Svar på tråd

Jeg opplevde ikke noe press på Ahus Nordbyhagen. Da jeg kom inn hadde vi en rask samtale om smertelindring. Jeg sa jeg ikke var imot det, men ville prøve uten først, og deretter det som var minst sterkt av alternativene (lystgass feks) før man gikk over på epidural. Det eneste tidspunktet de tok opp diskusjonen igjen var da jeg gikk rundt med mase-rier på sykehuset i timesvis og ikke fikk sove, og de foreslo smertestillende for å få litt søvn og holde ut bedre dagen etter.

Jeg måtte igangsettes og da jeg var ferdig med tablettrunden informerte de om at drypp for å øke riene var neste steg. Vi diskuterte aldri dette. Samtidig var infeksjonsrisikoen hos meg på dette tidspunktet høy (vannet var gått og ungen måtte ut), så jeg fulgte legens anbefalinger. Men følte ikke at det var noe press. Følte derimot at Ahus var veldig opptatt av å gi naturlig fødsel så mye tid som mulig før man satte igang andre tiltak, og hvis jeg hadde insistert på å vente lengre så ville de latt meg - så lenge ungen så ut til å ha det bra (monitorering).

Fikk spise underveis. Etter at jeg var kommet inn på føden var det ikke masse å velge i, de hadde kun en liten matstasjon, men fikk toast (de lagde) og rett-i-koppen-supper. Hadde også med noen energibarer og epler selv som jeg tok innimellom.

Alle fødestuene på Ahus Nordbyhagen har visstnok badekar. De fremmer veldig at de har jordmødre som spesialiserer seg på vannfødsel. Men som nevnt av andre over er det en del kriterier med tanke på alder, helse osv. Jeg fikk feks beskjed om at vannfødsel ikke var et alternativ for meg fordi jeg var førstegangsfødende over 40 med noen andre risikofaktorer i tillegg, og fordi de derfor ville monitorerere babyen under aktiv førdsel.

Back
Topp