Advarsel til barnehageansatt

Fleur

Gift med forumet
Noen som vet hvor langt inne det sitter å gi et barnehageansatt en advarsel?

[8|]

Jeg har aldri hørt om det før, og vet ikke om det er noe som blir gitt rimelig ofte eller om det er noe de kun bruker i mer alvorlige tilfeller.

På hvilken måte menes det å gi advarsel? Etter upassende oppførsel, f.eks.?

Jeg var på kurs i personalledelse og lærte om advarsler til ansatte der. Man kan gi skriftlige advarsler til alle som jobber dersom de bryter med det som er forventet av dem i jobben. Man bør først ha en samtale med den ansatte om hvilke forventninger man har til dem og se om de klarer å etterleve dette før man gir en advarsel.

Mener du advarsel fra arbeidsgiver, eller fra foreldre?
Advarsel fra arbeidsgiver er vel relativt vanlig praksis, men har aldri hørt om det fra foreldre.

Trenger ikke være noe mer alvorlig enn forsentkomminger, ikke følge ordre o.l.

Det var en episode som skjedde i barnehagen. Den gjaldt ikke mitt barn, men jeg var vitne til den og måtte melde fra fordi det var uholdbar oppførsel fra den ansatte (en vikar).

I dag ringte styreren meg og sa at hun hadde hatt en samtale med vedkommende, og at resultatet var at hun fikk en advarsel. Etter vi hadde lagt på, slo det meg at jeg ikke visste hvor streng reaksjon en advarsel var i barnehagesammenheng.

Skal sies at styreren var veldig takknemlig for tilbakemeldingen min og at hun sa at det som hadde skjedd var ulovlig og ikke holdbart.

tjja der jeg har jobba (ikke barnehage) så kan man få to skriftlige advarsler og så har man sparken..... en muntlig advarsel er vel ikke like "alvorlig" som en skriftlig..

Jeg har gitt advarsel til ansatt når det har handlet om barnas sikkerhet.

på min arbeidsplass er det en lav terskel på det, dersom personen ikke tar til seg veiledning.kommer jo selvføgelig ann på alvorlighetsgraden også da. det blir tatt et møte om hva som forventes av arbeidstaker og dersom personen ikke følger disse kravene så får personen en advarsel.

ORIGINAL: Fleur

Det var en episode som skjedde i barnehagen. Den gjaldt ikke mitt barn, men jeg var vitne til den og måtte melde fra fordi det var uholdbar oppførsel fra den ansatte (en vikar).

I dag ringte ped.leder meg og sa at hun hadde hatt en samtale med vedkommende, og at resultatet var at hun fikk en advarsel. Etter vi hadde lagt på, slo det meg at jeg ikke visste hvor streng reaksjon en advarsel var i barnehagesammenheng.

Skal sies at ped.leder var veldig takknemlig for tilbakemeldingen min og at hun sa at det som hadde skjedd var ulovlig og ikke holdbart.

Jeg synes det høres ut som om ped.leder har håndtert situasjonen bra! Eneste annet virkemiddel var at hun kunne gitt henne en forventningserklæring. Samtidig er det i samtale med den ansatte man skal bestemme seg for hva som er mest hensiktsmessig. Jeg er synes ikke hun burde sagt til deg at den ansatte hadde fått en advarsel, jeg synes hun kunne ringt deg og sagt at hun tok saken alvorlig og at hun kom til å følge nøye med videre. Du har strengt tatt ikke noe med hva som ble utfallet...

ORIGINAL: Fru Riskorn

ORIGINAL: Fleur

I dag ringte ped.leder meg og sa at hun hadde hatt en samtale med vedkommende, og at resultatet var at hun fikk en advarsel. Etter vi hadde lagt på, slo det meg at jeg ikke visste hvor streng reaksjon en advarsel var i barnehagesammenheng.

Skal sies at ped.leder var veldig takknemlig for tilbakemeldingen min og at hun sa at det som hadde skjedd var ulovlig og ikke holdbart.

Jeg synes det høres ut som om ped.leder har håndtert situasjonen bra! Eneste annet virkemiddel var at hun kunne gitt henne en forventningserklæring. Samtidig er det i samtale med den ansatte man skal bestemme seg for hva som er mest hensiktsmessig. Jeg er synes ikke hun burde sagt til deg at den ansatte hadde fått en advarsel, jeg synes hun kunne ringt deg og sagt at hun tok saken alvorlig og at hun kom til å følge nøye med videre. Du har strengt tatt ikke noe med hva som ble utfallet...

Forventa ikke å få vite hva som var utfallet, jeg, men nå fikk jeg nå vite det, så da er det vel lov til å lure hva en advarsel betyr [:)]

Jeg er superfornøyd med barnehagen, jeg, og dette er absolutt ikke noen tråd hvor jeg vil henge ut barnehageansatte osv. hvis du trodde det.

Jeg må presisere at kritikken gikk til ped.leder, ikke til deg fordi du hadde fått vite noe! Det kan jo ikke du hjelpe for[:)] Du har i alle fall opprådd riktig i denne situasjonen!

Hehe, godt. Har vært litt redd for at jeg har blanda meg inn, og gruer meg litt til å se denne vikaren igjen, siden hun kanskje vet at det er jeg som har gitt beskjed.

Men jeg har hatt barn i barnehagen i over to år og aldri vurdert å gi en slik tilbakemelding, nettopp fordi jeg ikke har sett noe som jeg har reagert på. Men denne gangen var jeg sikker i min sak og når det faktisk er barn det handler om (selv om de ikke er mine), og de ikke kan gi beskjed selv, så plikter man jo egentlig å ta ansvar.

Jeg skrev forresten feil, det var enhetsleder i barnehagen som ringte meg, ikke ped.leder. Men ped.leder var jo også informert.

Det der er veldig vanlig å tenke som forelder, og gjør at det er vanskelig for alle som leder et personale med mennesker som jobber med barn å bevise hvis de gjør en dårlig jobb. Om man som leder får en "anonym" tilbakemelding på at en ansatt ikke fungerer, eller at den forelderen som gir tilbakemelding insisterer på å være anonym, får vi ikke gjort noe med det. Så jeg synes du har vært kjempeflink! Merker du på noen som helst måte at barnet ditt får represalier pga at du har varslet, er det oppsigelsesgrunn.

Så godt å høre.

Tror heldigvis ikke at barna mine kommer til å merke noe, og jeg selv vet jo hva jeg så, så får bare tenke som så at det ikke er jeg som har grunn til å være flau for at jeg varslet.

Men det er aldri kjekt å blande seg inn, da. En ting er når det gjelder sine egne barn, men andres. Men mener jo fortsatt at man har et ansvar som voksen, så.

[:)]

ORIGINAL: søvnløs og lykkelig

skal mye til for å lovlig si opp en person, iallefall kommunal barnehage.

er strenge regler for det.
men bra at du sa ifra.

Reglene er

Skriftlig advarsel

Skriftlig oppsigelse - dokumentasjon er på arbeidsgivers side.

Kan gå direkte til oppsigelse om det dreier seg om grove brudd på forventninger.

Egentlig ikke veldig vanskelig, men må dokumenteres, og det kan være vanskelig.

Back
Topp