Jeg tror fødeavdelingen til Ahus kan være et fint valg ut i fra dine ønsker. Som nevnt over her er det veldig god plass på fødestuene, belysningen er dempet og man har stjernehimmel. Tiltak som fremmer oksytocin og en av grunnene til at jeg valgte Ahus Nordbyhagen over Kongsvinger. Jeg var innlagt nesten hele forløpet og fikk epidural på 1 cm. Jeg var 29 den gang da, førstegangs og fødte i slutten av februar 24. Jeg var innom kvelden 20. og innlagt fra 21.02-25.02. Det var fult på obsposten så jeg ble liggende på føden hele veien og var innom 3-4 fødestuer før jeg endelig kom i mål.
Angående barselavdelingen og barselhotellet så var heller ikke jeg fan og kommer til å droppe barsel neste gang da vi bor 5 min fra Ahus. Jeg måtte ha et døgn på barselavdeling pga komplikasjoner etter epidural. Det var skikkelig dritt og kanskje det som var mest dritt med hele oppholdet. Da ligger man på tomannsrom og far må hjem etter kl. 21(?). For meg var det dritt pga hun jeg delte rom med. Barselhotellet er som nevnt i et annet, gammelt bygg og er utstyrt med elendige og gamle, ødelagte senger, dårlig belysning og maten er et kapittel for seg selv. «Heldigvis» er både jeg og hannkjønnet mitt ansatt på Ahus så vi fikk kjøpe mat til ansattpriser. Normale priser er svindyrt og porsjonene små. Man blir prioritert til familierom om man er førstegangs og om man har lang vei, men ellers så kan man ende opp med enerom og da kan ikke far bli på nattestid. De som jobber der er dog fantastiske og spesielt hun ene barnepleieren fikk kickstartet ammereisen for min del.