Adhd penger

• Trådstarter Trådstarter Leif
  • Opprettet Opprettet
L

Leif

Guest
Vi har 2 barn. Det ene barnet har adhd og vi får hjelpestønad sats 2 som er på ca 2400 kr pr mnd.
Vi har satt av pengene på en konto og sparer de så langt vi klarer det.
Er nå oppe i 70.000
De pengene får vi fordi vi som foreldre har ”merarbeid“ med et barn med diagnose.
Pengene kommer inn på barnets konto og vi får årsoppgave fra nav i barnets navn.

Saken er følgende
Skal barnet med diagnose få hele summen?
Vi har lyst å spare til stønaden går ut da barnet er 18 år og fordele summen på begge barna.

Siden pengene ikke er barnets, men til oss foreldre pga merarbeid.
Samtidig er det jo barnet som har adhd som får pengene på sin konto.
Barnet vet ikke om de pengene.
Synes det blir urettferdig iforhold til det andre barnet vårt.

Noen med liknende erfaring?

Synes ikke det er urettferdig å dele, barnet som ikke har ADHD merker vel også mye til "merarbeidet", spesielt når det er en periode over 18 år.
Joda det er barnet som får det i sitt navn, men det blir jo ufattelig urettferdig at mamma og pappa har spart 2400kr mnd til en men ikke den andre, da kan man rett og slett ikke spare til dem, tenker nå jeg...

Moralsk tenker jeg det er rettferdig å dele på begge barna - erfaringsmessig er det ikke lett å være "den andre ungen" når bror/søster har ADHD. Sånn sett gir man de et godt springbrett.

PS: Jeg vet ikke om jeg ville sagt at 18 var den unisone frislippsdatoen. Barn endrer seg, og særlig hvis man har problemer med impulsstyring kan det være lurt å si at pengene skal benyttes til hus eller bil, for eksempel. Ikke at det brukes på flatskjerm og xbox (satt på spissen). Onkelbarnet til mannen min er nylig blitt 18, og mine svigerforeldre hadde spart opp mye penger til deres barnebarn som skulle frigis når han var 18. Han driver bare og fester med de feile utleningene, må hentes på sykehus pga slagsmål og vi vet stort sett ikke hvor han er. Needless to say får han ikke de pengene nå. Han var rolig og fornuftig når han var yngre.

Vi har hjelpestønad sats 1 på ene barnet. I perioder brukes disse pengene til merkostnader ut i fra helsen hennes, og de mnd vi ikke bruker de, spares det på en felles konto til f eks ferie. :)

Enig med de over at det blir rettferdig å dele. Ellers vil den andre synes det er kjipt og urettferdig når de blir eldre. Også enig i kommentar over om hva pengene skal brukes til. Her har min sønn fått en stor sum penger av familie. Her har jeg sagt hva pengene skal brukes til. Han skal ta sertifikatet for pengene og resten kan brukes til hus eller bil.

Da vi hadde hjelpestønad brukte vi av dette på «fellesen», det skal jo være tilskudd pga merarbeidet, så vi brukte det til ting som vaskehjelp, enklere løsninger på mat, betale for pass etc. Vi sparer barnetrygden for alle barna, og ville aldri spart hjelpestønaden kun til barnet som utløser den.
Tenk heller at den går inn i forbruk, og så sparer dere andre penger til barna (selv om det er samme sum), da ser dere at det vil bli rart å kun spare til en.

Da vi hadde hjelpestønad brukte vi av dette på «fellesen», det skal jo være tilskudd pga merarbeidet, så vi brukte det til ting som vaskehjelp, enklere løsninger på mat, betale for pass etc. Vi sparer barnetrygden for alle barna, og ville aldri spart hjelpestønaden kun til barnet som utløser den.
Tenk heller at den går inn i forbruk, og så sparer dere andre penger til barna (selv om det er samme sum), da ser dere at det vil bli rart å kun spare til en.

Takk for mange gode råd.
Tenker akkurat det samme. Har hørt flere si at pengene bør spares til den som utløser pengene med tanke på at kanskje akkurat det barnet trenger det når det blir stor.
Men godt poeng det du sa her. De pengene kan vi si at vi har spart til de begge. Og ikke spart hjelpestønaden som er utløst av det ene barnet.
Tenkte å dele de på begge to. Og at de får 50.000 kr hver til konfirmasjonen.
De pengene skal gå til boligsparing har vi tenkt.

Er det innafor? Eller legger jeg da press på konfirmasjons penge sum mtp andre ungdommer?

Takk for mange gode råd.
Tenker akkurat det samme. Har hørt flere si at pengene bør spares til den som utløser pengene med tanke på at kanskje akkurat det barnet trenger det når det blir stor.
Men godt poeng det du sa her. De pengene kan vi si at vi har spart til de begge. Og ikke spart hjelpestønaden som er utløst av det ene barnet.

Er det innafor? Eller legger jeg da press på konfirmasjons penge sum mtp andre ungdommer?

Jeg ville holdt på pengene og holdt dem hemmelig til barna trenger dem til boligkjøp :)

Takk for mange gode råd.

Du kan like greit gi de til 18 eller 20 årsdagen. Og sette pengene inn på BSU de siste årene, så ungene får skattefordelen (hvis de jobber) :) Greit å sette inn på BSU uansett, så det ikke blir mas om hva pengene skal gå til - mange tenåringer vet jo "ALT" best, og kan feks fort vite at en heisatur til Magaluf er viktigere enn en dråpe i huskjøp-havet :p

Min erfaring er at akkurat hva og hvor mye man får til konfirmasjon er en stor snakkis. Mens med litt flere år på baken blir det ikke så mye oppstyr :)

Jeg sparer i fond til mine barn, i mitt navn. Så pengene er "mine" til den dagen vi blir enige om ett godt formål ;) Konfirmasjon blir det uansett ikke, 15 åringer er sjeldent særlig voksene syns jeg..

Back
Topp