Adventskalender/pakkekalender

PiluttaPilutta

Elsker forumet
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Ja her tenker jeg jo nok en gang litt framover i tid :santa
Men tenker jo å være tidlig ute med å få denne i hus i år og tar gjerne i mot tips fra dere. Min datter er 11 år, så for meg skal det passe til den aldersgruppa. Men jeg har god fartstid med å lage disse pakkekalenderene, så jeg kan sikkert bidra med noen tips også;)
Her i huset er vi opptatt av at pakkekalender ikke er det samme som en stor dyr julepakke hver dag hele adventstida. Det skal gjerne være noe nyttig eller noe hyggelig som familien gjør sammen:)

Kjør i gang tipserunde og her trenger man jo selvsagt ikke å ha laget en kalender før, alle tips mottas med takk:)
 
Vi skal ha Rampenissekalender i år med en blanding av rampestreker, aktiviteter som pepperkakebaking og julepyntlaging, samt noen få småpakker type lørdagsgodt på lørdag. Er ikke fan av pakkekalender med masse ræl, og det blir fort dyrt selv om man kjøper ting de trenger som sokker osv.

Skal lage en liten eske med lapper og tips/rekvisitter, så alt ligger klart til desember og er lett tilgjengelig for pappan om/når jeg har født.
 
Vi skal ha Rampenissekalender i år med en blanding av rampestreker, aktiviteter som pepperkakebaking og julepyntlaging, samt noen få småpakker type lørdagsgodt på lørdag. Er ikke fan av pakkekalender med masse ræl, og det blir fort dyrt selv om man kjøper ting de trenger som sokker osv.

Skal lage en liten eske med lapper og tips/rekvisitter, så alt ligger klart til desember og er lett tilgjengelig for pappan om/når jeg har født.
Nei her har jeg også unngått «ræl» og du har helt rett, det blir fort ganske kostbart:bag: Det blir sikkert for dyrt i år også, men har i hvertfall tenkt å få det ferdig i løpet av oktober sånn at jeg ikke trenger å tenke på det etter det:shy:
 
Jeg håper på masse tips her :D Har ikke bestemt meg for hvilken type kalender så er veldig åpen for forslag. Til 3åringen syns jeg det er lett å finne gaver, men til han på 9 år er det tilnærmet umulig. Har mange gode minner fra jeg selv var liten og hadde pakkekalender, men syns ikke det passer seg med sokker eller godteri hver dag liksom:p Aktivitetskalender virker som en god løsning, men hvilke aktiviteter passer en så spredd aldersgruppe og en høygravid mor? Rampenisse er også kult, men føler det vil kreve mye å stelle i stand.
 
Jeg håper på masse tips her :D Har ikke bestemt meg for hvilken type kalender så er veldig åpen for forslag. Til 3åringen syns jeg det er lett å finne gaver, men til han på 9 år er det tilnærmet umulig. Har mange gode minner fra jeg selv var liten og hadde pakkekalender, men syns ikke det passer seg med sokker eller godteri hver dag liksom:p Aktivitetskalender virker som en god løsning, men hvilke aktiviteter passer en så spredd aldersgruppe og en høygravid mor? Rampenisse er også kult, men føler det vil kreve mye å stelle i stand.
Her har jeg hatt både sokker/truser (i moderate mengder), noe hvitt til Lucia markering i bhg/skole, godterier, neglelakk, pepperkakebaking, filmkveld, Lego, slim, trappetroll, julepynt, lipsyl, lipgloss, bok, tegnesaker, hama perler, lyslenker osv..:) Synes selv det er veldig gøy med pakkekalender og lager det med glede, men er nok en typisk «i siste liten» fikser.. fant derfor ut at det kunne være lurt å starte tidlig i år:angelic::hilarious:
 
Har hatt rampenisse(som var grei) og aktivitetskalender før i en kombinasjon, det var veldig vellykket. I år tror jeg ikke jeg orker noe aktivitetskalender, eller rampenisse, pga form og termin til jul. Men kalender må det bli, mulig det blir en sånn legokalender eller sjokoladekalender. Enklest mulig i år, tror jeg :)
 
Har hatt rampenisse(som var grei) og aktivitetskalender før i en kombinasjon, det var veldig vellykket. I år tror jeg ikke jeg orker noe aktivitetskalender, eller rampenisse, pga form og termin til jul. Men kalender må det bli, mulig det blir en sånn legokalender eller sjokoladekalender. Enklest mulig i år, tror jeg :)

Legokalender er en veldig god idé! Fra hvilken alder anbefales den?
 
Legokalender er en veldig god idé! Fra hvilken alder anbefales den?

Vi har hatt den til størstemann fra han var 4 år, men han var over snittet interessert i Lego. Er jo ganske små deler, men ikke veldig avanserte byggesett, mest småpynt som man samler til en liten julelandsby :)
 
Har hatt rampenisse(som var grei) og aktivitetskalender før i en kombinasjon, det var veldig vellykket. I år tror jeg ikke jeg orker noe aktivitetskalender, eller rampenisse, pga form og termin til jul. Men kalender må det bli, mulig det blir en sånn legokalender eller sjokoladekalender. Enklest mulig i år, tror jeg :)

Både legokalender og sjokoladekalender blir veldig godt mottatt av barna her, så vurderer det jeg også. Mest jeg som koser meg med pakkekalenderen :hilarious:
 
Her har jeg hatt både sokker/truser (i moderate mengder), noe hvitt til Lucia markering i bhg/skole, godterier, neglelakk, pepperkakebaking, filmkveld, Lego, slim, trappetroll, julepynt, lipsyl, lipgloss, bok, tegnesaker, hama perler, lyslenker osv..:) Synes selv det er veldig gøy med pakkekalender og lager det med glede, men er nok en typisk «i siste liten» fikser.. fant derfor ut at det kunne være lurt å starte tidlig i år:angelic::hilarious:

Mange gode tips, men gutter er vanskeligere å kjøpe nips til enn jenter :hilarious: Har også tenkt på kanskje å ha pakke i helgene bare, også en liten kjøpekalender i tillegg. Så får jeg kose meg med å lage noen pakker i alle fall.
 
Både legokalender og sjokoladekalender blir veldig godt mottatt av barna her, så vurderer det jeg også. Mest jeg som koser meg med pakkekalenderen :hilarious:
Ja, jeg synes i utgangspunktet det er koselig å lage til pakkekalender jeg også, men i år orker jeg ikke det, tror jeg i alle fall. Hehe..ikke så lett å bestemme seg! :p
 
Legokalender er en veldig god idé! Fra hvilken alder anbefales den?
Her er et tips at hvis man har mye Lego i huset fra før av, så kan man lete opp 24 oppskrifter til å bygge selv:) Altså oppskriftene er kalenderen og kanskje noen suppleringsklosser:) Kanskje litt aldersavhengig, men billig og gøy:)
 
Legokalender er en veldig god idé! Fra hvilken alder anbefales den?
Tror det er fra 5-6 års alder på Legokalenderne. Veldig greit om ungen liker Lego, å få en figur eller noen deler som blir til et sett i løpet av desember :)
 
Vet om flere som har lånt 24 julebøker eller andre koselige småbøker på biblioteket og pakket inn, så leser man en bok sammen hver dag. Det er i hvert fall billig og miljøvennlig :)
 
Elsker sånne aktivitetskalendere, for er så ofte at kalendere med masse småting bare blir krimskrams som glemmes og til slutt kastes.
Så kalendere som skaper forventninger, hyggelige familieøyeblikk og tradisjoner liker jeg.

Tipser om kinobilletter, handle inn til bakedag og bake med barna, gå på skøyter sammen, dra på julemarked, lage ulik julepynt, svømmehall, kafébesøk, ønskeliste som man poster sammen, juleforestilling, pynte til jul, pynte juletre.

Skikkelig julemagi :santa
 
Eg kjøpte peppegris bokkalender i fjor, blir å bruke den i år og :)
 
Vi hadde disney bok kalender i fjor. Den falt veldig i smak og bøkene er i bruk nesten hver dag. En historie hver dag som feks. Bambi, Snehvit, Askepott, Aristokattene, Aladdin, Dumbo, Lady og Landstrykeren.. masse fine bøker som ikke er alt for lange. Denne falt i smak både hos barna (2 og 4 i fjor) og oss foreldrene.
I år tror jeg at det blir pakkekalender med undertøy, strikket dukkeklær og snop på lørdager. Men får se hva jeg ender med :santa
 
Jeg vil bare anbefale Julemysteriet av Jostein Gaarder. Det er en adventskalenderbok, jeg har lest den hvert år siden jeg var liten. Etter jeg ble sammen med samboer har vi lest den høyt for hverandre og nå gleder jeg meg til lille skal være med på denne stunden :happy: Det har jo kommet flere slike adventskalenderbøker etterhvert, som f.eks. Snøsøsteren av Maja Lunde - den er også veldig koselig, men for meg er det ingen som slår Jostein Gaarder :joyful:
 
Jeg vil bare anbefale Julemysteriet av Jostein Gaarder. Det er en adventskalenderbok, jeg har lest den hvert år siden jeg var liten. Etter jeg ble sammen med samboer har vi lest den høyt for hverandre og nå gleder jeg meg til lille skal være med på denne stunden :happy: Det har jo kommet flere slike adventskalenderbøker etterhvert, som f.eks. Snøsøsteren av Maja Lunde - den er også veldig koselig, men for meg er det ingen som slår Jostein Gaarder :joyful:

Den skal jeg sjekke ut :)
Vi leste Snøsøsteren i fjor, og kommer nok til å holde på den hvert år.
 
Back
Topp