aceton-lukt= diabetes?

Ancita

Glad i forumet
Stemmer det?
Vist det lukter aceton fra ånden?
Hva om man får denne ånden uten å føle seg dårlig, haster det å få det sjekekt opp i eller vil man føle seg dårlig uansett vist det er tegn på diabetes?

Ville vel i grunnen tatt en telefon til legen ganske kjapt uansett hvis ånden min begynte å lukte neglelakkfjerner.

Det betyr at man har ketoner i urinen og det skal man ikke ha! Som kan være diabetes blant annet! Spist og drukket som normalt?

Er ikke meg.
Men kostholdet hans består stort sett av cola og snop..

hvis han ikke har andre sympt så ville æ ikke stressa med å sjække det opp.
Ta en urinprøve i mårra og lever på laben..evt få dæm til å måle bs også.

Føler seg ikke dårlig heldigvis.
Skal sende han til legen imorgen[:)]

er det ikke når man går over til ketose, at man skiller sånn type lukt?

ORIGINAL: Hilly77

Jo er det jeg har lest, og når man går over i den tilstanden så er man jo ganske dårlig vel?

ORIGINAL: Ancita

ORIGINAL: Hilly77

Jo er det jeg har lest, og når man går over i den tilstanden så er man jo ganske dårlig vel?

ketose = er jo null/lite karbohydrat kost...altså de som lever på sånn type atkins diett,kan gå over i ketose, og da kan dem utsondre sånn onde..

ketoner på ånde og spesielt urin lukter aceton, men drikker han mye søtt og spiser mye junk og karbo er det så og si umulig.
vet ikke med diabetes desverre

når man har diabetes og skiller ut ketoner betyr det at man har hatt blodsukker over 15 over tid (på blodsukker over 10 begynner man å skille ut sukker i urinen).
I motsettning til sult ketoner som man får ved bl.a ketolyse, så er disse ketonene farlige. det er bl.a et varsel om at blodet er blitt surt. Dette krever behandling. I værste fall ender det i koma og man kan dø hvis det ikke behandles.

Men..når man skiller ut ketoner på høyt bs så har man en del andre symptomer enn aceton lukt av pusten.

Men for å ha det sagt...ketose i ketolyse og i diabetes har ingenting med hverandre å gjøre.

Back
Topp