Abort!

panterinnen

Gift med forumet
Hvor står dere når det gjelder abort? Sikkert blitt tatt opp før men jeg fant det ingen steder.

Selv så er jeg for abort, men jeg synes ikke hvem som helst skal få ta det...
Noen mennesker bruker dette som prevansjon og det synes eg er fryktelig galt..

Men så kommer spørsmålet hvem som skal få lov til det og hvem som ikke skal få lov

Jeg er imot abort til en viss grad...
Er du bllitt gravid veldig ung, har du blitt voldtatt(liker ikke det ordet)osv...da er det ok med abort...
men hvis du bruker det til prevansjon så nei...

Jeg er selv for, men mannen min er helt imot. han syns det er helt forferdelig at jeg har gjort det tidligere. Jeg ville aldri ha gjort det samme nå, men så er man jo også i en annen livssituasjon. Den gang var jeg 15 år, ingen mann, ingen utdanning etc etc. I dag er jeg gift, har fast jobb og ferdig med skole. Man ville sikkert ha klart det den gang også, men det er måte på hvor vanskelig man skal gjøre det for seg selv og barna.

når man er 15 så synes jeg det er helt ok å ta abort. Du er ikke en gang voksen selv og så skal du ta deg av ett barn. Nei, da synes jeg faktisk det er bedre å ta abort. Mange klarer det selvfølgelig, altså å ta vare på barna sine i så ung alder, men finnes faktisk en del jeg heller mener kanskje burde tatt abort.
Når det gjelder voldtekt og slikt så synes jeg det skal være en selvfølge at man får ta det...

Men jeg synes kanskje at hvis maner over 20 år så burde man egentlig se om det stor nok grunn til å gjøre det?!

uff ja. har aldri skjønt det der med abortpiller dagen derpå, syns det er litt sykt. Men det gjør det jo lettere for folk da.... de trenger ikke tenke på prevensjon. aberet er at de kanskje får sykdommer istedenfor.

ihvertfall her i Norge. De er så mange ordninger som kan hjelpe oss. Så her er det ikke noe problem. Tenk i Russland da, der hver jente i gjennomsnitt har hatt 6 aborter. Tror jeg husker rett her. Det var et svimlende tall ihvertfall. Noen hadde gjort det 13 ganger.... Norge er et paradis for mammaer i verdens målestokk

synes alt kommer an på situasjonen...hadde jeg blitt gravid etter et "one night stand" så hadde jeg nok veurdert abort veldig sterkt...men er man i et stabilt forhold så syns jeg ikke noe om det...høster som man sår er det ikke det heter???

Det er ikke like lett da. Hverken før i tiden eller i andre land. Der min mann er fra, er ikke kvinners stilling like godt beskyttet med lover og regler og rettigheter som her. såvidt jeg vet er abort forbudt, ikke sikker på det da. Uansett har ikke kvinner like stor kontroll over sin egen kropp. Et eksempel er naboene våre der nede, de har nå syv barn, de har ingen penger til sko eller skole, de leier rom hos vår familie, men har ikke betalt husleie på to- tre år. Mannen springer avgårde med matpengene, og kona sitter igjen med sultne barn. så lett er det ikke, man overlever på andres nåde kanskje... Man kan si at det er så flott at alle barn er velkomne, det er de jo på et vis.

dette er ikke no lett problemstilling, og jeg vet egentlig ikke hva jeg skal si om det, jeg har selv valgt det en gang, jeg var veldig ung og hadde ikke klart å ta vare på et barn den gangen, men jeg skal også si at det var ikke lett å la være å tenke på det i ettertid og jeg ville aldri gjort det igjen.

så jeg kan vel ikke si jeg er i mot, men på en måte er jeg det alikevel...

men om man blir voldtatt, ja da må man jo få ta abort om det er ønskelig..

skjønner hva du mener, skrev det bare siden du sa man klarer seg fint i andre land. Tror ikke dette tilfellet er så uvanlig dessverre, men det er en annen diskusjon.

Jeg tror at langt flere ville ha klart det i Norge hvis de satte godvilja til og ikke bare tenkte på feks karriere og reising etc. Flere av mine venninner er ikke fra Norge og de har et helt annet syn på når det passer med barn, enn de norske venninnene mine. De norske har alltid så mye man skulle ha gjort først, man skal ha alt det materielle på plass, det er vel og bra, man skal reise jorda rundt og ha seg for man slår seg til ro.

Mine foreldre var veldig unge da jeg ble født, jeg var alltid med pappa ut på tur.

ja , i det hele tatt å tenke på å sette grensen opp til 16 uker synes jeg er helt bak mål....

det var en høy grense. De tillater det vel i dag allerede i enkelte tilfeller, hvis man søker om det?

måtte sjekke statistikken, ca 500 har fått tillatelse til abort etter 12 uke ser det ut til. Står under abort på babyverden

ABORT ER IKKE MORD ELLER DRAP ... TIL DERE SOM MÅTTE FØLE FOR OG KALLE DET DET LA DET VÆRE DET ER SKIKKELIG RESPEKTLØST FOR DEM SOM HAR TATT ABORT...

jeg syns ingen andre en dem som står der i den situasjonen skal mene noe som helst om den situasjonen andre er i !!
er man ung og ikke klar ok
er man gammel men ikke klar ok
er man voldtatt selvfølgelig ok
er man sammen med en psykopat ok
det er faktisk helt ok så lenge man gjør det av en gyldig grunn for sin egen del..
hvem av oss skal avgjøre om det er riktig for en annen og ta abort??
jeg har tatt abort og angrer ikke et sekud på DET sikkert noen som syns jeg er forferdelig og alt dette men hvorfor skal jeg beholde et barn jeg ikke ønsker ?? ikke kan ta meg av eller forsørge?? det er ikke ensbetydende at man er over 20 så kan man ta seg av et barn.. sikkert masse støtte og få men jeg syntes ikke det holdt når jeg ble gravid.. ønsker og kunne gi mitt barn mere en bare akuratt til smør på brødet.
Ikke var barnefaren noe jeg ville satse på helller har alltid gått på pillen men ikke vært nøye nok tydeligvis...

jo de tillater det i enkelte tilfeller i dag også om man søker om det, tror det er om man oppdager alvorlige misdanelser og slikt...

kittekat betyr det at du mener at dem som blir voldtatt eller misbrukt av familiemedlemmer og blir gravide.. burde ikke dem få ta abort?? siden du sier du er helt imot det mener jeg...

Jeg har på ingen måte noe behov for at de lovene vi har idag skal endres. Selvbestemt abort er en rett vi har som kvinner. Det er ikke så lett som 15 å måtte ta en slik beslutning, men begge valgene må være like respektert. Det er mange andre grunner til at man ikke har lyst på barn. Økonomi som du nevner Louis. kanskje man er syk, en del personlighetsforstyrrelser går i arv. Men det går ann å gjøre noe for at man ikke blir gravid, følgelig trenger man ikke ta abort... Å være avholdende er det beste, men utrolig kjedelig... prevensjon?

Jeg er imot abort, men med unntak. Har man blitt voldtatt eller utsatt for andre overgrep så syntes jeg det er forståelig om de tar abort. Det kan også være andre grunner til at man tar abort, men jeg mener at hvis man er gammel nok til å ha sex er man gammel nok til å ta konsekvensene hvis man velger ubeskyttet sex. Selv ble jeg gravid etter ca 1 mnd sammen med sambo og ingen av oss tenkte på prevansjon engang. Vi var forelsket og tenkte at vi skulle hoppe av i svingen. Har nå en sønn på 2,4 år som jeg bare elsker. Det er for mange som bruker dette som prevansjonsmiddel og det er det ikke. Gjør meg sint. Ser ikke på angrepillen som abort. Angrepillen skal tas innen 72 timer etter at man har hatt sex og fungerer nesten som p piller. Egget skal ikke feste seg.

Når man da skal ta abort overrasker det meg at mange venter til de er akkurat på grensa. Jeg mener... har man ikke hatt mensen på 6 - 8 uker burde man skjønne tegninga. I det minste ta en test. Barnet er ganske stort når det er 12 uker.

Til slutt vil jeg si at å ta abort er noe man velger selv. Det er et personlig valg og det er bare de som må stå til ansvar for dette ovenfor seg selv. Ettersom jeg er imot abort hadde jeg ikke valgt dette, men hver sitt valg.

Klem

Helt enig med deg i det louis

Back
Topp