Adhd medisin og graviditet

Serenity

Forelsket i forumet
Aprilspirene 2024❤️
Hei.
Jeg har adhd og går på Elvanse. nå har samboer og jeg begynt å prøve og jeg har vært litt bekymret med tanke på å måtte slutte på medisin ved positiv test, men nå har jeg kommet over ny forskning fra Danmark februar i år (stor og detaljert studie!) som viser til at det er ikke nødvendig å slutte på medisin pga ingen avdekking av høyere risiko sammenlignet med de uten medisin.

Er det noen som går gravid med medisin eller har erfaring med det ?

Har time hos psykiater neste uke for å ta det opp, men usikker på hva hans synspunkt er til tross for ny forskning.

Jeg har ADHD og har vært uten medisiner i noen år. Når jeg fikk dattera mi for noen år siden gikk jeg på Ritalin og conserta men sluttet når jeg fikk positiv test. Overraskende nok merket jeg ingen forskjell på adhd-symptomene uten medisiner, tror graviditeten roet meg ned på en eller annen måte. Vet de fortsatt praktiserer å seponere medisinene under graviditet og Norge er generelt ganske strenge når det kommer til medisinbruk under svangerskap så jeg regner med du får samme beskjed om ikke fordelene ved bruk av medisiner veier veldig opp og du er helt avhengig av de for å komme deg gjennom hverdagen. Du kan jo forsøke å seponere ved en evt graviditet og se hvordan formen blir? Masse lykke til :D

Hei!
Tror jeg vet hvilke studie du snakker om, og jeg var faktisk involvert i en tidlig fase av prosessen om flere studier om gravide/mødre med adhd og medisinbruk.
Det er helt riktig at forskningen tyder på at bruk av adhd medisiner (litt avhengig av hvilke type) i svangerskapet og ved amming ikke har økt risiko for komplikasjoner hos foster/barn. Derimot tyder det på at ubehandlet ADHD kan ha konsekvenser for mor både under svangerskap etter fødsel i form av forverring av ADHD «symptomer» (pga hormonelle endringer og økt «stress» som de fleste kan oppleve ifbm graviditet og det å bli mor).
Høres lurt ut å referere med lege/psykiater, men var det meg så ville jeg nok fortsatt på medisiner mtp det man vet basert på forskning :)
Lykke til!

Takk for svar ! Hadde samtale med psykiater i går som er spesialist på Adhd og han kjente ikke til den studien jeg refererer til, men har kjennskap til mange andre som innholdet virkestoffet til amfetamin (tilsvarende som jeg går på - Elvanse) og mente dette var minimal risiko, men må bytte medisiner ved amming da det blir for stor andel som går over i melken.

Hei! Skriv ut studien og ta den med. Hvis ADHD er et felt han har mye kompetanse innenfor kjenner han garantert til forskerne bak studien :)

Hei.
Jeg har adhd og går på Elvanse. nå har samboer og jeg begynt å prøve og jeg har vært litt bekymret med tanke på å måtte slutte på medisin ved positiv test, men nå har jeg kommet over ny forskning fra Danmark februar i år (stor og detaljert studie!) som viser til at det er ikke nødvendig å slutte på medisin pga ingen avdekking av høyere risiko sammenlignet med de uten medisin.

Er det noen som går gravid med medisin eller har erfaring med det ?

Har time hos psykiater neste uke for å ta det opp, men usikker på hva hans synspunkt er til tross for ny forskning.
Jeg sluttet med Ritalin under svangerskapet, og klarte meg veldig bra uten. Begynte på det igjen da baby var ca. 7mnd. Begynte merke behovet igjen i det ammingen ble trappet ned.

Vet ikke hvorfor jeg var så fin uten under svangerskap/fullamming, men dette var visst ikke uvanlig i følge lege.

Hei!
Tror jeg vet hvilke studie du snakker om, og jeg var faktisk involvert i en tidlig fase av prosessen om flere studier om gravide/mødre med adhd og medisinbruk.
Det er helt riktig at forskningen tyder på at bruk av adhd medisiner (litt avhengig av hvilke type) i svangerskapet og ved amming ikke har økt risiko for komplikasjoner hos foster/barn. Derimot tyder det på at ubehandlet ADHD kan ha konsekvenser for mor både under svangerskap etter fødsel i form av forverring av ADHD «symptomer» (pga hormonelle endringer og økt «stress» som de fleste kan oppleve ifbm graviditet og det å bli mor).
Høres lurt ut å referere med lege/psykiater, men var det meg så ville jeg nok fortsatt på medisiner mtp det man vet basert på forskning :)
Lykke til!

Dette høres sååå treffende ut. Jeg har antakeligvis hatt udiagnostisert ADHD hele livet, men som ble veldig ekstrem etter jeg fikk mine 2 barn. Så ille at jeg og mannen hele tiden kranglet, jeg fikk angst for diverse, og begynte å gå til psykolog som så henviste meg slik at jeg fikk diagnose. Håper nesten på medisiner, for det er helt jævlig nå (2. mann er 9mnd snart). På ingen måter slik jeg var før graviditetene.

Back
Topp