Absolutt nødvendig utstyr

naka_no

Betatt av forumet
Sommerfuglene
Oktobergull 2022
Av både økonomiske og plassmessige begrensninger (av ulike grunner flytter jeg inn på mitt gamle barnerom (8kvm) i en liten 3-roms når barnet kommer) ønsker jeg å kjøpe absolutt minst mulig utstyr.

Hva jeg ha de første 6 månedene? Hva ville dere ikke klart dere uten?

Jeg er der at den finske pappesken virker forlokkende, for å si det sånn.

Tips om billige løsninger eller ting som kan brukes til mye forskjellig settes pris på, men hvis noen har meninger om hvor det ev lønner seg å legge litt ekstra, så hjelper det også❤️

Har for øvrig ikke bil, og ingen i familien har bil. Men det kan bli noen flyturer, både korte (2-ish timer) og lange (14-20 timer), vet ikke om det påvirker utstyrsparken.

Jeg ville, utenom klær og bleier og slikt, skaffet en duovogn, en stellematte og en babycall hvor begge enheter er bærbare. En vippestol og/eller trenings-/lekematte (sånne som man setter sammen som puslespillbrikker er veldig plassbesparende og billige, feks på Nille) er også kjekt å ha. Babyen kan sove i sengen sammen med deg eller i vognbagen den første tiden. Til flyturer trenger man ikke noe særlig ekstra utenom et bæresjal eller bæresele.

Jeg gjorde dette når jeg fikk min første for 15 år siden. Ting jeg da ikke klarte meg uten var vogn (babyjogger er en ganske plassparende vogn). Kan jo la baby sove i vogn eller babynest i din seng om det blir smalt for en babyseng. Bæresele er også gull verdt, noe å bade babyen i, stellematte og en vippestol. Man får jo stellekomoder med matte og badekar, de har og skuffer til klær så er geniale, men absolutt ikke noe man MÅ ha. Babycall er ikke ett must, men og en kjekt å ha, spesielt på kvelden når baby sover og du vil se tv. Evt om baby har ett sted å sove ute.

Jeg gjorde dette når jeg fikk min første for 15 år siden. Ting jeg da ikke klarte meg uten var vogn (babyjogger er en ganske plassparende vogn). Kan jo la baby sove i vogn eller babynest i din seng om det blir smalt for en babyseng. Bæresele er også gull verdt, noe å bade babyen i, stellematte og en vippestol. Man får jo stellekomoder med matte og badekar, de har og skuffer til klær så er geniale, men absolutt ikke noe man MÅ ha. Babycall er ikke ett must, men og en kjekt å ha, spesielt på kvelden når baby sover og du vil se tv. Evt om baby har ett sted å sove ute.

Jeg må bare legge til her at babynest kun bør brukes under oppsyn, og bør ikke brukes som seng på natten, (samme gjelder også sengekanter), grunnet kvelningsfare.

Jeg må bare legge til her at babynest kun bør brukes under oppsyn, og bør ikke brukes som seng på natten, (samme gjelder også sengekanter), grunnet kvelningsfare.

Betyr det at den finske pappesken egentlig er uforsvarlig?

Det står en svær dobbeltseng på rommet, den tar opp nesten hele rommet, så jeg satser egentlig på at vi begge kan sove der frem til situasjonen endrer seg. Men den står inntil en vegg, da, er det et problem?

Jeg ville, utenom klær og bleier og slikt, skaffet en duovogn, en stellematte og en babycall hvor begge enheter er bærbare. En vippestol og/eller trenings-/lekematte (sånne som man setter sammen som puslespillbrikker er veldig plassbesparende og billige, feks på Nille) er også kjekt å ha. Babyen kan sove i sengen sammen med deg eller i vognbagen den første tiden. Til flyturer trenger man ikke noe særlig ekstra utenom et bæresjal eller bæresele.

Jeg vet egentlig ikke hva en duovogn er eller hvorfor det vil være et bedre valg enn en annen vogn (egentlig har jeg bare tenkt vogn er vogn frem til nå, men innser at det kanskje blir litt «ost er ost»).

Leiligheten er liten, alt på ett plan, 2 meter mellom stue og soverom, ingen dører noe sted, så jeg ville antatt jeg hører ungen uansett? Men de lager kanskje små lyder en babycall ville gjort det enklere å fange opp? Eller til å ha med i dusjen hvis ungen sover?

Jeg har begynt å skjønne at jeg trenger en vogn … Tenkte først jeg kunne bære hele tiden og spare både plass og penger, men innser at det er i overkant optimistisk

Det hjelper veldig å høre at noen har fått det til, takk!

Jeg vet egentlig ikke hva en duovogn er eller hvorfor det vil være et bedre valg enn en annen vogn (egentlig har jeg bare tenkt vogn er vogn frem til nå, men innser at det kanskje blir litt «ost er ost»).

Leiligheten er liten, alt på ett plan, 2 meter mellom stue og soverom, ingen dører noe sted, så jeg ville antatt jeg hører ungen uansett? Men de lager kanskje små lyder en babycall ville gjort det enklere å fange opp? Eller til å ha med i dusjen hvis ungen sover?
Kjenner flere som ikke brukte vogn de første 6 måneder, hvor både mor og barn foretrakk å bære i bæresjal når de var ute. Du kan jo vente og se? Dersom babyen ikke skal hvile i vogna ute og du ikke ser for deg trilleturer på flere timer er vogn absolutt ikke noe must. Babycallen har ikke blitt brukt her de første 4-5 månedene i alle fall. Min første sov aldri alene, kun oppå eller ved siden av en av oss, så babycall ble først brukt etter noen måneder.
Et must for oss den første tiden var vippestol (vi hadde en som kunne kombineres med både vippedelen stående på gulvet eller hvor delen baby ligger i kunne settes opp på høystolen, så den kommer i rett høyde ved spisebordet), bæresjal, lekematte og stellebord (men der finnes det jo masse løsninger for å ha oppå en vanlig kommode), i tillegg til et par leker, masse gulpekluter og sovepose.

Det står en svær dobbeltseng på rommet, den tar opp nesten hele rommet, så jeg satser egentlig på at vi begge kan sove der frem til situasjonen endrer seg. Men den står inntil en vegg, da, er det et problem?

Jeg har aldri hørt om den finske pappesken, men jeg kan ikke skjønne at det blir bra nok luftsirkulasjon da? Men dette kan kanskje jordmoren din svare på? Jeg tør ikke engang ha pappesker i leiligheten min grunnet skjeggkre da :p
Du kan jo lese litt her om trygt sovemiljø for babyen: Trygt sovemiljø for babyen | Barnashus.no
Forebygging av krybbedød - Landsforeningen uventet barnedød (LUB)

Det er forresten også viktig å bruke en vogn som er flat i bunn, slik at ungen ligger rett. Det er ikke bra for ryggen å ligge i typ bilstol over lengre tid. Hvis du uansett skal kjøpe vogn, kan du fint bruke liggedelen som barneseng i starten :happy:

Last edited:

Nei, det er bare bra. Da kan baby ligge mellom deg og veggen. Min erfaring er at nyfødte uansett ikke vil sove for seg selv, min ville ikke over i bedside crib før han var et par måneder.

Jeg har aldri brukt babycall innendørs, men min unge ville bare sove ute i vogn på dagtid. Da måtte jeg ha babycall. En duovogn er en vogn med både bagdel og sittedel som settes på samme ramme. Vet egentlig ikke helt hva alternativet er...

Vil anbefala deg å se på en brukt babyjobber vogn. Utrolig lett og greit vogn. Er også veldig lett å ta av bagen og baby kan sove i denne.
Et babynest som du kan ha ved siden av deg i din egen seng kan også være kjekt å ha.
Bæresele til flytur.

ellers så trenger du ikke så mye annet enn klær, bleier og stelleting hvis du skal amme. :happy:

Vogn med bag og sittedel + tilhørende myggnett og regntrekk, vinterpose

Stellematte, noen kluter, en badebalje (Stokke sin kan legges sammen), bleier, kremer osv

Seng: kjøp en liten bedside, men som har fire sider - den kan brukes til lille begynner reise seg opp

Klær: kjøp litt i 50 og 56 før fødsel, så ser du an (anbefaler her enkelt rydde i egne klær og ha felles kommode med lille) - du trenger virkelig ikke mye om du tenker smart og vasker litt oftere - kjøp også et varmere sett til vognen + et par luer

Annet: noen tepper, et litt tykkere leketeppe som lille kan leke på gulvet, bæresele (siden du ikke kjører bil og sikkert da går mye), vippestol eller lignende (perfekt når du skal dusje, første matingen osv)

Virkelig ikke mye du trenger som basis :)

Min første sov i babynest mellom oss i sengen første året ;)

Bleier, våt/tørrservietter, ei god rumpesalve, stellekluter
Stellematte
Bodyer, bukser, sokker, strømpebukser
Lue og ulldress
Vogn og vognpose
Badebalje som kan legges sammen(sparer plass)
Babynest+et ullteppe
Bæresjal eller bæresele

Denne listen syns jeg har vært det aller mest nødvendige de første 3 månedene:)

Du trenger ikke babycall hvis du kan høre babyen, jeg brukte det svært lite til mine, da jeg uansett hørte barnet selv om det sov utenfor (jeg var jo rett innenfor vinduet).
Jeg anbefaler vogn, bæresjal og slikt var ikke for meg med vondt i ryggen.
Ellers så tror jeg det finnes stellebord du kan sette oppå barneseng, dersom du velger å ha egen seng til den lille.

Som noen nevnte her så kan du faktisk bruke bag-delen på vogn til å sove i til å begynne med. Det gjorde jeg da jeg var på besøk og ikke hadde seng til eldstemann. Om senga di står helt trygt inntil en vegg så ville jeg bare lagt babyen innerst med sin egen babydyne. Men ikke forlat babyen alene sånn. De lærer fort å rulle. :D

Når barnet begynner med fast føde eller smaksprøver.
Kok din egen sviskekompott eller aprikos mos. Det er super lett og koster en brøkdel. Alt kan fryses og tas opp. Samme gjelder middagsglass. Kjøp inn råvarer og kok opp så frys. Det gjorde jeg

Mye kan også kjøpes brukt.

Det er i grunn ikke så mye du trenger til babyen. Du trenger ikke babynest, du kan rulle sammen et teppe og forme som en pølse og ha rundt kanten inntil veggen f. Eks. Stelle matte er heller ikke et must. Brukte ofte bare håndklær. Baby call klarer man seg uten om man kan høre babyen. Vi hadde så lite hus med nr 1 at det var ikke nødvendig.

Jeg ville kjøpt et bæresjal eller bæresele, kjøpe litt ullklær/ulllue og div klær, noen kluter, litt stelle produkter (såpe/olje, neglesaks, Rumpe salve, børste) vogn hvis du ønsker det.

Etter hvert er det lurt å stimulere baby og ha mye magetid så det kan være smart å kjøpe 1-3 spennende leker. Dette ka dere gjøre på sengen, trenger ikke lekematte etc.

Alt går som regel bra og man klarer seg med mindre enn man tror!

Jeg personlig vsr veldig glad i baby Bjørn vippestolen, den reddet meg mange ganger og baby elsket å sove i den på urolige dager og gjorde det mulig for meg å ta en dusj eller spise et måltid!

Kjenner flere som ikke brukte vogn de første 6 måneder, hvor både mor og barn foretrakk å bære i bæresjal når de var ute. Du kan jo vente og se? Dersom babyen ikke skal hvile i vogna ute og du ikke ser for deg trilleturer på flere timer er vogn absolutt ikke noe must. Babycallen har ikke blitt brukt her de første 4-5 månedene i alle fall. Min første sov aldri alene, kun oppå eller ved siden av en av oss, så babycall ble først brukt etter noen måneder.
Et must for oss den første tiden var vippestol (vi hadde en som kunne kombineres med både vippedelen stående på gulvet eller hvor delen baby ligger i kunne settes opp på høystolen, så den kommer i rett høyde ved spisebordet), bæresjal, lekematte og stellebord (men der finnes det jo masse løsninger for å ha oppå en vanlig kommode), i tillegg til et par leker, masse gulpekluter og sovepose.

Funker det å bære hjem fra sykehuset også? Hvis fødselen går greit, mener jeg, og jeg velger å vente med vogn og se hvordan det går først.

Hva slags vippestol hadde dere, forresten?

Back
Topp