Svar på tråd

Jeg vil med dette dele min opplevelse som fødende på Ahus, avviklinger av fødestuer, og nedadgående satsing på kvinnehelse i Norge i dag. Ble igangsatt forrige uke på Ahus, 2 dager etter vannavgang og mangel på rier. Gikk rett på riestimulerende-tabletter, da ballonginnsett ikke er anbefalt ved vannavgang. Jeg lå på observasjonspost for gravide i 3 døgn hvor to av disse dagene fikk en tvungent stans i induseringen, da føden ikke hadde plass til meg hvis jeg skulle gå i fødsel. Da det var gått fire dager etter vannavgang, og jordmor igjen på dag 3 med igangsetting ga meg beskjed om at jeg ikke kunne ta flere piller denne dagen, knakk jeg fullstendig sammen. Jeg var redd for barnet i magen min sin helse, den økte infeksjonsfaren hos begge, samt en mental belastning av så mange dager med avsluttet igangsettelse. Jeg sa at jeg ønsket overflytting til et annet sykehus og at jeg kom til å legge inn en klage. Da ble jeg endelig lagt inn på føden, fikk drypp og fødsel skjedde under to timer etterpå.

Det er forferdelig å se at fødesteder landet rundt legges ned når kvinner i Norge frykter for helsen til babyene sine, og at kvinnehelse alltid er en post det kuttes ned på i helsebudsjetter. Opplevelsen med igangsetting var en forferdelig, uoversiktlig og skummel opplevelse, og jeg kjente meg nedprioritert som pasient og kvinne.

Jeg vil legge til at møtet med selve personalet på Ahus opplevde jeg som veldig kompetente, flinke og hjelpsomme, hvor jeg til slutt endte opp med en fin opplevelse innr på føden, når jeg endelig ble tatt på alvor og fikk komme dit. Takk til de hardtarbeidende ansatte på Ahus - Kjerkol og ledelse i slips: dette er faen meg for dårlig!

Back
Topp