Abortlov til uke 18??

https://www.vg.no/nyheter/innenriks...mt-abort?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Dette er i VG nå, hva tenker dere? Ble ganske kvalm og forskrekket, vi som følger med fra uke til uke vet jo hvor enormt stor babyen er da, ingen foster lenger. Ble helt sjokkert.

Huff, jeg vet ikke jeg. Jeg er så absolutt for kvinners rett til å velge over sin egen kropp, men det med abort er et vanskelig tema. Jeg har selv mistet og rett og slett måtte føde flere små i andre trimester, og vet nøyaktig hva det er som «kommer ut». Det gjør at sånne forslag får meg til å krympe meg. Tanken på at noen helt frivillig skal fjerne et friskt, lite foster så sent, kanskje uten tungtveiende grunner, den er vanskelig.

På den andre siden, da vi ventet på svar på morkakeprøven vår i forrige uke, så endte jeg opp med å lese en del om abortnemnd med tanke på at vi hadde måttet gå gjennom det for å få abort om fosteret var alvorlig sykt. Vanskelig det også..

Ja vanskelig, jeg og tenker at hvis barnet er frisk og det er ingen «vanskelige grunner» til grunne så burde man ha klart å bestemt seg til uke 12, syns jeg, men kanskje medisinske grunner at det går til uke 18. Men ja du har rett, veldig vanskelig tema, og er sikkert mange grunner som jeg selv ikke har tenkt over , men selv så fikk jeg litt sånn sjokk!

Jeg vil regne med at de som da tar abort i uke 12-18, ikke gjør det uten å ha vurdert det nøye og kommer sikkert til å tenke mye på den beslutningen senere også. Det er ikke et lett valg å ta selv før 12 uker. Er fosteret sykt så har jeg sånn sett forståelse for at man vurderer det - og om fosteret er sykt vet man gjerne ikke det før OUL med mindre man får ul tidligere eller går privat. Jeg vet med meg selv at hvis vi oppdaget en alvorlig "feil" ved knøttet ved OUL, så hadde jeg nok vurdert abort om det var mulig. Ikke fordi jeg vil velge vekk et sykt foster, men fordi jeg vet jeg er ikke sterk nok til å gi knøttet det livet det fortjener. Jeg hadde rett og slett ikke klart det, og synes de som greier det og vier livene sine til barna sine på den måten, er utrolig tøffe og langt sterkere enn jeg er. Likevel hadde det vært dager jeg hadde angret på valget og tenkt mye "hva om", om ikke et liv er bedre enn ingen liv... jeg hadde jo elsket barnet uansett. Det hadde ikke vært et lett valg, og jeg hadde aldri gått for abort hvis fosteret er friskt eller det bare er mulighet for sykdom/diagnose.

Oppsummert: Jeg er for så lenge det er av medisinske årsaker.

Uff denne er vrien. Jeg er for selvbestemt abort, men syns vel kanskje uke 18 er i seneste laget. MEN, det kommer litt an på årsak også tenker jeg. For min egen del vet jeg at å beholde ett sykt barn hadde vært tøft for meg, fordi jeg er kronisk syk og har ett barn fra før, men jeg vet ikke hva jeg hadde valgt om jeg hadde havnet i den situasjonen. Tenker at de som evt. hadde tatt abort så sent hadde gjort av spesielle årsaker som sitter dypere enn den «det passer ikke akkurat nå».

Abort er et fryktelig vanskelig tema, men jeg er 100% for uansett hvilke grunner man har (medisinsk, vanskelig livssituasjon eller ingen ønske om barn osv). Jeg tenker at ingen andre enn nettopp kvinnen selv kan avgjøre hva som er best for henne i en sånn situasjon. Jeg syns det er vanskelig å dømme andres valg fordi man kan aldri vite hva de egentlig går gjennom.

18 uker høres voldsomt ut for oss som bærer på de etterlengtede barna våre. Men du må gjennom ganske heftige kontroller og vurderinger før du får tatt abort så sent. Mange må signere på at abort er det rette valget. Og da er det nok veldig gode grunner til at man da godkjenner en abort.

Må innrømme at jeg syns det er forkastelig med fri abort til uke 18, tror det er flere da som bare vil utsette en beslutning fordi de får mer tid. Medisinske grunner og vanskelig hjemmesituasjon får jo alltid ja med nemd som i dag, skjønner ikke hvorfor de trenger å endre på det. Det er mange som ikke forstår hvor velutviklet en baby på 12-18 uker tross alt er og det er jo ikke noe man burde ta lett på. Sier ikke dette for å diskutere, eller for å skrenke inn på rettigheter, men dagens situasjon fungerer jo :)

Forslaget om selvbestemt abort til uke 18 er forkastelig og jeg oppfatter det som et merkelig forsøk på å sanke stemmer som et motstykke til at dagens regjering har sett på deler av abortloven.Heldigvis ble forslaget nedstemt i dag. Innad i AP har det tidligere vært foreslått 16 uker, men også det ble nedstemt av eget parti. Alle burde få tilbud om tidlig ultralyd og videre bør det fortsatt være et mål at aborter skjer så tidlig som mulig. Forslaget kommer i stor grad for å gi uttrykk for at man er opptatte av kvinners selvbestemmelse, men tror de fleste kvinner heller ønsker seg tidlig ultralyd og eventuelt tester inn i tidlig stadium av svangerskapet slik at man kan ta vanskelige avgjørelser før man er kommet så langt som til uke 18. Flertallet av aborter i Norge skjer heldigvis innen uke 10, men disse er jo sjelden grunnet syke fostre. Syke foster vil det fortsatt være mulighet for å abortere, men vi bør ta i bruk de metodene som finnes slik at det kan skje så tidlig som mulig.

Last edited:
Forslaget om selvbestemt abort til uke 18 er forkastelig og jeg oppfatter det som et merkelig forsøk på å sanke stemmer som et motstykke til at dagens regjering har sett på deler av abortloven.Heldigvis ble forslaget nedstemt i dag. Innad i AP har det tidligere vært foreslått 16 uker, men også det ble nedstemt av eget parti. Alle burde få tilbud om tidlig ultralyd og videre bør det fortsatt være et mål at aborter skjer så tidlig som mulig. Forslaget kommer i stor grad for å gi uttrykk for at man er opptatte av kvinners selvbestemmelse, men tror de fleste kvinner heller ønsker seg tidlig ultralyd og eventuelt tester inn i tidlig stadium av svangerskapet slik at man kan ta vanskelige avgjørelser før man er kommet så langt som til uke 18. Flertallet av aborter i Norge skjer heldigvis innen uke 10, men disse er jo sjelden grunnet syke fostre. Syke foster vil det fortsatt være mulighet for å abortere, men vi bør ta i bruk de metodene som finnes slik at det kan skje så tidlig som mulig.

Ja, tilbud om tidlig ultralyd og eventuelt NIPT til alle gravide hadde vært fint!

Abort er et fryktelig vanskelig tema, men jeg er 100% for uansett hvilke grunner man har (medisinsk, vanskelig livssituasjon eller ingen ønske om barn osv). Jeg tenker at ingen andre enn nettopp kvinnen selv kan avgjøre hva som er best for henne i en sånn situasjon. Jeg syns det er vanskelig å dømme andres valg fordi man kan aldri vite hva de egentlig går gjennom.

18 uker høres voldsomt ut for oss som bærer på de etterlengtede barna våre. Men du må gjennom ganske heftige kontroller og vurderinger før du får tatt abort så sent. Mange må signere på at abort er det rette valget. Og da er det nok veldig gode grunner til at man da godkjenner en abort.
Ja det er slik det er nå, med abortnemd. Det nye forslaget handler jo om selvbestemt abort frem til uke 18. Altså at man ikke trenger å oppgi noe grunn eller få noen godkjenning fra noen. Slik som vi nå har frem til uke 12.

Helt grusomt.

Sniker litt.
Jeg er for selvbestemt abort, men enig at det er et valg burde tas så tidlig som mulig. Det vi ønsker oss er ikke å kunne ta abort seinere, det er å få en bedre svangerskapsomsorg som tilbyr tidlig ultralyd og hjelper en til å finne svarene tidligere.
F.eks NIPT testen.
Jeg er heller ikke for å fjerne abortnemnda, vår opplevelse var at de var mer interessert i å vite at vi visste hva vi gikk til og at vi/jeg ikke hadde blitt presset til å søke om senabort.

Vi har fått en frøken i uke 19 og en med ukjent kjønn i uke 15, det er bittesmå, perfekte babyer med tynn hud, og selv om man vet de aldri vil overleve ut svangerskapet gjør det helsikes vondt å utføre en senabort.

Last edited:
Ja det er slik det er nå, med abortnemd. Det nye forslaget handler jo om selvbestemt abort frem til uke 18. Altså at man ikke trenger å oppgi noe grunn eller få noen godkjenning fra noen. Slik som vi nå har frem til uke 12.

Da beklager jeg at jeg ikke leste hele greia godt nok :)

Det med senabort er en grusom tanke å tenke, men det er viktig at man gjør det likevel. Jeg står i utgangspunktet fremdeles for det jeg skrev. Mest fordi jeg ikke tror at det ville blitt så fryktelig mange flere aborter så sent. Som regel finner man jo ut at man er gravid før uke 12 vil jeg tro, og ønsker man ikke barn så gjør man vel noe med det da. Jeg tenker derfor at folk flest tar ikke abort så sent uten at det er snakk om medisinske årsaker hos enten foster eller den gravide. Er ikke sikkert dette er fakta, men det er mine tanker.

Mange mener at man kun burde få ta abort så sent dersom man har en «god grunn», men er ikke det faktum at man ikke ønsker barn en god nok grunn? Å få barn påvirker så mange liv, hvorfor skal man tvinge kvinner til å bære frem uønskede barn hvis de f.eks. oppdaget graviditeten for sent? Hvem ville det vært best for egentlig?

Når det er sagt så betyr ikke det at jeg har disse meningene at jeg ikke syns at barn er verdifulle. Jeg kunne aldri tatt abort selv fordi babyen i magen min er for meg et levende menneske fra det øyeblikket det ble til. Abort er ikke det rette valget for meg. Men for noen er det faktisk det, og da syns jeg det blir vanskelig å nekte dem det valget.

Dette ble langt og rotete, beklager det! :P

Kvinner må få velge selv. Nesten alle aborter skjer før uke 9. Ingen kvinne tar frivillig en abort så sent i svangerskapet uten at det er virkelig gode grunner til å gjøre det. Biologien vår er designet slik at vi allerede i uke 9 er ganske knyttet til barnet i magen så det er enormt vanskelig. Tror virkelig ikke at noen vil ta det valget med lett hjerte, og tenker det er en ekstra påkjenning å gå gjennom en abortnemd.

Back
Topp