Afipran og postafen

AilOn

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Vi som prøver :)
Smånissene 2022
❄️ Januargull 2023 ❄️
Hei.

Fikk skrevet ut afipran av legen med beskjed om å ta de i kombinasjon med postafen.
Hvordan gjør dere dette? Tar dere postafen sammen med afipran tre ganger om dagen?

Fikk ikke spurt legen, for han hadde det så grusomt travel. :bored:

Jeg har bare tatt afipran tidligere, da fikk jeg ingen beskjed om å ta noe ekstra i tillegg.. lite hjelp fra meg der, men bare afipran funka vertfall hos meg i det minste

Jeg har bare tatt afipran tidligere, da fikk jeg ingen beskjed om å ta noe ekstra i tillegg.. lite hjelp fra meg der, men bare afipran funka vertfall hos meg i det minste

Ah, og det tok vekk kvalmen helt? Eller bare nok til at du ikke kasta opp?

Hei.

Fikk skrevet ut afipran av legen med beskjed om å ta de i kombinasjon med postafen.
Hvordan gjør dere dette? Tar dere postafen sammen med afipran tre ganger om dagen?

Fikk ikke spurt legen, for han hadde det så grusomt travel. :bored:

Sniker fra desember 2022. Jeg går på postafen nå. Den har jeg fått streng beskjed om å maks ta 2 ganger i døgnet og da med 12 t mellomrom. ;) Men har ingen erfaring med afipran

Sniker fra desember 2022. Jeg går på postafen nå. Den har jeg fått streng beskjed om å maks ta 2 ganger i døgnet og da med 12 t mellomrom. ;) Men har ingen erfaring med afipran

Takk! :) Det var nyttig informasjon :D

Jeg har fått beskjed om at afipran kun kan tas 5 dager i strekk. Når jeg har pause tar jeg postafen i steden. Har forresten fått samme beskjed om postafen, minst 12 timer mellom hver tablett.

Jeg har fått beskjed om at afipran kun kan tas 5 dager i strekk. Når jeg har pause tar jeg postafen i steden. Har forresten fått samme beskjed om postafen, minst 12 timer mellom hver tablett.

Sa legen at du kun kan ta den 5 dager i strekk? På min står det ikke noe annet enn tas 3 ganger om dagen, og han sa jeg skulle kombinere med postafen. Hvor lang pause har du etter 5 dager?

Afipran (metoklopramid) kan gi nevrologiske bivirkninger hos mor, ikke foster. I form av rykninger, tics osv.
Man skal jo være svært tilbakeholden med legemidler til gravde :happy: Jeg tenker sånn at hvis ingen andre tiltak hjelper; ro/hvile, små hyppige måltider, salte kjeks, ingefær (maks 1gr) rikelig med væske, frisk luft, hjelper, så kan man ta en kvalmestillende :happy: Selv om det er trygt å bruke i svangerskap, så bør man bruke det så lite som mulig, og ikke daglig med mindre man ikke får i seg hverken vått eller tørt :depressed:

♥️ Hilsen sykepleier som er engasjert i medisinbruk :hilarious:

Jeg fikk også utskrevet afipran i forrige svangerskap. Men begynnte aldri å ta det. Utifra bivirkninger og virkemåte synes jeg det virket tryggere med postafen.

Jeg spøy og var kvalm på postafen og, men den tok ihvertfall "toppene" på kvalmen.

Les pakningsvedlegget så står det vel noe om anbefalt dosering. Evt søk opp på Relis. Lykke til med kvalmen, det er et helvete :Heartbigred

Back
Topp