AHM som synker raskt

inderligønsket

Glad i forumet
✨Juniverse 2026✨
Noen som har erfaring med AMH-verdier?

Tok blodprøve med 3 måneders mellomrom der AMH først var 8,74 etter spontanabort og deretter 5,64 under graviditet. Da har den sunket veldig raskt!

Noen som har peiling? FSH var 3,4 på CD 3 - så det er vel bra?

(Har tatt flere prøver, men alt var normalt)

FSH-en er veldig bra ja. AMH er jo også mer enn bra nok til å bli gravid.

Jeg har tatt flere prøver av AMH de siste årene, og har opplevd at den ikke går ned. Tror den skal gå raskere ned, kan hende de har målt feil hos meg.

I 2022 var AMH 6. I 2023 var den 5. I 2024 plutselig 6 igjen. Tok blodprøve for et par uker siden som jeg enda ikke har fått svar på, kanskje den endelig har begynt å gå ordentlig ned. Stresser veldig med den tanken, og har hatt mange kjemiske.

FSH-en er veldig bra ja. AMH er jo også mer enn bra nok til å bli gravid.

Jeg har tatt flere prøver av AMH de siste årene, og har opplevd at den ikke går ned. Tror den skal gå raskere ned, kan hende de har målt feil hos meg.

I 2022 var AMH 6. I 2023 var den 5. I 2024 plutselig 6 igjen. Tok blodprøve for et par uker siden som jeg enda ikke har fått svar på, kanskje den endelig har begynt å gå ordentlig ned. Stresser veldig med den tanken, og har hatt mange kjemiske.

Er bare en veldig stor nedgang på kort tid…. Synes det er veldig rart! Har lest at folk skriver at den kan variere litt, men finner lite om hvordan AMH oppfører seg under graviditet. Ble bare sjokkert over at den har falt med 3,1 på 3 måneder.

Fürst har en fin side om AMH der man kan skrive inn prøvesvar i bunn av siden for å se om det egentlig er en signifikant forskjell på to målinger. https://www.furst.no/analyse-og-klinikk/alfabetisk-analyseliste/anti-muller-hormon/

Viktig å huske på at når de analyserer blodprøver (generelt) er det mange ting som gjør at blodprøvene varierer, så ofte er tallet man får et ca estimat og ikke en absolutt fasit. Mange faktorer kan endre nivåene litt i prøvene (hvordan blodprøven ble tatt, om du var litt dehydrert, forhold på laboratoriet etc.). Min AMH sank fra 26 til 21 på noen måneder også, men det er også innenfor normalvariasjon og innenfor usikkerheten ved analyser, så det tenker jeg er helt greit. Dess flere prøver man tar dess mer sikker blir man jo på det egentlige tallet fordi man får flere datapunkter også, så du skal ikke se bort fra at hvis du tar en prøve til så kan den kanskje til og med ha gått opp igjen!

Ifølge metodebok.no skal heller ikke AMH tas under p-pillebruk da det kan gi falskt lave nivåer i prøver, så vil jo tro det samme kan gjelde ved graviditet da hormonene er ganske annerledes enn i vanlig syklus :)

Uansett viser jo AMH at du har egg og eggreserver til å bli gravid :D

Jeg fikk påvist AMH på 0,3 i 2021.

Fikk en sønn i 2023 og er høygravid med lillebror nå. Begge unnfanget på naturlig måte.

Jeg vet ikke om jeg er et medisinsk mirakel, men tydeligvis så har ikke AMH såå stor betydning.

Har også lest at man har en kunstig lav AMH når man går på p-piller, og da kan kanskje det samme være når man er gravid?

(Jeg gikk ikke på p-piller når jeg hadde min lave måling altså, hadde sluttet to år tidligere. Men gynekologen spurte meg om det, siden det kunne påvirke)

Back
Topp