Afipran/kvalmestillende

Gabella

Forelsket i forumet
Augustbarna 2021
Hei!

Jeg har slitt ekstremt med kvalme dette svangerskapet. Kvalm døgnet rundt og har mye brekninger og noe oppkast. Null energi og har vært sykmeldt i 3 uker nå.
Jeg har nå fått resept på afipran fra lege og lurer på om noen andre av dere har erfaring med dette, eller evt andre kvalmestillende? Hjelper det?

Sniker fra juni. Fikk aftpran da prostafen ikke fungerte. Tok 10mg 3 ganger om dagen. Det hjalp litt bedre enn prostafen og hold meg unna oppkast. Så det var bra! :) var ekstremt dårlig og sengeliggende i flere uker, men med afripranen klarte jeg å gjøre litt, feks. gå i butikken.

Bruker selv afipran. Vært sykmeldt 7 uker pga kvalme. Afipran tok ikke bort kvalmen men letta litt på det. Ble veldig trøtt av det så det gjorde at jeg sov meg gjennom den verste kvalmen :hilarious:

Har hyperemesis og hadde desverre ikke noe effekt av afipran. Går på postafen og stemetil samtidig og har god effekt av de sammen:)

Går også på Stemetil sammen med Postafen og har ok effekt av det. Har nylig måtte øke dosen, vet ikke om det er fordi effekten blir dårligere etter en stund eller om kvalmen er blitt verre selv om den liksom skal avta på denne tiden. Men må uansett ta det veldig med ro og spise små måltider.

Sniker :)
Jeg har hatt alvorlig hyperemesis i begge mine svangerskap, med bl.a. innleggelser for intravenøs behandling med kvalmestillende og væske. Prøvde ut både Afipran, Postafen, Stemetil og Zofran. Hver for seg (ingen effekt) og i ulike kombinasjoner. Det beste for meg var tre av disse samtidig, men det tok en ukes tid før kroppen responderte (klarte å få i meg noe mat). Det tar ofte litt tid før kvalmestillende fungerer, de må tas over noen dager til samme tid for best mulig effekt. Hvis Afipran ikke funker for deg, kan du be legen om andre alternativer så du kan slippe den verste kvalmen. Ikke noe særlig å leve med dette gjennom ni måneder, om du er riktig uheldig. Lykke til :)

Takk for svar:happy: Ser ut som det er litt blandede erfaringer utifra hvor plaget man er/om man har hyperemesis eller ikke.
Jeg klarer å få i meg både litt mat og drikke, har så langt "bare" gått ned 1kg og er nok heldigvis ikke på det stadiet at det er behov for noe sykehusinnleggelse. Får krysse fingrene for at afipranen kan hjelpe mot noe av den verste kvalmen:meh:
Dette er mitt 3. svangerskap og har aldri vært plaget med kvalme på denne måten tidligere, så temmelig overrasket over at det skulle bli slik nå.

Hadde lite og ingen effekt av afipran da jeg gikk gravid med nr 3. Konstant kvalm og kastet opp hele tiden

Back
Topp