Adenomyose - naturlig graviditet?

håpersååinderlig

Flørter med forumet
Hei dere :greet025

Jeg lurer på om det er noen her inne med adenomyose (evt. også endometriose) som har blitt gravide på egenhånd, og vil dele erfaringene sine.

Kort om meg:
Jeg er 30 år og vi prøver på vårt første barn. Jeg har både endometriose og adenomyose, og vi er nå på PP9. Mannen min har sjekket sædkvaliteten og alt ser veldig bra ut der. Jeg har hatt eggløsning hver syklus, og de siste månedene har vi fått litt ekstra hjelp i form av Gonal og Ovitrelle (3 sykluser), og Cyclogest i 2 av dem.

Likevel har det ikke klaffet, og både jeg og gynekologen mistenker at utfordringen kanskje ligger mer i selve implantasjonen enn i eggløsning eller befruktning.

Vi har nå fått IVF godkjent, med første samtale i februar, men prøver naturlig videre så lenge vi kan.

Derfor er jeg veldig nysgjerrig på andres erfaringer:
– Har noen med adenomyose blitt gravide på egenhånd?
– Tok det lang tid?
– Var det noe spesielt dere gjorde, eller skjedde det mer «plutselig»?

Setter stor pris på å høre andres historier, både positive og ærlige erfaringer :Heartpink

Har så utrolig lyst til at det skal klaffe snart, men gnisten og håpet slukkes litt for hver syklus som går :confused:

Adenomyose her.
2 fullgåtte svangerskap (2017 og 2019) og 4 tidlige spontanborter. 3 av dem mellom de 2 svangerskapene og en i forrige måned (uplanlagt graviditet).

Første spiren satt på 3 eller 4 prøveperiode, var sendt henvisning til sykehuset mtp at jeg sleit med veldig sterke smerter under blødning når jeg ikke gikk på hormoner lengre. Men timen på sykehuset som skulle være før evt lapraskopi ble istedet en ordinær ultralyd ❤️
Ingen komplikasjoner i selve svangerskapet, heller ikke etterpå. Fikk syklus tilbake 6 uker etter fødsel (fullammet også).

Hadde så 3 tidlige spontanaborter høsten/vinteren 2018-2019, var på kontroll på sykehuset for å se om de fant årsak, fikk noen resepter (blant annet blodfortynnende) som jeg eventuelt kunne ta ved positiv test, men jeg brukte dem aldri. Og november 2019 kom barn nummer 2, også uten komplikasjoner i svangerskapet. Men etter andre fødsel var jeg mye plaget... blødde daglig i 2 år etter andre fødsel. De fant aldri grunn de forsøkte med hele 3 forskjellige hormonspiraler iløpet av 12 måneder (ekstreme smerter ved hver spiral, som er årsaken til at det ble prøvd flere ganger. De mistenkte at både første og andre ble satt inn feil, og tredje ble derfor satt inn i narkose). Jeg vet fortsatt ikke hvorfor jeg blødde hele tiden da, men det gav seg til slutt

Tidlig spontanbort forrige måned, alt ved den positive testen var uplanlagt. Men jeg har gått uten hormonell prevensjon i flere år nå (ting stabiliserte seg for meg når jeg sluttet å proppe kroppen full av hormoner), og det var første "uhellet" som resulterte i en positiv test.

Så for min del har ikke adenomyosen hatt stor negativ innvirkning på å bli gravid, mulig den var medvirkende faktor på de tidlige SA'ene jeg hadde mellom de to fullgåtte svangerskapene, men det får jeg nok aldri vite.

Krysser fingrene for at det klaffer for dere før oppstart av IVF ❤️

Kun endometriose her. Ble naturlig gravid som ung uten problemer. Men mistet i spontanabort da jeg var 35. Ubehandlet endometriose førte her til skade på eggleder som gjorde at den ble tett. Ivf ble derfor løsningen. Jeg syns selv det tok lang tid å få embryo til å feste seg, 0 resultat selv etter 4 gode embryo, tok tilslutt en endometrietest(som var fin) og innsettet etter denne satt endelig spira med termin til våren.
Jeg vil tro ivf vil være en fin løsning for deg og håper ventetiden ikke blir lang :Heartpink

Jeg fikk bekreftet endosalpingiose (de var usikker på om jeg hadde endo eller adenomyose da de kikket på ul, men fikk bekreftet endosalpingiose ved vevsprøve) for en tid tilbake, og det har jeg jo da hatt da vi fikk begge barna våre. Det klaffet ved pp6 med begge to. Da vi begynte å prøve på nr 3, så tok det nesten to år før første positive test (da med utredning og bekreftelse av diagnos ila den tiden).
Jeg fikk positiv test ved mnd-skifte mars/april, men da exu i høyre eggleder. Fjernet den og vi prøvde videre. Ny positiv test i juni og exu på venstre side. Fjernet den også, og eneste alternativet nå var ivf.
Vi valgte etter lang tenkning å ikke gå for det, men de sa på sykehuset at det ikke var det å bli gravid som var problemet, så ivf hadde nok funket ypperlig for oss.

Back
Topp