Adventskalender

TLC2016

Elsker forumet
Desemberskatter 2016
Dere som har større barn: hvordan gjør dere med adventskalender i år?

Jeg har pleid å lage pakkekalender til de, men i år tenkte jeg rett og slett at jeg ikke orket. I alle fall ikke å begynne så sent med det. Men så kom jeg på å lage en adventskalender med mye aktiviteter. Jeg fikk så mange gode ideer at jeg tror jeg kommer til å gjøre det! :) Det blir litt vanskelig med dagene rundt fødsel, men jeg kjøper inn noen småting de kan få hvis vi ikke får gjennomført den planlagte aktiviteten. Jeg ser for meg små poser på en snor og at jeg venter med å legge oppi konvolutten med aktiviteten eller gaven til selve dagen. Hvis jeg plutselig må føde, overlater jeg ansvaret til vår au pair. :)

Her er lista (ikke sorterte på riktige dager):

Adventskalender 2016

1. Kakao med krem, marshmellows og sjokoladesaus
2. Lage islykt/snølykt
3. Ha kino hjemme med popcorn
4. Kinobilletter
5. Flakslodd
6. Flakslodd
7. Flakslodd
8. Flakslodd
9. Ha julebord hjemme
10. Lage pepperkaker
11. Juleverksted med venner (2 stk hver?)
12. Aketur i Munchhagen (evt Holmenkollen hvis helg)
13. Lage hytte under bord/stoler med puter og tepper og lese juleeventyr
14. Disco med discolys og Glowstics
15. Overraske Storebror/lillesøster
16. Overraske Minstebror
17. Overraske Pappa
18. Overraske Mamma
19. Gå på pokemonjakt/cafe
20. Pynte juletre
21. Velge middag og dessert neste dag
22. Neglelakk/liten leke/viskelær
23. Kinderegg
24. Hver sin stor sjokoladejulenisse eller julesokk full av overraskelser
25. Bake lussekatter den 12.
26. Lage papirstjerner til å henge i vinduene
27. Dukketeater DIY

Jeg har pleid å lage pakkekalender til de, men i år tenkte jeg rett og slett at jeg ikke orket. I alle fall ikke å begynne så sent med det. Men så kom jeg på å lage en adventskalender med mye aktiviteter. Jeg fikk så mange gode ideer at jeg tror jeg kommer til å gjøre det! :) Det blir litt vanskelig med dagene rundt fødsel, men jeg kjøper inn noen småting de kan få hvis vi ikke får gjennomført den planlagte aktiviteten. Jeg ser for meg små poser på en snor og at jeg venter med å legge oppi konvolutten med aktiviteten eller gaven til selve dagen. Hvis jeg plutselig må føde, overlater jeg ansvaret til vår au pair. :)

Adventskalender 2016

2. Lage islykt/snølykt
4. Kinobilletter
5. Flakslodd
6. Flakslodd
7. Flakslodd
8. Flakslodd
9. Ha julebord hjemme
10. Lage pepperkaker
16. Overraske Minstebror
17. Overraske Pappa
18. Overraske Mamma
20. Pynte juletre
23. Kinderegg
27. Dukketeater DIY
Så flott kalender! Flink du! :)

Min mor har laget pakkekalender til Jr også pleier han å få sjokoladekalender av svigermor.
Blir vel en flaxkalender på han også :)

Guttungen på snart to får pakkekalender av mormor, fikk i fjor også :) Tidligere fikk eg og samboer, men nå lager ho til guttungen :)

Adventskalender 2016

2. Lage islykt/snølykt
4. Kinobilletter
5. Flakslodd
6. Flakslodd
7. Flakslodd
8. Flakslodd
9. Ha julebord hjemme
10. Lage pepperkaker
16. Overraske Minstebror
17. Overraske Pappa
18. Overraske Mamma
20. Pynte juletre
23. Kinderegg
27. Dukketeater DIY
Det var jo en flott kalender :D Her var jeg ferdig med pakkekalenderen i sommer, pakket inn alle i går :)

Det blir en fin kalender!

Har laga klart pakkekalender til alle 3 :) ingen forandring i juletradisjonene pga baby her. :D

Hadde først tenkt en aktivitetskalender. Men med termin 15. Er jeg redd det kan bli litt vanskelig å gjennomføre den. Så blir sjokolade og pakke kalender i steden for.

Her er de ikke vant med pakkekalender. Så siden den minste er 4 og eldste 8, så får alle kinder kalender her :) men neste år har jeg lyst å lage til alle sammen :D

Så fin kalender! Min stopper på 24. Hva betyr overraske mamma feks? Er det aktivitet? Jeg er ikke ferdig men har kjøpt småting de siste månedene. Har musselin poser bestilt fra etsy.com med juletrykk og tall på som jeg henger i trappen. Må bestille nye poser til lillesøster så de er klare neste år :) god ide med aktiviteter! Her har jeg kjøpt tegnesaker, legoposer, plastelina, en liten godteting til hver dag, småbiler, aktivitetshefte.. pleier å legge noe de kan leke med i helger, feks plastelina. god ide med aktiviteter! Skal kjøpe to pepperkakeformer til pepperkakebaking. Andre mulige aktiviteter: dagskort i Tryvann, leos lekeland, røa elixia bad, aking i korketrekkeren, teknisk museum, kino (snekker Andersen og julenissen), lage pinnebrød på bål i skogen, tur og bolle på ullevålsseter. Legge på litt flaxlodd nå så er jeg i mål☺️ jeg hadde spredd loddene litt så det blir ekstra stas;)

Så flott kalender! Flink du! :)

Min mor har laget pakkekalender til Jr også pleier han å få sjokoladekalender av svigermor.
Blir vel en flaxkalender på han også :)
Det var jo en flott kalender :D Her var jeg ferdig med pakkekalenderen i sommer, pakket inn alle i går :)
Det blir en fin kalender!
Takk! Ble ganske fornøyd med den, ja. :) Det håper og tror jeg at ungene blir også.
Hadde først tenkt en aktivitetskalender. Men med termin 15. Er jeg redd det kan bli litt vanskelig å gjennomføre den. Så blir sjokolade og pakke kalender i steden for.
Det var det jeg også tenkte. Termin 13. Men så tenker jeg at mannen og/eller au pair passer jo ungene mens jeg er borte og de kan jo gjøre aktiviteter med ungene. Hvis det blir for stress enkelte dager, har jeg kjøpt inn 5-6 småting som jeg har pakket inn. Så kan de få en liten gave i stedet. :) Og mesteparten av aktivitetene krever minimalt med planlegging/innsats å gjennomføre. Et par av aktivitetene krever en del tid, men jeg tar det bare en dag det passer. Lista er ikke i rekkefølge.
Så fin kalender! Min stopper på 24. Hva betyr overraske mamma feks? Er det aktivitet? Jeg er ikke ferdig men har kjøpt småting de siste månedene. Har musselin poser bestilt fra etsy.com med juletrykk og tall på som jeg henger i trappen. Må bestille nye poser til lillesøster så de er klare neste år :) god ide med aktiviteter! Her har jeg kjøpt tegnesaker, legoposer, plastelina, en liten godteting til hver dag, småbiler, aktivitetshefte.. pleier å legge noe de kan leke med i helger, feks plastelina. god ide med aktiviteter! Skal kjøpe to pepperkakeformer til pepperkakebaking. Andre mulige aktiviteter: dagskort i Tryvann, leos lekeland, røa elixia bad, aking i korketrekkeren, teknisk museum, kino (snekker Andersen og julenissen), lage pinnebrød på bål i skogen, tur og bolle på ullevålsseter. Legge på litt flaxlodd nå så er jeg i mål☺️ jeg hadde spredd loddene litt så det blir ekstra stas;)
Så mye kjekt du har planlagt! :)

Jeg har 5-6 ekstra punkter fordi det er usikkert om jeg får gjennomført alle aktivitetene. Når babyen kommer, kan ungene få noen små gaver jeg har kjøpt inn i stedet. Lista er ikke i rekkefølge, jeg tenkte å gi flakslodd hver mandag f.eks.

"Overraske mamma" tenkte jeg skulle bety at ungene får gjøre noe fint for meg. Være ekstra raus og grei mot meg. Kanskje alliere seg med pappaen og kjøpe blomster eller lage en fin tegning, hjelpe til i huset og sånt. "Den største gaven en kan få, er å gjøre andre glad" eller noe sånt, er det ikke det de sier? Så går det på tur hvem oppmerksomheten skal rettes i mot. Da får alle en dag hver :)

Jeg lager klar alle lappene med aktiviteter og legger i en konvolutt. Så om morgenen velger jeg ut en aktivitet som passer til planene vi har for den dagen og legger i gaveposen (adventskalenderen).

Den dagen vi skal bake pepperkaker, får de en pakke med en stor hjerteformet pepperkakeform hver. Pepperkakedeig, melisglasur, seigmenn og non stop er allerede handlet inn.

Kinobillettene skal jeg pakke inn i cellofan med cola på glassflaske og litt smågodt og pakke inn i kalenderen.

Gøy! Likte godt 'overraske' ideene, men lurer på om mine ikke skjønner tegningen:p kjøpte nissepysj nå på 25% på KappAhl som jeg skal fylle i en dag før nissefest i barnehagen. Jeg gleder meg til å henge opp!!!☺️

Her blir det pakkekalender :) Har termin 30. november, så blir nok litt travelt i første halvdel av desember når babyen kommer og man skal komme inn i rutiner, og kjenner jeg er tappet for energi for tiden, så tror ikke jeg makter med noen aktivitetskalender i år.
Liker dog ideen og kunne godt tenkt meg å gjøre noe sånt hvis jeg hadde hatt litt mer energi ;)

Her blir det ikke pakkekalender. Vi fremkaller 24 bilder fra året som har gått. Ett og ett bilde åpnes og settes inn i album. Vi skriver en tekst til og setter inn juleklistermerker. Etterpå leser vi et stykke fra ei tilfeldig bok. I år tror jeg vi går for vaffelhjarte:) I tillegg har vi singsang sin adventskalender.

Jeg og mannen har kalender med fire pakker. En for hver søndag i advent. Sokker, flaxlodd ol... ;)

Her blir det ikke pakkekalender. Vi fremkaller 24 bilder fra året som har gått. Ett og ett bilde åpnes og settes inn i album. Vi skriver en tekst til og setter inn juleklistermerker. Etterpå leser vi et stykke fra ei tilfeldig bok. I år tror jeg vi går for vaffelhjarte:) I tillegg har vi singsang sin adventskalender.

Jeg og mannen har kalender med fire pakker. En for hver søndag i advent. Sokker, flaxlodd ol... ;)
Det hørtes utrolig koselig ut! Godt mulig jeg stjeler den ideen neste år.

Har aldri hatt hverken pakke eller aktivitetskalender.. syns det virker stress samt ønsker å vente til jul med pakker (selv om det er småting i kslenderen).

Back
Topp