Afipran

Mammabjørn93

Betatt av forumet
Himmelbarn
September To Remember 2022
Hei!

Jeg var hos lege tidligere i uken og fikk afipran mot kvalmen. I dag var jeg første time hos jordmor og fikk beskjed om at dette var noe man ikke skulle stå på lenge. Hun ringte gyn. i trondheim og de sa maks en uke. Dette hadde jeg ikke fått beskjed om fra lege! Det var ikke noe man skulle pushe mer enn en uke var den klare beskjeden.

Flere som har opplevd å få afipran uten noen tidsbegrensing?

Legen min sjekket på relis.no. Det er en side som er oppdatert på all forskning slik jeh forsto det. Der sto det at man kunne gå på afipran så lenge det trengs

Statens legemiddelverk (SLV) og europeiske legemiddelmyndigheter (EMA) kom med advarselen om maks fem dager i 2013. Hvor de har akkurat disse fem dagene fra, er noe usikkert. Bakgrunnen er hvert fall potensielle bivirkninger som kan oppstå ved lengre tids bruk. I Helse Bergen har de derfor tatt Afipran ut av hypermesisbehandlingen og anbefaler heller andre alternativer.
Dersom man har alvorlig hyperemesis og Afipran virker til å være det som fungerer best, oppveier fordelene de potensielle bivirkningene. Men veldig ofte kommer man i mål med alternativene.

Back
Topp