Å oppleve en spontanabort tenker jeg først at ofte er en veldig ensom sorg. For kvinnen, og kanskje også mannen, som opplever det har relasjonen til spiren og svangerskapet vart lenge. Når man prøver, drømmer man gjerne om barna man skal få lenge før man i det hele tatt har testet positivt. Og når de to strekene dukker opp, regner man ut termin, ser for seg hvordan den første tiden med barnet skal bli, hvilke klær trenger barnet på den årstiden, når blir det barnehagestart og skolestart. Kan jo bare snakke for meg selv såklart, men du, så mange drømmer og planer jeg la for livet med den lille allerede fra tidlig i svangerskapet. Stort sett tenker man ikke på annet fra man står opp til man legger seg, og drømmer kanskje til og med om svangerskap og babyer. Har man prøvd i lang tid, har gjerne svangerskap og å få baby tatt opp store deler av tankevirksomheten i måneder og for noen i år. For meg har det vært en stor drøm å få bli mor helt fra jeg var liten jente, så planer og drømmer startet lenge før vi i det hele tatt begynte å prøve
Så når folk da kommer med kommentarer om at "det var så tidlig" eller lignende, så har de slettes ikke sett på det totale regnskapet for hvor mye den lille spiren har betydd i ens liv, enda man bare har visst av den i to uker eller syv uker.
Å forstå hvor intenst vondt og altoppslukende sorgen etter en spontanabort kan være, tror jeg derfor ikke er så lett dersom man ikke har opplevd det selv eller når man har fått dele hele på mange års avstand og kanskje glemt hvor ille det var.
Men det ligger også en forventning i samfunnet, synes jeg, om at en spontanabort (særlig i første trimester) ikke er så ille. Det kommer velmenende trøstende råd og ord fra øst og vest som først og fremst dreier seg om at det ikke er så ille. At man skal være glad det skjedde tidlig, at man ikke får et sykt barn, at man skal være glad for nå vet man at man kan bli gravid. Og når man får nok sånne kommentarer begynte hvertfall jeg å skyve vekk min egen sorg, for dette var ikke stort nok og ille nok å være lei seg for. For det finnes babyer som dør i krybbedød, og dét må være ille det. Og selvfølgelig er det helt forferdelig grusomt å oppleve det, men man skal likevel ha lov til å være lei seg for å ha mistet tidligere, selv om det finnes noe som potensielt kan være enda verre. Det er ingen som sier til en dame som nettopp har mistet sin 65 år gamle mann til kreft, at naboen mistet mannen sin da han bare var 45 år så hun skal være glad de fikk 20 år mer sammen. Sånn for å sette det på spissen.
Dette er bare mine generelle tanker rundt det å fortelle om en spontanabort og hvilke forventinger andre har til hvordan du skal ta det. Jeg har vel først og fremst opplevd sånn fra folk på 40+ og eldre. I min egen generasjon har jeg opplevd litt ulikt, men generelt større forståelse for at det kan være en veldig vond og traumatisk opplevelse.
Vi hadde fortalt en del om svangerskapet på forhånd og de fikk dermed såklart vite at vi hadde mistet, men jeg fortalte også andre som ikke visste - nettopp fordi jeg hadde det vondt og det preget hverdagen min i stor grad. Likevel husker jeg en hendelse, kanskje 3 uker etter aborten. Dette var planlagt på forhånd, at venninnegjengen skulle samles hjemme hos meg, og jeg hadde da egentlig tenkt å avsløre svangerskapet. I stedet hadde jeg mistet, og kun én av venninnene mine visste om det. Vi snakket litt om hva vi hadde gjort i sommer og slik, og jeg klarte bare ikke fortelle om det, men måtte gå inn på badet og gråte for meg selv i stedet. Det var så vondt og en skuffelse å være der hvor jeg skulle ha delt en god nyhet, at jeg ikke klarte å dele den dårlige. Det hadde nok også litt å si at ingen andre der hadde vært gravide, så jeg visste jo at ingen ville kunne forstå
akkurat hva det var jeg sto i. Og kanskje syntes de det var rart at jeg var så lei meg for det, der var hvertfall det jeg var redd for.
I ettertid har jeg fortalt masse om det da, og vært åpen med mange, i de situasjoner hvor det har vært naturlig å snakke om, nettopp for å ikke gjøre det til et tabu.
Men så er det noe med at man med årene får opplevelsen litt på avstand. Når det påvirker livet i stor grad, har jeg hatt stort behov for å dele og snakke. Kanskje til og med litt for mye for noen
men nå er det 4 år siden min spontanabort, og selvfølgelig kan jeg fortsatt snakke om det, det gjør meg ingenting, men det er ikke like naturlig eller viktig for meg. Det er samtidig også en litt sår opplevelse, så det faller seg ikke like naturlig å dele med hvem som helst heller.
Men generelt tenker jeg at det snakkes lite om, og akkurat hvorfor det vet jeg ikke, men det kan jo være veldig vondt for dem som står i det. Og dermed være vanskelig og sårt å dele. Eller så mangler man den naturlig settingen eller innfallsvinkelen for å dele og snakke om abort.
Forumet var hvertfall veldig viktig for meg i denne tiden, for å lese andres opplevelser, få støtte for at det var vondt og forsøke å finne historier hvor noen hadde mistet til samme tid som meg, men fått barn etterpå - for å finne noe som kunne gi meg håp.