at enkeltsaker må vurderes. Det skal ikke være noen belastning for de som tar seg av det.Er man uhelbredelig syk og har store smerter, kan det sikkert vær en befrielse å få velge å avslutte livet med en stor dose morfin (beklager om det ble morbid, men dere skjønner hva jeg mener).

M3rl0t skrev:

enig

jeg er for! har sett tilfeller på sykehjemmet der det blir mer som tortur å la de leve. helt forferdelig. mennesker fortjener virkelig ikke å gå igjennom slik smerte om de verken kan prate, røre seg, spise eller noe menneskelig. de bare eksisterer. år ut og år inn.

Back
Topp