Abyl-E, noen med erfaring?

Turnusmammaen

Glad i forumet
Vi som prøver :)
Maiskolbene 2023 :-)
Noen som har gått på dette før? Var hos legen i dag og mottok denne meldingen på helsenorge nå i etterkant:

"Ser at det anbefales forebyggende behandling mtp preekklampsi; Albyl-E fra uke 12 og frem til forløsning.
Har skrevet resept på denne også."

Jeg hadde svangerskapshypertensjon siste 2 ukene før fødsel sist og de var redd det skulle utvikle seg til svangerskapsforgiftning. Så antar jo det er derfor, men lurte på om noen her har gått på det? Virker så skummelt å ta blodfortynnende.

Er iallefall en lege som gjør jobben sin virker det som for dette tenkte ikke jeg noe særlig på når jeg var der :hilarious:

Sniker.

Jeg fikk svangerskapsforgiftning i 2022, og ble satt igang på grunn av det. Baby kom 39+6

På grunn av det, så fikk jeg Albyl-e i 2024 og nå i 2026. Stoppet med det i uke 36 begge gangene. Gikk bra, ingen svangerskapsforgiftning med noen av de. Babyene ble født 41+0 og 40+1. Albyl-e skal gi god blodgjennomstrømning til morkake, for å sørge for god morkakefunksjon

Sniker.

Jeg fikk svangerskapsforgiftning i 2022, og ble satt igang på grunn av det. Baby kom 39+6

På grunn av det, så fikk jeg Albyl-e i 2024 og nå i 2026. Stoppet med det i uke 36 begge gangene. Gikk bra, ingen svangerskapsforgiftning med noen av de. Babyene ble født 41+0 og 40+1. Albyl-e skal gi god blodgjennomstrømning til morkake, for å sørge for god morkakefunksjon
Takk for at du deler :Heartred Jeg hadde jo aldri svangerskapsforgiftning og gjennomstrømming fra morkaka var god hele veien (han var 4,2 kg født 39+2). Så synes det er litt rart å bli satt på blodfortynnende, men er vel en grunn for det allikevel. Skal høre med legen neste gang jeg ser henne.

Sniker også; gikk på det forrige svangerskap pga. medisinert høyt blodtrykk i forkant av svangerskapet, og gjør det samme nå :) Er for å hjelpe til å holde blodsirkulasjonen i morkaka god, og dermed forebygge svangerskapsforgiftning, morkakesvikt og alt det der. Ingen bivirkninger :)

Heter vel ikke klexane lengre men inhixa :laughing002 men har alltid vært klexane frem til nå, og til og me legen som skreiv det ut sa klexane :laughing002 men både abyl-e og klexane (inhixa) er blodfortynnende medisiner. Va vel helst for å hjelpe til med blodgjennomstrømningen at jeg skal ta det. Men skader jo ikke å ta det me tanke på svangerskapsforgiftning... Har ikke hatt det med de 2 andre, men ny partner nå, og svigermor hadde det med alle sine 3. ( kan vist arve svangerskapsforgiftning fra din svigermor :hilarious:)

Back
Topp