Adoptert

Delightful

Forelsket i forumet
Jeg er adoptert og fikk for to dager siden vite at min biologiske far ligger for døden.. har jeg krav på å arve noe etter han? Dem sier at jeg er enearving, jeg er hans eneste barn. Men han adopterte meg jo bort, har jeg da krav på noe?

Det var trist å høre.. Jeg tror ikke du har rett på noe fra din biologiske far ettersom du jo har arverett etter  din adoptiv far..

Nei, dine bånd til dine biologiske foreldre er brutt av adopsjonen...

dette gjelder og om man adopteres etter biologiske foreldres død, da mister man og arveretten til eventuelle besteforeldre...

Så med mindre du er tilgodesett i testamente så vil hans arv gå til nærmeste pårørende...

Signerer de andre.

Vil ikke tro du får noen ting, med mindre han har skrevet et sted at du skal arve etter han.

Delightful skrev:
Jeg er adoptert og fikk for to dager siden vite at min biologiske far ligger for døden.. har jeg krav på å arve noe etter han? Dem sier at jeg er enearving, jeg er hans eneste barn. Men han adopterte meg jo bort, har jeg da krav på noe?

Hvem er Dem?

Hvis du er født etter et visst årstall (husker ikke hvem) har du ikke krav på noe. Moren min fikk plutselig vite i en alder av 50 at ho hadde en bror når mormor lå for døden. Han ble adoptert før det kom en ny lov så han hadde krav på noe av arven.
Etter han fikk pengene hørte man ingenting lenger

Søsteren min fikk ikke arv etter mamma. 

Var ikke ett spørsmål heller. Men vi valgte selv å gi henne noen ting da. 

Jeg er adoptert i voksen alder og en av grunnene var at jeg juridisk sett ikke ville være arving til min biologiske far.  Når man er adoptert er det adoptivforeldrene som blir dine juridiske foreldre og også de du eventuelt arver.
Men, din biologiske far kan jo testamentere alt til deg da. Og har han ingen arvinger så vil jo du få alt.

Mulig det kan være noen juridiske loopholes her, så er du interessert i arve ham, så kan du jo sjekke opp det med en advokat som er spesialist på sånt.

Back
Topp