JallowBee
Betatt av forumet
Siden det var noen som ønsket seg afrikanske retter, tenkte jeg å legge ut en idag..denne kalles Domeda på min manns språk, og lages med peanøttsmør. Dermed ikke noe for allergikere! Oppskriftene ser gjerne mer kompliserte ut enn de egentlig er:)
Vi pleier å lage mat som holder for ca 4 personer, så vi har til restemat dagen etter.
Domeda!
Du trenger:
Ca 4-500g lammekjøtt/kyllingfilèt, eller en halv kylling.
1-2løk
Tomatpurrè
Peanøttsmør ( vi foretrekker en fra innvandrerbutikkene, men de fleste typene er like gode.. )
Stekeolje
3 gulrøtter
1-2 poteter ( spørs helt på str )
Maggi-kjøtt-buljong-terninger
Salt og pepper
Diverse krydder
2 kaffekopper ris, av typen Jasmin. ( Intet krav, men sticky ris er best til denne retten.. )
Slik gjør du:
Her i huset bruker vi desverre ikke litermål, så jeg aner ikke hvor mye vann vi bruker i kasserollen til riskoking;) Men, følg instruksjonene på pakka om du ikke er god på øyemål. Ta en sil med små, små hull, legg i risen, og "vask" med lunkent vann. La risen ligge, og sleng rett i kasserollen når det koker. Sett ned plata til 3 hvis 6 er max ( altså, på halv.. ), og la risen koke ordentlig, med lokk, og rør om ved jevne mellomrom. Når nesten alt vannet er borte, sett plata på 1, og la den stå i ca ti min. Om dette blir for mye, så bare lag Jasminris etter pakkens oppskrift, denne måten er den gubben lærte meg;)
Kutt opp kjøttet i passe store munnfuller,og hakk opp 1-2 løk i passe små biter. Legg dette i en kasserolle med vann og ca 1 SS olje, og sleng i tillegg en SS tomatpurrè oppi, og 3-4 SS peanøttsmør. Toppede SS, ikke flate og små;) pass på at du ikke tar for mye vann, og visp i hop. Mens det koker opp, og du rører om nå og da, kutter du opp gulrøtter og poteter.
Når dette har kokt i ca 5-7min, slenger du opphakkede gulrøtter og poteter oppi, og finner frem krydderet!
- En klype salt
-5-6 "runder" fra pepperkvern, eventuelt to klyper sort pepper
-1 stor terning Maggi ( eventuelt to, om det er de små, firkanta )
Smak på sausen! Jeg bruker i tillegg hvitløkspulver, grillkrydder, og piff-krydder. Og curry-krydder..hehe..bruk det DU synes er godt, og smak deg frem. Sausen skal ha en krydret peanøttsmak, men alle har forskjellige smakssanser. La hele suppa koke til potetene og gulrøttene er ferdigkokte, og vent alltid med å servere til oljen tydelig er skilt fra vannet..det tar ca 30-40min, avhengig av hvor høy grad du bruker.
Husk; Jo høyere grad på koking, jo oftere må du huske å røre om.
Fordelen med afrikansk mat er at det ikke er en fasit for hva slags krydder man bruker osv. Alt skal smakes underveis..:)
Maten kan også serveres på afrikansk vis; En STOR tallerken, risen under, og Domedaen oppå. Alle spiser med skje av samme fat, og det er vanvittig godt med safta fra sitron på dette..nam!