Afipran

Jotaa

Glad i forumet
Septembermødre <3
Flere som har fått utskrevet afipran av legen og som bruker dette for tiden ? Jeg har fått beskjed om at det er trygt å ta 3 pr dag. Tar nå 2-3 , dette tar de verste kvalmetoppene og gjør at jeg kan jobbe 100%. Har likevel dårlig samvittighet for å ta de, på tross av at det skal være greit . Uten disse ville jeg ligget rett ut og kastet opp . Erfaringer ? Tanker ?

Flere som har fått utskrevet afipran av legen og som bruker dette for tiden ? Jeg har fått beskjed om at det er trygt å ta 3 pr dag. Tar nå 2-3 , dette tar de verste kvalmetoppene og gjør at jeg kan jobbe 100%. Har likevel dårlig samvittighet for å ta de, på tross av at det skal være greit . Uten disse ville jeg ligget rett ut og kastet opp . Erfaringer ? Tanker ?

Jeg har prøvd både Postafen og Afipran, virket de første dagene.

Nå virker det ikke i det hele tatt, og resultatet er at jeg er enda mer kvalm enn jeg var i utgangspunktet :( Trodde ikke det skulle være mulig. :P Hehe.

Jeg har prøvd både Postafen og Afipran, virket de første dagene.

Nå virker det ikke i det hele tatt, og resultatet er at jeg er enda mer kvalm enn jeg var i utgangspunktet :( Trodde ikke det skulle være mulig. :P Hehe.

Huff, er det sant ?? :-( er det fordi hcg har steget og hormonene er mer 'på hugget' enn pillene kan ta ? Eller tror du det er fordi du har blitt "immun" mot dem? Jeg er helt avhengig av dem for å kunne jobbe , og må jobbe for å ikke si noe enda om graviditeten. Vil si fra til de nærmeste først :-) og helst i uke 12

Huff, er det sant ?? :-( er det fordi hcg har steget og hormonene er mer 'på hugget' enn pillene kan ta ? Eller tror du det er fordi du har blitt "immun" mot dem? Jeg er helt avhengig av dem for å kunne jobbe , og må jobbe for å ikke si noe enda om graviditeten. Vil si fra til de nærmeste først :) og helst i uke 12

Skal godt gjøres å bli immun etter 5 dager, Har tatt tilsammen 2 afipran og 4 eller 5 postafen. Har holdt meg glatt innenfor hva jeg kan ta. Afipran virket på mandag. Men ikke noe har funket de andre dagene. Og jeg tør ikke å overmedisinere.

Skal ringe legekontoret på mandag. For jeg kan ikke gå sånn her. :( Har trålet felleskatalogen, og det ser ut til at Marzine er det eneste alternativet.

Skjønner godt at du vil holde det skjult så lenge som mulig :) Her er jeg så dårlig at alle jeg møter face-to-face omtrent daglig vet om det. For de fleste skjønner jo at man ikke hadde vært utenomhus med spysjuka liksom. Der man står i grøftekanten og dekorerer på vei til bhg eller butikk. :p

Huff så ille :-( synes jeg ser deg på vei til bhg ;-) den du nå har igjen å prøve, er den sterkere/ anbefalt gravide ?

Huff så ille :-( synes jeg ser deg på vei til bhg ;-) den du nå har igjen å prøve, er den sterkere/ anbefalt gravide ?

Det er et annet virkestoff i hvertfall. Og under graviditet/amming står det ": Ingen kjent risiko ved bruk under graviditet"

på afipran står det

"Metoklopramid har vært brukt som antiemetikum til gravide over lengre tid uten at det er blitt påvist fosterskadelige effekter. Ved høye doser i siste trimester har andre dopaminreseptorblokkere som klorpromazin og flufenazin gitt opphav til langvarige, men forbigående nevrologiske forstyrrelser hos barnet. I dyreforsøk har haloperidol i siste del av drektigheten vist forstyrrelser i innlæring og motorikk. Da det ikke kan utelukkes at dette er en klasseeffekt for dopaminreseptorblokkere, bør metoklopramid ikke gis til gravide i 3. trimester."

Og på Postafen "Skal kun brukes under graviditet hvis det er strengt nødvendig. Behandlingen bør da vare kortest mulig, med maks. dose 50 mg."

Så sånn sett så høres Marzine tryggere ut.

jeg fikk afipran forrige gang etter jeg hadde vært lagt inn på sykehus. funka etterhvert :)

Back
Topp