Afipran eller postafen

ingerj

Forelsket i forumet
Jeg er gravid 7+6 og sliter meg gjennom døgnet med kvalme og brekninger. Kaster opp noen ganger. Jordmor sa at jeg kunne ta afipran, men jeg tror ikke jeg kan ta det siden jeg har epilepsi. Bruker keppra for epilepsien. Jeg spurte legen om jeg kunne ta postafen, siden jeg har lest at en del tar dette mot kvalme i svangerskapet. Han syntes jeg skulle ta minst mulig medisiner og heller prøve rådene om ingefær, hyppige små måltider osv.. Dette har jeg jo prøvd i flere uker nå uten at det hjelper. Er nå sykemeldt, men vil så gjerne tilbake på jobb hvis kvalmen bedres. Kan jeg ta noe medisiner mot kvalmen?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg er gravid 7+6 og sliter meg gjennom døgnet med kvalme og brekninger. Kaster opp noen ganger. Jordmor sa at jeg kunne ta afipran, men jeg tror ikke jeg kan ta det siden jeg har epilepsi. Bruker keppra for epilepsien. Jeg spurte legen om jeg kunne ta postafen, siden jeg har lest at en del tar dette mot kvalme i svangerskapet. Han syntes jeg skulle ta minst mulig medisiner og heller prøve rådene om ingefær, hyppige små måltider osv.. Dette har jeg jo prøvd i flere uker nå uten at det hjelper. Er nå sykemeldt, men vil så gjerne tilbake på jobb hvis kvalmen bedres. Kan jeg ta noe medisiner mot kvalmen?


Sent from my iPhone using BV Forum
Hei:)
Kvalme, brekninger og oppkast i graviditeten er vanskelig. Du kan jo trøste deg med at for veldig mange avtar kvalmen betydelig etter 12. uke (selv om jeg forstår det er liten trøst akkurat nå). Det er riktig som du skriver at du ikke bør bruke Afipran på grunn av epilepsi. Jeg er veldig enig med legen din i at du bør forsøke å klare deg uten medisiner - men dette er naturligvis ikke noe fasitsvar. Rådet om ingefær forstår jeg du har prøvd. Kanskje du ikke har forsøkt akupressurbånd? Det er et "armbånd" med en gummikule som pressmasserer P6, et akkupunkturpunkt på håndleddet som er vist å redusere kvalme. Synes du skal prøve det, det er helt uten bivirkninger.

Dersom ikke dette, eller noen av de andre rådene hjelper deg noe og du "ikke fungerer" på grunn av kvalme, brekninger og oppkast synes jeg du må ta det opp med legen igjen. Så får han eventuelt vurdere om det er en medisin du kan forsøke. Alt her blir jo en avveining mellom fordeler og ulemper, legen kjenner deg best så jeg stoler på at han gjør det som er best for deg med å fraråde medisinbruk foreløpig:) Men synes ikke du skal nøle med å ta det opp igjen hvis du ikke merker noen bedring eller blir verre. (Postafen er heller ikke så velegnet på grunn av epilepsi.)

Håper dette var til noe hjelp.
Lykke til med den lille:)

Hilsen
ÅSe
 
Jeg er gravid i uke 26+2 og plages ennå med kvalmen. I starten spiste jeg salt lakris, men det kan gi høyt blodtrykk. så jeg gikk til innkjøp av akupressurbånd. De fungerer veldig bra for min del, men kun på korte reiser. Når vi dro på 12 timers bilferie til Finland så spiste jeg ingenting på morgenen, eller drakk noe. Når jeg da har sittet i bil i 3-5 timer kan jeg spise uten å bli dårlig. Men du må finne dine egne metoder.
 
Akupunktur var det eneste som hjalp meg mot kvalmen! Kvalmestillende, innleggelse, osv hjalp svært lite, men akupunktur funket kjempebra, ble kvitt kvalmen etter noen ganger der :)
 
Hei jeg går også på keppra pga Epilepsi, å venter nå min 3 ,jeg slet med kvalme, jeg ble rådet til å gå på ingefærtabletter (det får du reseptfritt på apoteket) mot kvalmen, det hjalp meg veldig :) å ble i tilegg satt på folsyre. Den kvalmen du nevner har jeg også sliti med i starten av svangerskapet men det ga seg heldivis etter uke 20. Det andre minuset er at graviditeten har økt anfallene en del. Men det fikk jeg vite at var pga vektøkningen så medisindoseringen ble det ikke gjort endringer på. Ellers om du vil lindre kvalmen bør du drikke mye vann å ta noen kjeks, så vil jeg håpe på at kvalmen din gir seg etterhvert ingerj . Jeg vet at det er plagende å gå med denne kvalmen vil ønske deg lykke til
 
Back
Topp