Akne/rosacea behandling som gravid (?)

Team M

Forelsket i forumet
Novemberbarna 2021
Septemberskattene 2023
Hei.
Jeg har vært på en time avtale ved en privat klinikk, og de mener jeg har akne/rosacea i ansiktet.
De mener jeg skulle ta en time med legen på klinikken og ta en blodprøve.
Jeg kunne ikke gå på medisin nå som gravid men de mente jeg kunne ta rens og laser behandling.
Er det trygt,noen som vet?
Og hva finner man ut om huden ved en blodprøve?
Nevnte det for fastlegen og han forsto ikke det med blodprøve.
Fast legen skrev ut en krem jeg skulle bruke i 4 uker og se og den heter finacea. De andre er fuktighetskrem og solkrem som måtte brukes hver dag flere ganger når.man gikk på den salven der.
Jeg er super skeptisk til alt jeg når jeg er gravid og på apoteket kunne de ikke finne ut noe om den.
Er det et sted man kan sjekke hvilke kremer osv som kan brukes?

Noen som.har tips til meg? Jeg ønsker å bli bedre i ansiktet innen september, da er det konfirmasjon.

Vedlegg

• Snapchat-767645446.jpg
    Snapchat-767645446.jpg
    990,9 KB · Visninger: 14
Jeg bruker selv azelaic acid som er i salven din. Jeg googlet meg fram til at det var anbefalt som aknebehandling når jeg ble gravid, siden vi må holde oss unna sterkere midler som type retinol og bør være forsiktige med benzoilperoxid (Basiron) og salisylsyre blant annet. Og viktig med solfaktor uansett som gravid fordi man er så ekstra utsatt for pigmentflekker! :)

Aldri hørt om noen som tar blodprøve for å sjekke akne eller rosacea, så om fastlegen din ikke skjønte det så hadde jeg hørt på han. Hudpleieklinikker har vel sjeldent medisinsk kompetanse;)

Kan også anbefale deg å teste en maske med sink i seg et par ganger i uken, det hjelper meg mye med min akne:)

Jeg bruker selv azelaic acid som er i salven din. Jeg googlet meg fram til at det var anbefalt som aknebehandling når jeg ble gravid, siden vi må holde oss unna sterkere midler som type retinol og bør være forsiktige med benzoilperoxid (Basiron) og salisylsyre blant annet. Og viktig med solfaktor uansett som gravid fordi man er så ekstra utsatt for pigmentflekker! :)

Aldri hørt om noen som tar blodprøve for å sjekke akne eller rosacea, så om fastlegen din ikke skjønte det så hadde jeg hørt på han. Hudpleieklinikker har vel sjeldent medisinsk kompetanse;)

Kan også anbefale deg å teste en maske med sink i seg et par ganger i uken, det hjelper meg mye med min akne:)
Ah, takk for svar.
Kan du linke til en sånn maske?

Dessverre ingen tips. Sliter selv, men blir bedre av å rense ansiktet med Pyrisept enn å vaske med vann. Bruker Oracea tabletter, men må slutte i uke 15, som er ganske snart. Bruker Finacea i tillegg. Usikker på hvor godt Finacea hjelper. Gruer meg til å slutte med tablettene.. vet jeg kommer til å bli GRUSOM i ansiktet :sad015 Gleder meg til jeg kan begynne med iso-kur etter svangerskapet!!

Er du usikker på hvilke legemidler som kan brukes i svangerskapet kan du spørre tryggmammamedisin på nettet :shy:

Hudpleieklinikker skal være gode på å finne riktig type fuktighetskrem og rens.

Back
Topp