ADHD og førerkort

Lykkeligmed2

Gift med forumet
http://adhdmamma.sier.no/2010/05/13/adhd-og-f%c3%b8rerkort-ingen-hindring/

Mange tror at det å ha ADHD betyr at man ikke kan ha førerkortet. At hvis man har førerkort mister man det om man får diagnosen som voksen, eller at man ikke kan ta førerkortet etter å ha fått diagnosen.

Jeg har blogget om det, for det er HELT feil. Det eneste man må gjøre "annerledes" enn andre hvis man ikke har lappen fra før er å levere legeattest på at man ikke er til fare i trafikken. Det må man også hvis man har synsfeil og trenger briller, da må man ha attest fra optiker.

Jeg vet til og med om folk som måtte fornye førerkortet annenhver år fordi legen bare skrev ut attest for 2 år om gangen, enda dette er helt unødvendig. Legen trodde nemlig det ikke var lov å skrive en endelig attest...

Enkelt og greit: man kan ha førerkort på bil på lik linje med alle andre!

ORIGINAL: Undrende85

http://adhdmamma.sier.no/2010/05/13/adhd-og-f%c3%b8rerkort-ingen-hindring/

Mange tror at det å ha ADHD betyr at man ikke kan ha førerkortet. At hvis man har førerkort mister man det om man får diagnosen som voksen, eller at man ikke kan ta førerkortet etter å ha fått diagnosen.

Jeg har blogget om det, for det er HELT feil. Det eneste man må gjøre "annerledes" enn andre hvis man ikke har lappen fra før er å levere legeattest på at man ikke er til fare i trafikken. Det må man også hvis man har synsfeil og trenger briller, da må man ha attest fra optiker.

Jeg vet til og med om folk som måtte fornye førerkortet annenhver år fordi legen bare skrev ut attest for 2 år om gangen, enda dette er helt unødvendig. Legen trodde nemlig det ikke var lov å skrive en endelig attest...

Enkelt og greit: man kan ha førerkort på bil på lik linje med alle andre!

Eeeh, Nei..

Men hvorfor skulle ikke de med ADHD kunne ha førerkort? Har jeg aldri tenkt over faktisk.. Fint at du er så åpen og lærer oss mye nytt om noe som tidligere har vært litt sånn "tabu" [:)]

ORIGINAL: Marlu

har aldri hørt om at de med adhd ikke kan ta førerkort på lik linje med andre [8|]

Men flott at du slår ned på myten da, hvis mange tror det [:)]

Min søster bruker forresten briller/linser (har gjort det siden hun var 2 år) og måtte ikke ha attest fra optiker når hun tok lappen ifjor [;)]

dette avhenger av hvor sterke briller du trenger for å kunne se normalt, og hvor dårlig du ser uten, ikke minst [:)]

Back
Topp