ADHD

Cesk88

Forumet er livet
Sensommerbarna 2016
Noen som har barn med denne diagnosen??
Mine utredes for dette nå og hadde vært spennende å høre hvilke symptomer andre ser hos sine barn :)
 
Jeg har det selv og har en lillesøster med det :)
Mine symptomer var vell at jeg snakket og snakket, jeg var våken hele tiden (hadde veldig vanskelig med å få sove). Jeg var veldig rastløs.
Når jeg begynte på skolen så var jeg veldig vimsete og klarte ikke å henge helt med, har litt vanskelig for å forstå. Så folk må av og til forklare meg.

Lillesøsteren min er også veldig lik meg, men jeg er hakket mere "vill" :)
Jeg har også selv ADHD men er visst atypisk i følge DPS :p
Guttene mine må gå på medisiner for å sove ellers er de våken så og si hele natten så den kjenner jeg igjen :)

Ene er latterlig rastløs, klarer ikke ligge, sitte eller stå i ro for alt i verden og snakker som en foss og snakker HØYT.
Andre er jeg noe usikker på da det er mer selvtillit, humør, uro i hodet og mangel på fokus som er framtredende.
Er dette noe du kjenner igjen?
 
Jeg var veldig lei meg som liten, skrek veldig ofte. Er enda sånn som tar til meg alt og er en typisk tenker som vi kaller det. Jeg vil vell si at jeg har veldig uro i hodet, værtfall om det blir for mye å tenke på.
Den mangel på fokus delen har jeg. Jeg har noe som gjør at hjernen min ikke tar opp alt folk sier til meg, har helt fin hørsel. Dette fant vi ikke ut før jeg var 18år, å det har gått veldig ut over skole og folk som trur jeg ikke hører på de med vilje. jeg kan sitte å se på noen snakke til meg å plutselig detter jeg ut, det er litt flaut så jeg bruker bare å si ja eller ok. For å kanskje gjøre helt det motsatte de spurte meg om.
Du burde få de til ønh og sjekke dette.
Haha kjenner godt igjen meg selv også ja! Fikk diagnosen som 25 åring. Hører veldig godt men sliter med fokus i samtaler.

Han andre som ikke er så kroppslig urolig har vært hos ØNH siden han var to år :) har heldigvis helt din hørsel nå, men måtte operere noen ganger da han var fire og fem. Nå er de snart åtte.
 
Hehe :D
Off ikke bra :/
Hvor tilig misstenkte du ADHD på de?
Mistenkte det egentlig ikke før jeg snakket med ppt i forbindelse med utsatt skolestart. Bhg hadde ikke "merket" noe. Giddalaus gjeng spør du meg. Var mange tydlige tegn som jeg ikke selv forsto før jeg ble utdannet pedagog.
Men hun på ppt mente JEG kanskje hadde det, da gikk det liksom opp et lys for meg angående guttene også ;)
 
Ah.. Mistenker det litt på gutten min, men han er bare 14mnd så er jo veldig usikkert.. Å kanskje litt teit å tenke noe sånn så tilig :p
Når jeg ser tilbake kunne jeg se første tegn i samme alder som din. De slet begge med nye relasjoner og tilknytning allerede da. Sov aldri heller
 
Nei, min gutt er bare knyttet til meg. Får helt panikk om det kommer for mange folk eller fremmende. Han har også veldig spise forstyrrelser, men vi er igjennom sykehuset pga det. Han sover veldig lite, helst bare 3 timer i døgnet om det hadde vært for han. Han er veldig vill og bestemt, spesielt mot andre barn.
Han er jo for liten til utredning enda, men be Bhg om å skrive ned og observere han godt i forhold til disse tingene. Kan hjelpe veldig på når den dagen kommer hvor du eventuelt vil ha en utredning.
På grunn av dårlig arbeid fra Bhg fikk ikke guttene mine hjelp for to år siden. På grunn av god hjelp fra skolen får vi nå hjelp og behandlingstiden på deres utredning er redusert til to mnd i stede for seks slik det var sist :)
 
Han går ikke i bhg, men den dagen han begynner skal jeg få de til og observere litt.
Off, sløvt av bhg
Når han begynner så skal du ha start samtale med Bhg, vær så åpen og ærlig som du kan om din egen diagnose, dine utfordringer og barnet sine utfordringer. Da kan du også legge frem ønsker du har. Er ypperlig å ta akkurat slike ting som dette opp på den samtalen :)
 
Min har tilleggsdiagnose ADHD (stilt ved 9,5 år), hoveddiagnose asperger syndrom (stilt ved 7 år).

Hos oss er det vanskelig å skille ut kva som er symptom på det eine og kva som er det andre. Ein del aspergersymptom har nok "overdøva" adhd-symptoma noko.

Guten min har alltid vore forsiktig og relativt rolig av seg, men no som han har blitt eldre beskriver han "kaos i hodet". Han har enormt behov for forutsigbarhet og trygghet, forberedelse på alt, og mulighet til å bli skjerma/skjerme seg sjølv for at det ikkje skal bli for mykje for han. Han har hatt store problem med "meltdowns" med fysisk voldsom utagering, søvn og mat/undervekt. Mykje har blitt bedre ved hjelp av fantastisk tilrettelegging på skulen, at han har blitt eldre og meir moden, og medisiner (melatonin for søvn frå 6 år, ritalin frå drøyt 9 år).

Lykke til med utredning!
 
Min har tilleggsdiagnose ADHD (stilt ved 9,5 år), hoveddiagnose asperger syndrom (stilt ved 7 år).

Hos oss er det vanskelig å skille ut kva som er symptom på det eine og kva som er det andre. Ein del aspergersymptom har nok "overdøva" adhd-symptoma noko.

Guten min har alltid vore forsiktig og relativt rolig av seg, men no som han har blitt eldre beskriver han "kaos i hodet". Han har enormt behov for forutsigbarhet og trygghet, forberedelse på alt, og mulighet til å bli skjerma/skjerme seg sjølv for at det ikkje skal bli for mykje for han. Han har hatt store problem med "meltdowns" med fysisk voldsom utagering, søvn og mat/undervekt. Mykje har blitt bedre ved hjelp av fantastisk tilrettelegging på skulen, at han har blitt eldre og meir moden, og medisiner (melatonin for søvn frå 6 år, ritalin frå drøyt 9 år).

Lykke til med utredning!
Mine går på melatonin nå så da er vi i allefall dekket på søvn.
Takk for at du delte :) og godt å høre det går så bra :)
 
Mine går på melatonin nå så da er vi i allefall dekket på søvn.
Takk for at du delte :) og godt å høre det går så bra :)
Melatonin er guds gave til oss altså! Det blei imidlertid trøbbel ved oppstart på ritalin. Søvnvanskar og nedsatt matlyst er vanlige bivirkningar, og dei har vi fått og beholdt. Har hatt nokre rundar med justering på dose for å klare å holde vekta, samt få sove. Det blei eit kompromiss der han berre får ritalin på skuledagar, ikkje helg og ferie, for at han skal få sjansen til å få i seg nok mat. Og dobbel dose melatonin dei dagane han får ritalin. Skikkelig puslespel det her, men det er verd strevet når ein omsider finn fram til det som fungerar.
 
Melatonin er guds gave til oss altså! Det blei imidlertid trøbbel ved oppstart på ritalin. Søvnvanskar og nedsatt matlyst er vanlige bivirkningar, og dei har vi fått og beholdt. Har hatt nokre rundar med justering på dose for å klare å holde vekta, samt få sove. Det blei eit kompromiss der han berre får ritalin på skuledagar, ikkje helg og ferie, for at han skal få sjansen til å få i seg nok mat. Og dobbel dose melatonin dei dagane han får ritalin. Skikkelig puslespel det her, men det er verd strevet når ein omsider finn fram til det som fungerar.
Melatonin har reddet oss her også! Aldri søvn, seks timer på legging hver kveld og jeg var alenemor! Da de begynte på melatonin fikk både de og jeg et nyt liv ❤️
 
Melatonin har reddet oss her også! Aldri søvn, seks timer på legging hver kveld og jeg var alenemor! Da de begynte på melatonin fikk både de og jeg et nyt liv ❤️
Det er sannelig godt der fins hjelp å få (sjølv om det kan ta tid)!
 
Back
Topp