Adventskalender

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Jeg har lyst til å lage en adventskalender med en juleaktivitet for hver dag. Er det noen som har forslag til aktiviteter vi kan gjøre?

Det trenger ikke å være store ting. Jeg tenker f.eks. at vi kan lage julekortene og legge dem i konvolutter en dag, og så bruke en annen dag til å gå på posthuset for å klistre på frimerker og sende dem. Vi har ganske god tid, så vi kan godt gjøre tidkrevende aktiviteter også. Kom med tips! 

Bake småkaker, pakke inn julegaver, plukke ut et juletre, pynte juletre, lage julepynt, ta frem adventsstaker osv. :)

Så koselig da :) blir nesten litt i julestemning nå :)

Mange gode tips her allerede =) 
Jeg tenkte også på handling av julegaver, innpakking av gaver, male julekuler kanskje? =)

Takk, nå har jeg brukt mange av forslagene deres. Nå har jeg 24 aktiviteter her, men de kan byttes ut hvis noen har bedre forslag. Nå sitter jeg her og skal printe ut bilder, her er den nesten ferdige aktivitetslisten min:

pynte juletre
pynte julevindu
nissetog og tenning av julegran
julekino - kirkerottene og gabriell
juleavslutning "ut og lek" med julevandring 
Lucia, invitere venner og bake lussekatter
lage julekort
sende julekort
bake julebrød
bake divers julekaker 
bake kakemenn
male kakemenn
pynte pepperkakehus
kjøpe julegaver
pakke inn julegaver
dele ut julegaver
nissegrøt
lage julepynt
øve inn julesanger
nøtteknekkeren 4 dager
Nissen kommer på julaften

Nei, så koselig det ser ut, Sukkertopp! :)

Alma fikk Karsten og Petras julebok i bursdagsgave av oss, den er nok egentlig beregnet på litt større barn, men vi skal prøve å bruke den det vi kan. Hver dag gjør Karsten og Petra en jule-aktivitet. 1. desember lager de engler i snøen, det kan ikke vi her enda, dessverre :(
Jeg skriver alle aktivitetene her, jeg (litt gøy for meg selv bare, har ikke sett gjennom hele boka før nå):
2. des: Lage julekort
3. des: Lage pastaengler (med oppskrift i boka) og/eller urolig nisse
4. des.Pepperkaker
5. des. Lage kanin av en vaskeklut (morfaren til Petra viser)
6. des. Lage piperenser-nisser
7. des. Lage julekrybbe (av en eske og papir)
8. des. Flette julekurver
9. des. Brette juleengler
10. des. Sende kort og pakker på postkontoret
11. des. Lage krans av trolldeig
12. Lage sauer og hyrder (av bomull, piperensere, filt, valnøtt, garn, osv.)
13. Lucia-aktiviteter (her er det et helt kapittel om Lucia og aktiviteter de gjør)
14. Lage konglenisse og kongleengel
15. Lage dørpynt og nisseremser
16. Henge opp julenek
17. Lage papirengel, de hellige tre konger
18.Lage dorullnisse og juletrepynt
19. Pakke inn julepresanger
20. Lage marsipan
21. Lage snølykt 
22. Lage Josef og Maria og krybben (til julekrybben som snart er ferdig)
23. Pynte juletreet
24. Lage ferdig Jesusbarnet og den lille krybben

Din liste så litt enklere ut å gjennomføre, Sukkertopp.. mange fine ideer her, men man trenger en del småting for å få laget alle tingene, og en del er nok litt vanskelig for Alma. Men en del gode ideer er det jo, og fint til neste år!:)

Min liste er veldig enkel. Mer eller mindre det vi måtte gjort uansett, bare at nå tror Felix at det er en fantastisk kalendergave at han fikk tråle et helt kjøpsenter etter julegaver i dag. Fint at han er så lettlurt at han tror det er morsomt å stå i kø for å få legge gavene på disken, og tror han er fantastisk heldig som får trykke den grønne knappen etter at jeg har trykt koden.

Den boken så veldig interessant ut, med flotte aktiviteter. Må være fin for større barn som ikke tror på at "være med mamma på shopping" er en kalendergave. Karsten og Petra, er det samme serie som elefanten Kokos? Vi har noen veldig populære bøker om Kokos. Tror jeg også skal ønske meg den boken der.

Back
Topp