Adoptere stebarn

Boblefrua

Forumet er livet
Mannen har en kamerat som ønsker å adoptere barnet til samboeren sin.

(Barnets biologiske pappa er rusmisbruker, har besøksforbud og er så og si ute av bildet. Stepappa er barnets pappa uten å dele samme DNA. Og så vil de gjerne at han skal ha rettigheter om det skulle skje henne noe)

Noen som vet om noen solskinnshistorie her?

:)

Min bror planlegger å adoptere sin stesønn når de har vært gift lenge nok eller noe sånt, har ikke egentlig vett på det. Men der er farsplassen helt åpen siden det ble utført flere negative farskapstester så far er ukjent.

Vet ikke hvordan det er når far faktisk lever og er kjent osv, men håper de får det til. :)

Ei jeg jobber med har gjort dette... Pappan der har litt av samme problemene som du beskriver.

Det var en lang prosess, der biologisk far må skrive fra seg all rett, dette må gjøres med vitner (slik jeg husker det), mor og stefar må være gift og søke om adopsjon for barnet, om barnet er over 6(kan være eldre, husker ikke eksakt) så må barnet si sin mening. Når dette er gjort er det "bare" behandlingstid igjen.

Så kanskje en liten prosess for noe så stort men er kanskje ikke alt som er like lett å få til.

Dessverre ikke. Samme situasjon i min krets, rusmisbeukerpappa som nekter å la stefar adoptere. Håper de får adoptert etterhvert!

De skal gifte seg og barnet har vært jevnlig på familievernkontoret. Han har et sterkt ønske om at NN skal adoptere han. Håper virkelig at den biologiske pappaen blir med på dette.

Dessverre ikke. Samme situasjon i min krets, rusmisbeukerpappa som nekter å la stefar adoptere. Håper de får adoptert etterhvert!
Ser den biologiske pappaen noen ganger barnet?

De skal gifte seg og barnet har vært jevnlig på familievernkontoret. Han har et sterkt ønske om at NN skal adoptere han. Håper virkelig at den biologiske pappaen blir med på dette.

Tror de må være gidt i et år først.... Og pappan må frivillig si fra seg retten.... Håper virkelig det ordner seg for dem. :)

Ser den biologiske pappaen noen ganger barnet?
Nei. Ikke interessert. Men har gått så langt som å dra det til retten, men ikke sett barnet hverken før eller etter det. Aldri tatt initiativ selv.

Barnet står igjen som taperen, da h*n har blitt tvunget til å møte en person som kaller seg selv "pappa", når stefar har vært pappa hele veien.

Min venninne ble adoptert av stepappaen, hun var riktig nok 26 år da det skjedde.

I tillegg til at biologisk far må skrive fra seg retten skal også hans nærmeste familie uttale seg og gi samtykke. Eks hvis hans (barnefar) søster, bror eller mor ikke vil at stefar skal adoptere kan de klage og kreve at de får rett til å adoptere barnet.

Vi er i nesten samme situasjon her med biologisk far som er svært lite i bildet vil ikke.

Jeg mener forøvrig at det ikke er noe krav å være gift. Men man må ha vært samboere så lenge nok til å ha samme rettigheter som ektepar.

Har ei venninne som er adoptert av stefar. Ble det som 6-7-åring mener jeg å huske. Hun "fant" nettopp sin biologiske far da, etter 20 år som adoptivdatter.

I tillegg til at biologisk far må skrive fra seg retten skal også hans nærmeste familie uttale seg og gi samtykke. Eks hvis hans (barnefar) søster, bror eller mor ikke vil at stefar skal adoptere kan de klage og kreve at de får rett til å adoptere barnet.

Vi er i nesten samme situasjon her med biologisk far som er svært lite i bildet vil ikke.

Jeg mener forøvrig at det ikke er noe krav å være gift. Men man må ha vært samboere så lenge nok til å ha samme rettigheter som ektepar.

Hvordan kan tanter/onkler/besteforeldre adoptere når barnet har en biologisk forelder som har de hele tiden? Hvordan skal det fungere? Risikerer man å plutselig måtte dele 50/50 med den andre biologiske forelderens familie, når den biologiske forelderen ikke ønsker noe med barnet å gjøre?
Bare nysgjerrig her altså. Er så mange rare lover her i landet

Går det an nå til dags? Trodde bare man kunne adoptere om barnet var under 18 år?

Jo da det går det an, det handler jo feks om arv og slike ting. Er litt mer opp til barna selv og etter det jeg har skjønt, men det er jo strengt der og. Venninnen min ble adoptert av stefaren sin da hun var over 18.

Sent from my iPhone using BV Forum

Hvordan kan tanter/onkler/besteforeldre adoptere når barnet har en biologisk forelder som har de hele tiden? Hvordan skal det fungere? Risikerer man å plutselig måtte dele 50/50 med den andre biologiske forelderens familie, når den biologiske forelderen ikke ønsker noe med barnet å gjøre?
Bare nysgjerrig her altså. Er så mange rare lover her i landet
Jeg vet faktisk ikke og sitter med de samme spørsmålene som deg.
Denne infoen kom vi over når vi begynte å se på muligheten for at min man kunne adoptere mitt særkullsbarn. Dog jeg mistenker at dette er en av de lovene man ikke praktiserer utenom spesielle tilfeller for å sikre at barnet har et reelt nettverk.

Mannen har en kamerat som ønsker å adoptere barnet til samboeren sin.

(Barnets biologiske pappa er rusmisbruker, har besøksforbud og er så og si ute av bildet. Stepappa er barnets pappa uten å dele samme DNA. Og så vil de gjerne at han skal ha rettigheter om det skulle skje henne noe)

Noen som vet om noen solskinnshistorie her?

:)

De må være gift før de kan starte det som heter stebarnsadopsjon, det vet jeg er ett av kravene for man m0 fremlegge vigselsattest i søknaden. Vi er oppi noe samme situasjon, bare at her er far ukjent så her vil ikke det være nødvendig med hans mening i dette, her er det kun mitt samtykke som gjelder. Vi har vært i kontakt med advokat om dette. Eneste vi venter på nå er å få kommet i gang med prosessen :-)

Venninna mi ble adoptert av stefaren sin, biologiske far var rusmisbruker (nå død).

Jeg troooor biologiske far må godkjenne.

Hei.dette var vi gjennom for ca 3 år siden.for å stebarnsadoptere må forelder og søker være gift.hvor lenge man har vært gift bryr de seg ikke om men man må være registrert på samme adr noen år.det er få som får godkjent denne type adopsjon når barnet er under 12 år.men vi fikk det godkjent når datteren min/vår var 10 år.en lang prosess.tok nesten ett år.

Er i prosessen nå. Man må IKKE være gift, holder med samboerskap over lengre tid. BUFETAT har all info om det samt søknadsskjema
Den med FORELDREANSVAR MÅ samtykke, men biologisk forelder UTEN foreldreansvar trenger IKKE samtykke for at det skal gå igjennom. Men de har rett til å UTTALE seg, og skal bli "hørt". Fordi det biologiske prinsipp er så sterkt så vil fars uttalelse veie tungt, men de kan velge å overkjøre hans ønsker om det beste for barnet er adopsjon og ikke bli kjent med biologisk forelder.
Er barnet over 7 år skal barnet høres i saken om hva de selv ønsker og tenker. Er barnet over 12 år så må barnet samtykke til det
Litt samme greia her, er spent på hva biologisk far vil si - ikke hørt fra han på 6 år..
Håper han har fornuft nok til å gjøre det beste for barnet sitt - å la pappan hans få bli pappaen "på ekte" også <3

Back
Topp