Abort/spontanabort...

Cizza03

Forumet er livet
Er det flere her inne som har opplevd abort??
Jeg fikk vite i uke 7 sist gang jeg var gravid at jeg hadde en spontanabort...det var ikke noe foster el noe hjerte å se/høre...
gruer meg litt nå...skal teste på mandag og lurer på om dette og ender i abort viss jeg er gravid,da jeg har haugevis av symtomer...[:)]
det var så tungt og trist å oppleve[:(]...så jeg tenker så mye på om hvor mange ganger man kan oppleve dette...[:(]

Har hatt en SA uke 7 og så har det vært et par kjemiske graviditeter, med svak positiv test før tanta kom litt forsinket. Men det gjelder å tenke positivt det er ganske normalt at man har en SA før eller siden. Litt teori igjen: Det er ca 50% av alle graviditeter som ender i abort, ca 15% i SA(da snakker jeg om senaborter også her) og resten i kjemisk graviditet, de fleste hvet ikke at de har hatt kjemisk graviditet, det vil si at egget såvidt har festet seg men sluppet taket igjen, nok til å danne litt ekstra HCG som kan slå ut på en test, normale symptomer er mensen på samme dag eler 2 dager eller en uke forsinket mens, men alle hvet jo ikke når eggløsningen har vært så da er det vanskelig å konstantere hva som skjer, lutealfaen varierer normalt bare med 1-2 dager.

Jeg hadde SA i 7.uke etter 2 år og 3 mnd som prøvere,det er nå 6mnd siden. Det var kjempe leit så jeg skjønner veldig godt følelsene dine. Kommer til å ha kjempe angst neste gang vi opplever å bli gravide (for det håper jeg jo vi vil få oppleve) og tenker masse på hvordan jeg best kan legge til rette for å unngå ny SA. Men, som Twianne sier så er det ganske vanlig med spontan abort, jeg har lest at 60% av alle svangerskap ender i det, men de fleste er som twianne sier ganske tidlig, før man selv rekker å skjønne at man er gravide. Som regel så er det jo fordi spiren ikke er frisk og da er det jo fint at kroppen ordner opp på den måten.. De sier jo at etter 3 SA/MA så må det utredes, men jeg har hørt om flere leger som er enige at etter 2 stk etter hverandre så kan man begynne utredning(vet ikke helt hva den går ut på da men, kanskje twianne har kunnskaper der[:)]) for det er jo en kjempe stor psykisk belastning. Krysser fingrene for at dere får positiv test i morgen og at spiren sitter fast i 9mnd!!!!!!!! Lykke til!

Den utredningen etter 3 SA/MA har jeg svært lite peiling på, er usikker på om de utfører den på alle fertilitetsklinikkene våre, mener at det er Rikshospitalet de har en egen utreding for sik, det betyr iallefall  maaaange glass med blod som de sjekker opp for thyoid og frastøting og alt det der, og det med anemi og hva nå enn alt det andre går ut på, det har noe med blodet å gjøre iallefall, her for jeg stoppe før jeg roter meg enda mer ut på viddene, som sakt jeg har ikke så god peiling på dette.

Hadde en MA som ble oppdaget i uke 10, skulle ha utskraping men det endte i SA før det.
Veldig vondt [:(]...
er min største frykt også at det skal skje igjen hvis eg skulle bli gravid, så skjønner veldig godt at
du tenker på det....
men du får prøve å tenke positivt og snu litt på det...det er jo stor sjanse for at du forblir gravid også[;)][:)]
masse lykke til med testingen imorgen[:)]

takktakk[:)] ja jeg sliter mye med tankene etter siste SA,da vi hadde prøvd i 4 år,og ble tilslutt gravid m ICSI[;)]
SÅ JEG HÅPER INDERLIG AT VERKEN JEG ELLER NOEN ANDRE OPPLEVER SÅ MYE SMERTER...[:(]
men æ ska prøve å gjøre som Sarah sier,glede meg over dette på nytt og håpe på at dette ikke skjer igjen...
*håper-håper-håper*

godt å høre at andre opplever det samme og at dette er normalt,siden det er så tungt. Men dere jenter har jo rett i at det er bedre å få vite det sååå tidlig da[;)]

det vil jeg tro apple...det er tungt å miste...å tanken på å oppleve det en gang til er vond...[:(][:(][:(]
noen som vet om det blir veldig vanskelig å bli gravid når mannen har dårlig sædkvalitet???

Back
Topp