Absolutt nødvendig utstyr

Jeg ser flere nevner dette med at ungen sover ute i vogn. Hvor ute er dette? Leiligheten ligger i andre etasje i en blokk uten heis, så jeg tror ikke jeg ville satt fra meg ungen på utsiden av blokken. Det er stor balkong, men da måtte jeg i så fall båret med meg vognen opp og ned to etasjer hele tiden… Hva gjør andre i blokk mtp soving ute? Er det sånn at babyer helst bør sove en viss mengde tid utendørs?

Funker det å bære hjem fra sykehuset også? Hvis fødselen går greit, mener jeg, og jeg velger å vente med vogn og se hvordan det går først.

Hva slags vippestol hadde dere, forresten?
Det vil jeg tro ☺️ Men hvis det plutselig dukker opp en vogn så kan det nok være lurt med tanke på bagasje osv.
Har du noen som kan hjelpe deg hjem?

jeg hadde aldri vippestol ☺️ Babyen sov i sengen eller vognen når jeg var i dusjen, eventuelt så la jeg baby på gulvet i babynest eller på et håndkle el. På baderomsgulvet når jeg dusjet.

Funker det å bære hjem fra sykehuset også? Hvis fødselen går greit, mener jeg, og jeg velger å vente med vogn og se hvordan det går først.

Ja, det vil jeg tro, med mindre du må ha keisersnitt eller har andre medisinske grunner til å ikke bære de første ukene? Evt. om du skal kjøre bil hjem fra sykehuset, vil jo babyen kunne bæres i bilstolen.

Vi har denne stolen, den funker som både vippestol på vippestativ og i høyden når dere sitter ved spisebordet, og etter hvert byttes liggedelen ut med en sittedel. Har brukt stolen helt frem til gutten var 2,5 år og er kjempefornøyd. Skal brukes igjen med nr.2 nå. Selve stolen kan også stilles på ulike høyder, så null stress å ha barnet sittende i samme stolen men på høyden av stuebordet f.eks.
https://www.jollyroom.no/babyutstyr.../hauck-sit-n-relax-3-i-1-matstol-stretch-grey

Jeg ser flere nevner dette med at ungen sover ute i vogn. Hvor ute er dette? Leiligheten ligger i andre etasje i en blokk uten heis, så jeg tror ikke jeg ville satt fra meg ungen på utsiden av blokken. Det er stor balkong, men da måtte jeg i så fall båret med meg vognen opp og ned to etasjer hele tiden… Hva gjør andre i blokk mtp soving ute? Er det sånn at babyer helst bør sove en viss mengde tid utendørs?
Det er en veldig nordisk ting at ungene sover ute tror jeg. Jeg kommer opprinnelig fra et annet land lengre sør i Europa og der er det ingen som ville latt ungen sin stå utenfor huset (selv i f.eks. enebolig). Så babyen kan veldig fint ta alle hvilene sine inne i sengen :) Men når det er sagt er det veldig mange unger (min første inklusive) som sover veldig godt i vogna når den trilles, og så er det jo sunt med litt frisk luft for både mor og barn. Men absolutt ingen krav. Skulle du ende opp med å kjøpe vogn kan du fint trille den frem og tilbake i stuen til babyen sover, og så trille ut på balkongen. En av fordelene med at ungen sover ute er jo at du ikke trenger å være så forsiktig med lyder mens babyen sover (om den sover veldig lett).

Med storesøster trillet vi tur og jeg satt meg på en benk, var veldig hyggelig. Men med lillebror bruker vi nok ene vognen på verandaen hvor han kan ligge (men kun fordi vi har mulighet med 2 vogner).

Og nei, de trenger ikke sove utendørs.

Anbefaler sterkt vogn, du vil nok få en helt annen opplevelse, spesielt når du ikke har bil. Bare det å trille på butikken, la hen sove på turer osv.

Jeg vil absolutt anbefale deg å kjøpe vogn. Og en duo vogn kan du bruke opp til barnet er 4 år. Skjekk finn. Det er mange gode vogner til billig pris har sett flere som selger vogner for under 3000 kr. Bare litt eldre modeller men de fungerer fortsatt fint :)

Tilhører ikke denne termingruppa, men synes dette er en interessant tråd :D
Vi har to barn, men ikke bil og jeg er litt enig med de som sier at hvis man ikke har bil så setter man enda mer pris på å ha vogn, og gjerne en med romslig "handlekurv" under til å frakte div. Jeg elsker bæresele/bæresjal, men det er en del ting det kan være vanskelig å kombinere med bæring. En annen ting er at på høsten/vinteren når det regner eller snør på tvers og man må dra ut for å komme seg på f.eks. helsestasjonen er det virkelig greit å kunne legge babyen ned i vogna, lukke sin egen jakke og ta på et skjerf. I blokka hvor vi bodde da vi fikk første var det plass til å parkere vogna nede i kjelleren så vi kjøpte en mykbag/babylift som babyen lå i i vogna slik at jeg lettere kunne bære babyen sovende med meg opp trappene. Man kan så klart bære hele bagdelen, men det kan være nokså tungt, særlig den første tiden etter gjennomgått svangerskap. Det finnes også dresser som kan gjøres om til sovepose, en slik to-i-en løsning kan kanskje være noe? Personlig foretrekker jeg sovepose fremfor dyne til babyer.

Jeg mener at du kan klare deg helt fint uten babycall, vippestol, stellebord, babybadekar og egen seng til babyen.

Bæresele og ei god pute til å bruke under amming. Det trur jeg ville vore det absolutt viktigste for meg. Og vippestol til mating etterkvart

Back
Topp