ADHD-diagnose i voksen alder

Kakemonster88

Trives på forumet :)
jentene i juni13
VIP
Januar 2017
Noen her som har fått ADHD-diagnosen i voksen alder?
Har det vært hjelp i å få diagnosen?

Jeg skal utredes, men jeg er usikker på om jeg bare lager problemer for meg selv eller om det kan ha noe for seg :)

Noen her som har fått ADHD-diagnosen i voksen alder?
Har det vært hjelp i å få diagnosen?

Jeg skal utredes, men jeg er usikker på om jeg bare lager problemer for meg selv eller om det kan ha noe for seg :)
Om du ikke planlegger å begynne på medisiner for det om du får diagnose, har det vell lite for seg min mor fikk diagnosen i voksen alder, men vil ikke gå på medisiner, det har ikke vært noe hjelp i å få selve diagnosen uten de. Det har faktisk gjort det være for henne å få psykisk helse hjelp, for alle råder bare til å ta piller

Dette er feil, det er hjelp å få. Jeg ifkk diagnose i voksen alder og er nettopp fedig med et veldig lærerikt kura som gikk over 1/2 år om ADHD og kognitiv adferdsterapi. Anbefalles. Fikk det gjennom DPS. Det er og ulike introkurs der man får mer info og ikke minst møte andre likesinnede. Lykke til ❤️

Fikk diagnosen som 17-åring. Da falt mange brikker på plass, og jeg gikk fra å føle meg dum og lat til å få en forklaring på hvorfor jeg er litt annerledes enn andre. Å få diagnosen ga meg muligheten til å finne gode verktøy å bruke i hverdagen, også uten medisiner.
For meg er livet lettere med medisiner fordi det demper tankekjøret og den indre uroen, men jeg har lange perioder jeg går uten medisiner, og da er det veldig greit å vite at f.eks fysisk mosjon, natur og mindfullness er ting som hjelper meg med å fungere sånn nogenlunde uten medisiner også.

Oppsummert; Ja, jeg vil si det vil være lurt å bli utredet hvis du mistenker ADHD. Om ikke annet så får man iallfall en forklaring på mange ting. Søk opp Kvinner med ADHD på facebook, mange som deler erfaringene sine der med å få diagnosen i voksen alder ☺️

Dette er feil, det er hjelp å få. Jeg ifkk diagnose i voksen alder og er nettopp fedig med et veldig lærerikt kura som gikk over 1/2 år om ADHD og kognitiv adferdsterapi. Anbefalles. Fikk det gjennom DPS. Det er og ulike introkurs der man får mer info og ikke minst møte andre likesinnede. Lykke til ❤️
Ja det er sikkert bedre tilbud andre steder i landet. Dps her er helt på tryne

Takk for svar, både gode og dårlige erfaringer ❤️

Det er snakk om å evt. begynne på medisiner på høsten, pga. depresjon (kan ikke ta vanlige antidepressiva) i tillegg til at det kanskje kan roe meg ned i de litt mer hektiske periodene mine :)

Takk for svar, både gode og dårlige erfaringer ❤️

Det er snakk om å evt. begynne på medisiner på høsten, pga. depresjon (kan ikke ta vanlige antidepressiva) i tillegg til at det kanskje kan roe meg ned i de litt mer hektiske periodene mine :)
Depresjon og ADHD henger og veldig tett sammen. Mange med ADHD har ulike former for depresjon

Min søster fikk diagnose i voksen alder. Hun trodde hun var i ferd med å bli gal. Mange puslespillbiter falt på plass.
Når hun var ferdig med utprøving av medisiner og fikk riktig dose ble livet mye bedre for henne:Heartred

Fått add diagnosen som 33 åring, men adhd på papiret, ellers får man ikke teste medisiner, og det hjalp veldig både medisinene og et svar på hvorfor ting er som de er, så ble jeg gravid å måtte slutte på medisin, men men

Fikk ADHD diagnose i februar i år. Følte alle brikkene falt på plass. Det var deilig å få utredning, for jeg hadde satt meg godt inn i det på forhånd og var overbevist om at det var dette som «feilet» meg. Bare det å lese seg opp å forstå hvorfor jeg reagerer og er som jeg er har hjulpet utrolig mye i hverdagen. Jeg startet på medisiner og merket stor forskjell med en gang. Dessverre måtte jeg slutte raskt siden jeg ble gravid, men jeg gleder meg til å starte opp igjen etter graviditet og amming.

Ser mye lysere på hverdagen fremover både pga hjelpen med medisiner, men også siden jeg og de nærmeste rundt meg forstår meg bedre.

Back
Topp